Näytä kaikki artikkelit

Poikkeustila osoitti, että toimiva verkkokauppa on hyvää riskienhallintaa – Näin varmistat, että kauppa käy verkossa

Mitä verkkokauppias voi oppia poikkeustilasta? Postin Mikko Veistelehdon mukaan poikkeustila osoitti, että jakelukanavat ja aiemmin toimineet pelisäännöt voivat muuttua silmänräpäyksessä. Toimiva verkkokauppa on ennen kaikkea hyvää riskienhallintaa. Verkkokaupalla on kyetty korvaamaan kivijalan myynnin laskua, eikä sen myyntipotentiaali pysähdy fyysiseen lähiympäristöön.

Koronakevät kasvatti kotimaisen verkkokaupan kysyntää voimakkaasti. Kasvu näkyy myös Postin pakettimäärissä, jotka ovat vastanneet joulusesonkia. Postin verkkokaupan kuluttajapaketeista vastaava Business Manager Mikko Veistelehto uskoo, että kotimaisen verkkokaupan volyymi on noussut pysyvästi uudelle tasolle. – Ihmiset ovat halunneet ostaa ilman kontaktia, mihin verkkokauppa soveltuu todella hyvin. Ei ole näköpiirissä, että poikkeustilan aikana kasvanut verkkokaupan volyymi palautuisi enää koronaa edeltäneelle tasolle, Veistelehto kertoo. Yksi asia on hänen mukaansa korostunut. Jo ennen koronaa verkossa vahvoja olleet toimijat ovat vahvistuneet entisestään, sillä heillä on ollut valmis asiakaskunta, sujuva toimitusprosessi ja etukäteen mietityt toimitusvaihtoehdot. Jos verkossa käytävään kauppaan on herännyt vasta koronapandemian aikana, on ollut auttamattomasti myöhässä. – Toimitustavoista esimerkiksi Postin Pikkupakettia käyttäneet kauppiaat ovat pystyneet koronasta huolimatta pitämään yllä ja jopa voimakkaasti kasvattamaan myyntiään. Mikä hienointa, yrittäjä pystyy hankalina aikoina tarjoamaan hyvän kuluttajakokemuksen, kun asiakas saa paketin suoraan postiluukkuunsa turvallisesti ja ekologisesti, Veistelehto sanoo. Suomalaiset verkkokauppiaat eivät olleet juuri hyödyntäneet ilmaisten toimitusten psykologista puolta ennen kulunutta kevättä. Monen verkkokauppiaan rohkea päätös tarjota toimitukset veloituksetta nostikin verkkokaupan volyymia. Kun toimitusmaksut on yhdistetty tuotteen hintaan tai ilmaisen toimituksen voi lunastaa ostoskorin kokoa kasvattamalla, asiakkaan on helpompi tehdä ostopäätös.

Luotettavuuden, uskottavuuden ja sujuvuuden rooli korostuu

Poikkeustila on nostanut verkkokaupan luotettavuuden ja uskottavuuden entistä merkittävämpään rooliin. Kuluttajille on tärkeää, että ostaminen on helppoa ja luotettavaa ja että tuotteet tulevat nopeasti perille. Tässä ovat poikkeustilan aikana piilleet myös monen toimijan suurimmat haasteet: kuinka saada esimerkiksi keräilyprosessi riittävän nopeaksi, jotta voi toimia uskottavana verkkokauppiaana? – Kotimaiselta tai miltään muultakaan verkkokaupalta ei ole enää hyväksyttävää, että keräily kestää useita päiviä, vaan sen pitäisi tapahtua saman tien, kun tilaus on tehty. Jotta verkkokauppiaat pärjäävät kilpailussa myös tulevaisuudessa, heidän on ymmärrettävä panostaa tähän, Veistelehto sanoo. Mitä nopeammin verkkokauppias pystyy toimittamaan tuotteen perille, sitä todennäköisemmin asiakas tekee tilauksen. Jos kaksi eri toimijaa tarjoaa tuotteen samaan hintaan, kuluttaja todennäköisesti tekee valintansa nopeimman toimitusajan perusteella. Kuluttajat ovat viettäneet paljon aikaa kotona, mikä näkyy Veistelehdon mukaan kotiinkuljetusten suosion kasvussa. Samaan tahtiin on parannettu myös Postin palvelua: kotiinkuljetuksille pystytään tarjoamaan entistä tarkemmat aikaikkunat, ja lähetyksen seuranta OmaPosti-sovelluksessa helpottaa toimitusprosessin hallintaa entisestään.

Miten varautua mahdolliseen toiseen aaltoon?

Veistelehto korostaa, että toimiva verkkokauppa on yrittäjälle hyvää riskienhallintaa. Viimeistään koronapandemian aiheuttama poikkeustila on osoittanut, ettei kauppias voi enää luottaa vain yhteen myyntikanavaan. – Jos verkkokauppaa ei ole, bisnes voi olla ohi tosi nopeasti. Jos toinen aalto tulee, suunnitelmat täytyy päivittää hyvissä ajoin. Siten verkkokauppa toimii tilanteen ollessa päällä ja kauppias hallitsee volyymeja ja asiakasvirtoja. Digitaalisten markkinointikanavien ansiosta isoakin massaa voi lähestyä varsin helposti, ilman merkittäviä kustannuksia. Suuren rahakirstun sijaan oikeat kuluttajat löytyvät oikeille tuotteille fiksulla markkinoinnilla, Veistelehto summaa. – Olemme tulossa siihen pisteeseen, että kaupankäynti kannattaa miettiä ensisijaisesti verkon kautta ja toissijaisesti muita kanavia pitkin. Muun muassa verkkokaupan logistiseen putkeen on tarjolla apua ja ulkoistusratkaisuja. Monelle verkkokauppiaalle voi olla parasta keskittyä itse bisnekseen ja tuotteisiin esimerkiksi varastologistiikan sijaan.

Mikko Veistelehto, Posti Oy

Business Manager Mikko Veistelehto

Verkkokauppa kasvaa ja arkipäiväistyy

Kehittyneimpiin verkkokauppamaihin verrattuna Suomi on yhä peränpitäjä. Veistelehdon mukaan tämä tarkoittaa sitä, että kasvua on yhä odotettavissa. Vaikka taloustilanne heikentäisi kuluttajien ostovoimaa, verkkokauppa kasvaa suhteessa kivijalkaa enemmän. Se myös arkipäiväistyy: jos ostoskoriin on aiemmin klikattu muotia ja elektroniikkaa, nyt tavallisten kulutushyödykkeiden osuus kasvaa. – Seksikkyys vähän katoaa, mutta ei ole huono asia, että verkossa myydään arkisia tuotteita. Se generoi ison volyymin nyt ja erityisesti tulevaisuudessa. Hammastahnan ostokokemukseen kukaan ei kaipaa sitä, että käy ostamassa tuotteen fyysisestä liikkeestä, Veistelehto sanoo. Tulee toista aaltoa tai ei, loppuvuosi on valtaosalle verkkokauppiaista iso sesonki. Poikkeustila on tuonut verkkoon uusia asiakkaita ja opettanut myös vanhemmat ihmiset tilaamaan, mikä kasvattaa sesonkien potentiaalia. Siksi nyt on Veistelehdon mielestä otollinen hetki suunnitella tulevaa. – Ei vain kuluttajat, vaan kauppiaat itse on pakotettu verkkoon. On todennäköistä, että verkossa tehdään jatkossa yhä enemmän kauppaa. Uuden korona-aallon varalta mekanismit myynnin hoitamiseen netissä on saatava kuntoon. Kaikki on joka tapauksessa kotiin päin, sillä verkkoon olemme ennen pitkää menossa.

Miten verkkokaupan tilanne kehittyy? Tilaa Postin uutiskirje, ja saat ajankohtaiset tiedot sähköpostiisi.