I våra produktvillkor för pakettjänster har adressatens telefonnummer länge varit obligatorisk och e-postadress rekommenderad information. Den obligatoriska informationen kommer även att uppdateras i SmartShip och OmaPosti Pro.
Vi behöver adressatens kontaktuppgifter så att vi kan leverera försändelserna smidigt ochkommunicera med mottagaren under den tid som försändelsen är på väg. I fortsättningen kommer försändelserna inte att levereras om de inte innehåller de obligatoriska kontaktuppgifterna.
Telefonnumret krävs för de flesta pakettjänster
Adressatens telefonnummer kommer i fortsättningen vara obligatoriskt för de flesta pakettjänster. Telefonnumret måste vara med i informationen som förs in manuellt via användargränssnitten OmaPosti Pro och Smartship, och i EDI-meddelanden som går via SmartShip API, dvs. via integrering. För vissa tjänster behöver du också adressatens e-postadress.
Förändringarna träder i kraft i OmaPosti Pro i början av juni och i SmartShip-användargränssnittet samt på API vid månadsskiftet augusti−september.
Följande tjänster kommer att förändras. I fortsättningen är information som krävs:
Postpaket: telefonnummer
Småpaket: telefonnummer
EMS: telefonnummer
Priority: telefonnummer
Postpaket till Baltikum: telefonnummer och e-post
Parcel Connect: telefonnummer och e-post
Postpaket till Balticum return: telefonnummer
Parcel Connect Return: telefonnummer
Se till att försändelserna har de kontaktuppgifter som krävs
Om du är en näthandlare, be om adressatens telefonnummer och e-postadress i kassan i nätbutiken.
Om du använder OmaPosti Pro eller SmartShip i en webbläsare, fyll i adressatens telefonnummer och e-postadress i försändelseinformationen i fortsättningen.
Om du använder SmartShip-integrationen ska du skicka adressatens telefonnummer och e-postadress i ett EDI-meddelande.