Näytä kaikki artikkelit

Markkinoi silloin kun asiakas haluaa ostaa – kohdista markkinointi asiakkaasi elämäntilanteeseen

Elämäntilanteet tarjoavat markkinoijalle löytöretken uusiin kohderyhmiin ja tilaisuuden pitää nykyisistä asiakkaista vieläkin tiukemmin kiinni. Valitettavan harva kuitenkaan tulee kohdentaneeksi markkinointia asiakkaan elämäntilanteen mukaan, vaikka ehdottomasti kannattaisi. Nämä asiakkaat ovat nimittäin valmiita ostamaan.

Ostohousut jalassa oleva asiakas on jokaisen markkinoijan unelmakohde. Kun ostontarve on jo olemassa, markkinointi osuu ja uppoaa oikealle henkilölle oikeaan aikaan – ja kauppaa syntyy kuin itsestään. Helppoa! Esimerkiksi kun lapsi syntyy tai muuttaminen on ajankohtaista, arki mullistuu pitkäksi aikaa ja ostokäyttäytyminen muuttuu. Tällaisen muutoksen hetkellä markkinoijan kannattaa olla paikalla ja tarjota oikealle kohderyhmälle tuotteita ja palveluita uuden arjen rakentamisen apuna.

Koukuta elämän suurissa murroskohdissa ja käynnistä pysyvä asiakassuhde

Elämän suuriin murroskohtiin kuuluvat esimerkiksi ensimmäisen lapsen syntymä, täysi-ikäiseksi tuleminen ja eläkkeelle jääminen. Elämäntilanteen muuttuminen vaikuttaa myös tapojen ja tottumusten muuttumiseen. Kun niistä tulee osa uutta arkea, todennäköisyys pysyvälle asiakassuhteelle on korkea. Esimerkiksi täysi-ikäiseksi kasvanut nuori on ensimmäistä kertaa siinä tilanteessa, että hän voi itse tehdä päätöksiä ja allekirjoittaa sopimuksia. Moni alkaa hoitamaan asioitaan vaikkapa tietyssä pankissa tai avaa liittymän tietyltä operaattorilta, joiden asiakkaana hän jatkaa vuosia tai jopa vuosikymmeniä. Kohderyhmien tavoittaminen on helppoa – data nimittäin tekee työn puolestasi. Jos haluat tavoittaa vaikkapa lapsiperheitä lasten iän mukaan tai eläke-ikäisiä, me Postilla voimme auttaa kohdentamaan markkinointia esimerkiksi talouden koon ja perheenjäsenten iän perusteella.

Tavoita muuttajat ja löydä uusia asiakkaita alueellisesti

Tiesitkö, että Suomessa muutetaan yli 700 000 kertaa vuodessa? Jokaiseen uuteen kotiin tehdään mitä luultavammin sisustus- ja huonekaluhankintoja, ja ehkä remontoidaankin. Joka tapauksessa tuotteita ostetaan, palveluita kilpailutetaan ja uudelta asuinalueelta etsitään palveluntarjoajia aikaisempien sijaan. Markkinoijan kannattaakin olla mukana rakentamassa asiakkaan uutta arkea paitsi muuton hetkellä myös sen jälkeen. Tässä muuttajadata on avuksi: sen avulla saat tiedon muutosta jo ennakkoon ja voit markkinoida muuttajille kohdennetusti. Yksi hyvä tapa on esimerkiksi lähettää viesti, jossa toivotetaan onnea uuteen kotiin. Ja kukapa ei ilahtuisi etusetelistä tai alennuskupongista silloin kun niille on käyttöä.

Löydä liiketoiminnallesi sopivat elämäntilanteet ja hyödynnä niiden potentiaali

Kuten jo sanottua, elämäntilanteet tarjoavat markkinoijalle valtavasti potentiaalia. Kun olet oppinut tuntemaan liiketoiminnallesi tärkeät vaiheet asiakkaiden elämässä, pystyt kohdentamaan markkinointia oikeille kohderyhmille juuri oikealla hetkellä.

Riitta Sipila, tuotepäällikkö, Postin markkinointi- ja datapalvelut

Riitta Sipilä (riitta.sipila(at)posti.com) on Postin markkinoinnin kohdentamisen asiantuntija, joka tietää, miten myynti saadaan kasvuun datan avulla. Mietitkö, mihin elämäntilanteisiin voisit kohdentaa markkinointia tai miten päästä alkuun siinä? Katso tallenne 19.11.2020 webinaaristamme ja aloita markkinoinnin tehokas kohdentaminen!