Näytä kaikki artikkelit

A-lehdet hakee osuvampaa myyntiä asiakasdatan jatkuvalla päivityksellä ja rikastamisella

Postin jatkuvalla asiakasdatan päivityksellä A-lehtien miljoonarekisterin asiakastiedot pysyvät ajan tasalla. Kurantti asiakasdata on aikakausmediabisneksessä liiketoiminnan perusedellytys.

Oili Kalm-Parantainen, A-Lehdet Oy

Mediatalo A-lehdet julkaisee maamme tunnetuimpia aikakauslehtiä. Ajantasaiset ja kattavat asiakastiedot ovat A-lehtien liiketoiminnan perusta. Hyvä asiakastuntemus on myös uusien palveluiden kehittämisen edellytys, toteaa kuluttajamyynnin johtaja Oili Kalm-Parantainen. – Asiakasrekisterimme on laaja, ja tarvitsemme siksi kumppanin osoitetietojen jatkuvaan päivitykseen. Kun uusia lehtitilauksia tulee, niille haetaan joka yö osoitetunnistuksessa vastinpari. Omaa työtämme helpottaa valtavasti, että asiantunteva kumppani kuuntelee ja kiteyttää tarpeemme, Kalm-Parantainen kertoo. Miljoonarekisterin ylläpitäminen olisi käytännössä mahdotonta ilman automatisoitua päivitystä. Asiakasrekisterin tiedot vaativat päivittämistä, jos kuluttajat esimerkiksi muuttavat, vaihtavat nimeään tai ovat täyttäneet tietonsa puutteellisesti. Postista tuli A-lehtien kumppani vuonna 2014, ja vuodenvaihteessa yhteistyö laajenee entisestään. Jatkossa Posti paitsi huolehtii asiakasdatan päivityksistä myös rikastaa dataa. – Kilpailutamme käyttämämme palvelut säännöllisesti, ja viimeisimmässä kilpailutuksessa päätimme jatkaa Postin kanssa. Perusedellytys oli kilpailukykyinen hinta, mutta meillä oli myös tarve erilaisille rikasteille asiakkaista, joista meillä on vähemmän tietoa.

Rikasteet auttavat asiakkaiden profiloinnissa

Ajantasaisella asiakasdatalla palvellaan nykyasiakkaita sekä kohdennetaan lisämyyntiä nykyisille ja entisille tilaajille. Jos asiakkaan ostokäyttäytymisestä on vain vähän tietoa, rikasteiden avulla A-lehdet voi tarjota ennustettuun profiiliin sopivia tuotteita ja palveluita tai tunnistaa potentiaalin tuote- ja palvelukehitykselle. Rekisterin asiakasdataa rikastetaan esimerkiksi asuinpaikkaan perustuvilla tilastollisilla arvioilla. Rikasteet kertovat vaikkapa perhetyypistä, ja ne auttavat tehostamaan myyntiä ja markkinointia. – Rikasteiden avulla pystymme jatkossa profiloimaan asiakkaitamme nykyistä paremmin, Kalm-Parantainen kuvailee. Rikasteiden lisäksi yhteistyö laajenee vuoden vaihteessa puhelinnumeropäivityksiin. – Postin avulla saamamme tunnistuksen taso on todella hyvä, joten jatkossa hyödynnämme samaa tunnistusta puhelinnumeroiden haussa. On kiinnostava nähdä, minkälaista dataa voimme puhelinnumeroiden osalta saada OmaPostista.

Liiketoimintahyötyä entistä tarkemmista asiakastiedoista

Asiakkaat voivat toki itsekin ilmoittaa osoitteidensa muuttumisesta. Postin tunnistuksen avulla A-lehdet voi kuitenkin Kalm-Parantaisen mukaan tarjota entistä parempaa palvelua asiakkailleen. – Asiakkaan ei tarvitse tehdä mitään, vaan hänen muutettuaan lehtitilaus tulee uuteen osoitteeseen automaattisesti. Tämä toimii sekä nykyasiakkaan eduksi että takaisinhankinnan työvälineenä. Vaikka Posti on iso toimija, yhteistyö on Kalm-Parantaisen mielestä edennyt ketterästi ja palvelu versioitu A-lehtien tarpeisiin sopivaksi. Valtavan asiakasdatan käsittely vaatii luottamuksellista suhdetta, ja kumppanin on pysyttävä datapohjaisten palveluiden nopeassa kehityksessä mukana. – Asiakastiedon päivittämisen on oltava todella luotettavaa, koska olisi katastrofi, jos päivitykset menisivät väärälle henkilölle. Vaadimme kumppaniltamme laadukasta ja luotettavaa tekemistä, jota kehitetään jatkuvasti. Prosessi toimii todella hyvin. Kalm-Parantainen toivoo, että asiakastiedon rikastaminen toisi jatkossa liiketoimintahyötyä ja entistä osuvampaa myyntiä. – Sitä odotan, ja se vaikuttaa lupaavalta. Toinen iso asia on puhelinnumeroiden tarkkuuden parantuminen. Siitä on aina etua, sillä iso osa myynnistämme tulee yhä puhelinmyynnistä.