Näytä kaikki artikkelit

Jimm’s PC-Storessa kotiinkuljetuksen toimitusajan voi valita jo ostoskorissa

Jimm’s PC-Store ja Posti kehittivät yhdessä pilotin, jossa kotiin kuljetettavan paketin toimitusajan voi valita jo verkkokaupan ostoskorissa.

Jimm’s PC-Store on tietotekniikkaan ja komponentteihin erikoistunut verkkokauppa. Yrityksen tarina on alkanut 21 vuotta sitten internetin keskustelupalstoilla, ja nykyään turkulainen yritys työllistää noin 60 työntekijää.

Posti on kuljettanut Jimm’sin paketteja verkkokaupan alkuajoista lähtien. Paketit kulkevat Postin matkassa posteihin, automaatteihin ja koteihin. Lisäksi Jimm’s käyttää Postin nouto- ja jakelupalvelua, ja lähtevät paketit haetaan yrityksen tiloista useamman kerran päivässä.

Toimituksessa tärkeää on nopeus ja tarkka aika-arvio

Jimm’s palvelee sekä kuluttajia että yrityksiä. Henkilöasiakkaat ovat usein nuoria, tietotekniikasta ja pelaamisesta kiinnostuneita. Heille toimituksissa korostuu kaksi tärkeää asiaa: nopeus ja toimitusajan tarkkuus.

”Asiakkaamme haluavat tuotteet yleensä mahdollisimman nopeasti. Jos esimerkiksi komponentti menee rikki tai hiiri hajoaa, korvaava tuote on saatava pian. Toisaalta myös tarkkaa toimitusaikaa arvostetaan, jotta omat menot voidaan suunnitella sen mukaan”, Jimm’sin toimitusjohtaja Veli Nietula kertoo.

Jimm’s seuraa yhdessä Postin kanssa, miten toimitukset sujuvat. Luvut vahvistavat sen, että paketit halutaan nopeasti: ne noudetaan posteista ja automaateista keskimäärin alle 2,5 tunnissa!

Tarkka toimitusaika kotiinkuljetukselle

Asiakkaiden tarpeiden pohjalta syntyi ajatus pilotista, jossa kotiin toimitettavien pakettien toimitusajan saisi valita jo ostoa tehdessä.

Pilottia lähdettiin kehittämään yhteisvoimin. Toteutus vaati sen, että Postin kotiinkuljetusajat sovitettiin Jimm’sin ERP-järjestelmään ja vietiin näkyville verkkokauppaan. Apuna oli talon sisäinen IT.

”Postista kaikki tarvittava tieto tuli helposti ja järkevästi, ja käyttöönotto sujui hyvin”, Nietula kertoo projektin etenemisestä.

Asiakastyytyväisyys täysi vitonen

Kesällä 2021 pilotti käynnistyi pilotti tietyille Turun postinumeroalueille. Nyt toimitusajan valinta on saatavilla jo Turussa, Tampereella ja tietyillä postinumeroalueilla Helsingissä.

Kyseisillä alueilla asiakas voi tilausta tehdessä valita, että haluaa paketin kotiin esimerkiksi keskiviikkona klo 13–17 välillä. Näin paketin toimitusaika varmistuu heti, ja omat menot voi suunnitella se mukaan. Toimitusaika tarkentuu kuljetuspäivänä tunnin aikaikkunaan, ja toimituksen saapumista voi seurata myös reaaliaikaisesta karttalinkistä.

Tarkasta kotiinkuljetusajasta on tykätty. Jimm’sin asiakkaat ovat antaneet sille arvosanaksi täyden 5/5 Postin palautekyselyissä.

Yhdessä onnistutaan myös tulevaisuudessa

Pilotti on yhteinen onnistuminen. Jimm’s toivoo jatkossakin tiivistä yhteistyötä yhteisen asiakkaan palvelemiseksi.

”On hankalaa taistella yksin tuulimyllyjä vastaan. Kun teemme yhdessä ja laitamme viisaat päämme yhteen, saamme parhaat lopputulokset”, Nietula toteaa.

Jimm’sin tulevaisuudessa siintää uusia tuotteita ja mielenkiintoisia tekniikan näkymiä. Nietula uskoo, että niiden avulla asiakkaalle voi tarjota jatkossa esimerkiksi parempaa pelisuorituskykyä tai enemmän tehoa.

Tarkat toimitusajat verkkokauppaan – näin se onnistuu!

Rakensimme toimitusajan valinnan Jimm’sin verkkokauppaan yhteistoimin. Jos haluaisit vastaavanlaisen ratkaisun omaan verkkokauppaasi, tarvitset ainakin nämä:

  • Itse rakennetun ostoskorinäkymän, johon voit koodata muutoksia

  • Kyvyn lisätä verkkokauppasi omat käsittelyajat Postin toimitusaikojen päälle

  • Postra API:n, jotta tieto asiakkaan valitsemasta aikaikkunasta siirtyy Postille

Kiinnostuitko? Jätä yhteydenottopyyntö, jos haluat jutella lisää kanssamme.

Pyydämme lomakkeella vain niitä tietoja, joita tarvitsemme asian käsittelemiseksi.
Lisää tietoa henkilötietojen käsittelystä Postissa.