Apua lähetyksen vastaan­ottamiseen
Seuranta
Voit seurata lähetystä posti.fi-sivuston lähetysten seurannassa tai OmaPosti-sovelluksessa. Jos sinulla ei ole lähetystunnusta, pyydä lähettäjää kertomaan se sinulle.
Jos seuranta ei ole päivittynyt, se voi johtua esimerkiksi seuraavista:
Lähetys ei ole vielä Suomessa. Seurannasta näet, kun lähetys on saapunut Suomeen. Jos lähetyksen matka Suomeen on kestänyt normaalia pidempään, ota yhteyttä lähettäjään. Lähettäjä voi selvittää asiaa lähtömaan kuljetusyrityksen kautta.
Lähetys ei ole vielä Postilla. Kun seurannassa on tieto ”Lähetys ei ole vielä Postilla”, lähettäjä on vasta ilmoittanut Postille, että lähetys on tulossa kuljetukseen. Posti ei ole silloin vielä saanut lähetystä käsittelyynsä, joten emme osaa vielä arvioida toimitusaikaa. Jos seuranta ei päivity, ole tarvittaessa yhteydessä lähettäjään.
Lähetystä ei ole vielä vapautettu tullauksesta. Lähetys vapautuu kuljetukseen tullaamisen jälkeen. Huomaa, että tavallisilla kirjeillä ei ole seurantaa enää tullauksen jälkeen, vaikka tullauskäsittelyn aikana niillä näkyykin seurannassa tapahtumia. Kun lähetys on vapautunut tullauksesta, jatkamme sen toimitusta normaalisti.
Kotiintoimitus ei ole onnistunut. Kun toimitusyritys epäonnistuu, riippuu valitusta lähetystavasta, mitä tapahtuu seuraavaksi. Joko viemme lähetyksen noudettavaksi lähimpään noutopaikkaan tai sitten sovimme kanssasi uudesta toimitusajasta. Molemmissa tapauksissa olemme yhteydessä sinuun.
Erilaisten lähetysten toimitusajat voi tarkistaa toimitusaikakyselystä. Voit myös olla yhteydessä asiakaspalveluumme.
Kun lähetys on lähtenyt Suomesta, seurantaan ei välttämättä tule uutta tietoa päivittäin. Seuranta päivittyy, kun kohdemaan kuljetusyritys käsittelee lähetystä. Voit tarkistaa keskimääräiset toimitusajat maakohtaisista tiedoista.
Oletko tarkistanut, olisiko lähetys jätetty postilaatikkoon tai pudotettu postiluukusta? Pienikokoisia paketteja ja kirjeitä nimittäin jaetaan samalla kertaa kuin lehtiä ja kirjeitä.
Tarkista myös, onko joku kotonasi tai työpaikallasi voinut vastaanottaa lähetyksen.
Voit myös olla yhteydessä asiakaspalveluumme.
Riippuu valitusta lähetystavasta, viemmekö lähetyksen noutopaikkaan vai toimitammeko sen kotiin. Useimmissa tapauksissa voit nähdä toimitusajan ja -tavan seurannassa sitten, kun lähetys on lajiteltu Postilla. Tullattavien lähetysten toimitusaika arvioidaan sitten, kun lähetys on tullattu ja se on vapautunut kuljetukseen.
Voit hyödyntää myös toimitusaikakyselyä, josta näet erilaisten lähetysten toimitusajat ja -tavat.
Lähetyksen tiedot
Lähettäjä voi tehdä lähetyksen tietojen muutospyynnön lomakkeen kautta. Lähetyksen vastaanottaja ei voi muuttaa osoitetta. Vastaanottajana voit kuitenkin pyytää asiakaspalvelustamme, että lähetys siirretään toiseen noutopaikkaan. Siirrosta veloitetaan kuljetusmaksu, jonka voit maksaa noudon yhteydessä.
Lähettäjä voi tehdä lähetyksen tietojen muutospyynnön lomakkeen kautta. Lähetyksen vastaanottajana et voi muuttaa yhteystietoja. Voit kuitenkin aina lisätä lähetyksen OmaPostiin. Silloin saat ilmoituksen OmaPosti-sovelluksessa, kun lähetys on noudettavissa.
Toimi näin, jos yhteystiedoissa on puutteita etkä saa (sähköistä) saapumisilmoitusta:
Jos lähetys toimitetaan asiakaspalvelupisteeseen: Kun näet seurannasta noutopaikan, voit noutaa lähetyksen lähetystunnuksella ja henkilötodistuksella.
Jos lähetys toimitetaan automaattiin: Ota yhteyttä lähettäjään ja pyydä häntä muuttamaan lähetyksen yhteystietoja. Lähetämme sitten lokeron tiedot puhelimeesi tai sähköpostiisi. Näin voidaan varmistaa, että vain lähetyksen oikea vastaanottaja saa noutoon tarvittavat tiedot.
Jos lähetys pitää tullata: Voit tehdä tullauksen ilman saapumisilmoitusta, kun lähetys on saapunut Suomeen ja tiedät lähetyksen lähettäjän ja sisällön.
Tämä voi tarkoittaa, että emme ole saaneet sinua kiinni tai lähetyksen tiedoista puuttuu puhelinnumerosi tai sähköpostisi. Voit aina lisätä lähetyksen OmaPostiin, jolloin saat ilmoitukset sovelluksessa.
Toimi näin, jos yhteystiedoissa on puutteita:
Jos lähetys toimitetaan noudatettavaksi: Voit odottaa, että saat saapumisilmoituksen paperikirjeenä. Jos et halua odottaa, voit noutaa lähetyksen lähetystunnuksella ja henkilötodistuksella.
Jos lähetys toimitetaan kotiin: Odota, että saat yhteydenottopyynnön postilaatikkoon tai -luukkuun. Ota sitten yhteyttä pyynnön mukaisesti, niin voimme sopia kanssasi lähetyksen toimittamisesta kotiin.
Jos lähetys pitää tullata: Voit tehdä tullauksen ilman saapumisilmoitusta, kun lähetys on saapunut Suomeen ja tiedät lähetyksen lähettäjän ja sisällön.
Lähetykset näkyvät OmaPostissa puhelinnumeron perusteella. OmaPostissa näkyvät siis automaattisesti kaikki lähetykset, joiden tiedoissa on puhelinnumerosi. Vaikka numero puuttuisi, voit aina itse lisätä lähetyksen OmaPostiin. Jos haluat lisätä lähetyksen itse, valitse päänäkymän alareunan valikosta Uusi ja valitse sitten Seuraa lähetystä.
Toimitus noutopisteeseen
Jos et pääse hakemaan saapunutta lähetystä, sinulla on kaksi vaihtoehtoa:
a) Voit pyytää, että joku muu hakee lähetyksen puolestasi. Asiakaspalvelupisteestä lähetyksen voi noutaa lähetystunnuksella ja noutajan omalla henkilötodistuksella – valtakirjaa ei tarvita. Jos lähetys on automaatissa, kerro noutajalle lokeron numero ja koodi.
Valtakirja tarvitaan, jos lähetys on
kirjattu kirje
saantitodistuskirje
postivakuutettu lähetys
kirjattuna lähetetty paketti (eli lähettäjä on valinnut Kirjaaminen-lisäpalvelun).
Kaikkia lähetyksiä ei kuitenkaan voi antaa toisen noudettavaksi. Jos lähetys on henkilökohtaisesti luovutettava, sen voi noutaa vain vastaanottaja itse.
b) Voit pidentää lähetyksen säilytysaikaa OmaPosti-sovelluksessa. Avaa sovellus, valitse lähetys ja valitse sitten painike Osta lisää säilytysaikaa. Kaikissa tapauksissa säilytysaikaa ei voi pidentää – jos painiketta ei ole näkyvissä, lähetykselle ei voi ostaa lisää säilytysaikaa.
Kyllä voi! Asiakaspalvelupisteestä lähetyksen voi noutaa lähetystunnuksella ja noutajan omalla henkilötodistuksella – valtakirjaa ei tarvita. Jos lähetys on automaatissa, kerro noutajalle lokeron numero ja koodi.
Valtakirja tarvitaan, jos lähetys on
kirjattu kirje
saantitodistuskirje
postivakuutettu lähetys
kirjattuna lähetetty paketti (eli lähettäjä on valinnut Kirjaaminen-lisäpalvelun).
Kaikkia lähetyksiä ei kuitenkaan voi antaa toisen noudettavaksi. Jos lähetys on henkilökohtaisesti luovutettava, sen voi noutaa vain vastaanottaja itse.
Voit todistaa henkilöllisyytesi Postin asiakaspalvelupisteissä jollakin seuraavista asiakirjoista:
passi
ajokortti (myös pahvinen ajokortti kelpaa, mikäli henkilön voi tunnistaa kuvasta)
mobiiliajokortti
poliisiviranomaisen myöntämä henkilökortti
kuvallinen KELA-kortti
muukalaispassi
diplomaattipassi
pakolaisen matkustusasiakirja
Huomioithan kuitenkin, että:
oleskelulupa ei kelpaa henkilöllisyyden todistamiseen
kopio henkilöllisyystodistuksesta ei yksinään kelpaa, vaan mukana on myös oltava viranomaisen antama selvitys, josta käy ilmi, että varsinainen henkilöllisyystodistus (esim. passi) on otettu viranomaisen haltuun
jos sukunimesi on juuri vaihtunut ja 1) henkilöllisyystodistus on vielä vanhalla nimellä ja 2) kyseessä on lähetys, joka voidaan luovuttaa vain henkilökohtaisesti sinulle ja 3) lähetys on lähetetty sinun uudella nimelläsi, on sinun esitettävä henkilöllisyystodistuksen lisäksi myös virkatodistus nimenmuutoksesta tai uudella nimellä oleva kuvaton KELA-kortti, johon henkilötunnusta voidaan verrata.
Postin järjestelmä valitsee toimituspaikan lähetyksessä antamiesi tietojen perusteella. Jos lähetystä ei voidakaan viedä tähän toimituspaikkaan, järjestelmä ohjaa lähetyksen toiseen, vapaaseen paikkaan. Ohjaus toimii tietyn järjestyksen mukaisesti.
1. Toimituspaikka määräytyy näin:
a) Tilaushetkellä valittu Postin noutopaikka. Jos valitset verkkokaupassa paikan, josta haluat lähetyksen noutaa, tästä paikasta tulee lähetyksesi ensisijainen toimituspaikka. Se siis menee myös OmaPostissa valitun Oman noutopisteen edelle.
b) Oma noutopiste. Voit asettaa OmaPosti-sovelluksessa itsellesi maksuttoman Oman noutopisteen. Omaan noutopisteeseen menevät ne lähetykset, joille et ole valinnut verkkokaupassa noutopaikkaa, vaan olet antanut tilauksen yhteydessä oman osoitteesi. Jotta lähetys voidaan viedä Omaan noutopisteeseen, lähetyksen tiedoissa pitää olla myös puhelinnumero.
c) Postin noutopaikka, joka on lähimpänä lähetyksen tiedoissa olevaa katuosoitetta. Tästä paikasta tulee lähetyksesi ensisijainen toimituspaikka silloin, kun
et ole valinnut Postin noutopaikkaa verkkokaupassa
et myöskään ole valinnut Omaa noutopistettä OmaPostissa
olet antanut tilauksen yhteydessä oman katuosoitteesi.
2. Kun lähetys ei mahdukaan valittuun toimituspaikkaan:
Lähetys voi olla liian suuri. jos lähetys ei mahdu automaatin luukkuun suuren kokonsa vuoksi, se toimitetaan lähimpään vapaana olevaan noutopaikkaan. Näet lähetysten seurannassa tekstin, joka kertoo ylisuuresta lähetyksestä ja toimituksesta toiseen noutopaikkaan.
Automaatti voi olla täynnä. Kaikki lähetykset eivät aina mahdu ensisijaisesti valittuun paikkaan. Järjestelmä tietää, kun automaatti on täynnä tai täyttymässä, ja ohjaa kuljettajaa viemään paketin lähimpään vapaana olevaan noutopaikkaan. Näissä tilanteissa näet lähetysten seurannassa tekstin, joka kertoo noutopaikan vaihtumisesta. Uusi noutopaikka kerrotaan myös saapumisilmoituksessa.
Lähetys voi sisältää vaarallisia aineita (LQ, Limited quantity). Pieniä määriä vaarallisia aineita sisältävää lähetystä (esim. kynsilakka) ei voida toimittaa maan alla sijaitsevaan automaattiin. Tällöin lähetys toimitetaan toiseen lähimpään noutopisteeseen.
Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, niin voimme siirtää lähetyksen haluamaasi paikkaan. Siirrosta veloitetaan kuljetusmaksu, jonka voit maksaa noudon yhteydessä.
Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, niin osaamme siirtää lähetyksen oikeaan paikkaan.
Painoithan C-näppäintä, ennen kuin syötit koodin? Syötä lokerokoodi näin: paina C, näppäile koodi ja paina OK. Ohjeet löytyvät myös automaatin kyljestä. C-näppäimen tarkoitus on nollata (C = clear) kaikki aiemmat mahdolliset painallukset. Jos unohdat painaa aluksi C-näppäintä, luukku ei välttämättä aukea koodin syöttämisen jälkeen.
Olethan oikealla automaatilla? Joskus samassa paikassa voi olla useita pakettiautomaatteja. Tarkista, että olet Postin automaatilla. Vertaa sitten automaatin vasemmassa yläreunassa olevaa nimeä ja saapumisilmoituksessa mainittua nimeä. Vastaavatko ne toisiaan?
Voit aina tarvittaessa ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme.
Kotiintoimitus
Toimitusaika riippuu valitusta lähetystavasta. Jos lähetykseesi kuuluu toimitusajan valinta, lähetämme sinulle kyselyn sopivasta ajasta. Kun valinta on tehty, toimitusaikaa ei voi enää muuttaa.
Kun toimitusyritys epäonnistuu, riippuu valitusta lähetystavasta, mitä tapahtuu seuraavaksi. Joko viemme lähetyksen noudettavaksi lähimpään noutopaikkaan tai jätämme paperisen yhteydenottopyynnön uuden toimitusajan sopimiseksi.
Kun lähetys on noutopaikassa noudettavissa, voit ostaa OmaPostissa kotiinkuljetuksen. Voit tehdä sen näin: avaa lähetyksen tiedot, valitse painike Etkö ehdi noutaa pakettia? ja valitse Tilaa kotiinkuljetus.
Aina kotiinkuljetuksen ostaminen ei ole mahdollista. Jos valintaa ei näy, kotiinkuljetusta ei voi ostaa.
Vahingoittunut tai kadonnut lähetys
Jos olet lähetyksen vastaanottaja:
1. Tarkista lähetyksen kunto heti, kun saat sen.
Jos huomaat pakkauksessa näkyviä vaurioita vastaanoton yhteydessä, ilmoita siitä lähetyksen luovuttaneelle työntekijälle heti samassa tilanteessa. Jos lähetys on tuotu sinulle kotiin, tehkää kuljettajan kanssa vahingosta merkintä lähetysasiakirjoihin.
Jos lähetyksessä on jo valmiiksi Postin tekemä merkintä vahingoittumisesta tai sen mukana on vahinkoilmoitus, sinun ei tarvitse erikseen tehdä Postille enää ilmoitusta.
Jos vahingot eivät näy ulospäin tai olet hakenut lähetyksen automaatista, siirry kohtaan 2.
2. Ota kuvia vahingoittuneesta lähetyksestä. Näin pystyt näyttämään, että vahinko on tapahtunut kuljetuksessa. Ota kuvat erikseen
pakkauksen ulkoisista vaurioista
siitä, miten tuote on ollut suojattuna pakkauksen sisällä
itse tuotteesta.
3. Ilmoita vahingoittuneesta lähetyksestä Postille. Ilmoita myös lähettäjälle, mitä on tapahtunut. Jos kyse on verkkotilauksesta, keskustele lähettäjän kanssa korvaavan tuotteen lähettämisestä tai kaupan perumisesta.
Jos olet lähettäjä:
Pyydä vastaanottajaa tekemään vahinkoilmoitus Postille. Joskus Posti huomaa vahingon itse, ja siinä tapauksessa vastaanottajan ei enää tarvitse tehdä vahinkoilmoitusta erikseen. Kun Posti on todennut vahingon, voit hakea Postilta vahingonkorvausta.
Ota yhteyttä lähettäjään. Jos kyse on verkko-ostoksesta, kannattaa keskustella lähettäjän kanssa korvaavan tuotteen lähettämisestä tai kaupan perumisesta.
Postilta voi saada korvauksia vain kuljetuksen maksaja eli lähettäjä. Jos tilaamasi tuote rikkoutuu tai häviää kuljetuksessa, voit yleensä saada myyjältä korvaavan tuotteen tilalle. Lue lisää siitä, mitä Posti korvaa ja kenelle.
Palauttaminen
Jos et halua ottaa lähetystä vastaan, voit jättää sen noutamatta tai kieltäytyä vastaanottamasta sitä kotiintoimituksen yhteydessä. Voit myös ilmoittaa asiasta lähettäjälle.
Ohjeet asiakaspalautukseen saat aina tuotteen myyjältä. Yleensä lähetykseen on liitetty palautusohjeet. Kysy tarvittaessa lisäohjeita myyjältä.
Palautamme noutamatta jääneet lähetykset lähettäjälle. Jos lähetys on jo ehtinyt lähteä palautumaan, ota yhteyttä lähettäjään ja sovi tuotteen lähettämisestä uudelleen.
Hyvä tietää:
Anna aina lähettäjälle puhelinnumerosi tai sähköpostiosoitteesi, jotta hän voi lisätä ne lähetyksen tietoihin. Näin saat saapumisilmoituksen heti, kun lähetyksen voi noutaa. Jos lähetyksessä ei ole sähköistä yhteystietoasi, saat saapumisilmoituksen paperikirjeenä. Kun se tulee perille, osa lähetyksen säilytysajasta on jo kulunut.
Jos tiedät, että lähetyksen tiedoista puuttuu puhelinnumerosi, ota käyttöön OmaPosti-sovellus. Voit helposti lisätä OmaPostiin lähetystunnuksia ja seurata lähetysten matkaa. Saat sovelluksesta ilmoituksen, kun lähetys on noudettavissa.