Näytä kaikki artikkelit

Olisiko aika päivittää tylsä lasku lisämyynnin ja asiakaspalvelun kanavaksi?

Kustannustehokkuus, pääoman nopea kierto ja kiinnostava uusi kanava viestiä ja myydä asiakkaille – näistä syistä jokaisen yrityksen tulisi miettiä laskutustaan uudestaan.

Suomalaiset yritykset ovat ottaneet käyttöönsä nopeasti ja laajasti uusia laskutuskanavia ja -tapoja, mutta asiakkaiden siirtyminen niihin on laahannut perässä. Yritysten kannattaisikin aktiivisemmin viestiä uusien laskutuskanavien ja -tapojen hyödyistä, sanoo Postin digitaalisten ratkaisujen päällikkö Juha Risikko. Laskutus ei ole enää pelkästään se välttämätön viimeinen ja tylsä vaihe kaupanteossa, vaan mahdollisuus parantaa merkittävästi asiakkaan ostokokemusta, tarjota asiakaspalvelua ja jopa tehdä lisämyyntiä. – Maksamisen pitää olla äärimmäisen helppoa, jotta siitä ei tule estettä kaupankäynnille. Asiakkaan tulee voida valita, miten hän laskunsa vastaanottaa ja maksaa. Tämä on tärkeä perusasia, joka vaikuttaa sekä asiakastyytyväisyyteen että myyntiin. Suomessa käytössä olevia laskutustapoja ovat muun muassa e-lasku, sähköpostilasku, Omaposti-mobiilisovelluksen Älylasku, MobilePay ja perinteinen paperilasku. – Laskutuksen työkalujen tarjoama on hyvä, mutta kuluttaja käyttää usein tottumuksesta jo itselle tuttuja ratkaisuja. Yritysten kannattaisikin kertoa aktiivisesti asiakkaille laskutusvaihtoehdoista ja modernien laskutusratkaisujen eduista, Risikko sanoo.

Lasku on parhaimmillaan lisämyynnin ja asiakaspalvelun kanava

Syitä laskutuksen optimointiin on monia, mutta ne ovat erilaisia laskuttavalle yritykselle ja asiakkaalle. Yrityksen näkökulmasta korostuvat kustannustehokkuus ja mahdollisuus tarjota asiakkaalle parhaat ratkaisut edelläkävijänä. – Kustannustehokkuuden tekevät laadukkuus, monipuolisuus ja volyymi. Laskujen tulee mennä ajoissa perille oikeaan loppuasiakkaan valitsemaan kanavaan, nopeasti ja luotettavasti. Tässä auttaa hyvä laskunvälityksen kumppani. Kehittyneimmät digitaaliset laskutuspalvelut mahdollistavat myös paljon muuta. Esimerkiksi OmaPostin Älylasku avaa asiakkaalle suoran kanavan laskun lähettäjään. Asiakas voi antaa palautetta, kysyä suoraan laskusta tai vaikkapa sopia uudesta maksuajasta. Älylaskuun voi myös lisätä asiakkaalle merkityksellisiä viestejä ja kohdennettua mainontaa. – Yksi merkittävä laskutukseen liittyvä palvelu, jota me kehitämme yhteistyössä asiakkaiden kanssa, on laskuihin liittyvien kysymysten ja pyyntöjen tehokas selvittäminen. Esimerkiksi nyt koronan aikana laskujen maksamiseen voi tarvita pidemmän maksuajan, jolloin syntyy tarve sopia maksusta laskuttajan kanssa. Asian voisi hoitaa parhaimmillaan suoraan laskusta; pilotoimme syksyllä, kuinka voimme tehostaa tätä prosessia laskuttaja-asiakkaillemme, Risikko sanoo. Asiakkaalle tärkeää on lisäksi se, että tarjolla on itselle sopiva, mielellään useampi, maksutapa. Yksi voi olla tottunut maksamaan e-laskulla, toinen perinteisellä paperilaskulla ja kolmas käyttämään aina uusinta ja ketterintä teknologiaa, kuten esimerkiksi MobilePayta. Monikanavaisella laskutuksella voi myös minimoida laskutuskustannukset ja nopeuttaa pääoman kiertoa. – Asiakkaat odottavat yrityksiltä valinnanvapautta entistä enemmän, koska ostaminen on siirtynyt mobiiliin, jossa perinteiset maksutavat ovat usein kömpelöitä. Koko tilaus-, laskutus- ja maksamisprosessin tulisi tietysti toimia moitteetta laiteriippumattomasti, Risikko muistuttaa. Uudet laskutuskanavat voivat aiheuttaa yrityksille päänvaivaa ja lisätyötä, joka ilman apua voi osoittautua yllättävän haastavaksi. Ratkaisumme asiakkaille on monikanavainen laskujen välityspalvelu. Se on tapa saada nykyiset laskutuskanavat ilman erillisiä sopimuksia – ja uudet aina ensimmäisten joukossa. Tutustu monikanavaiseen laskunvälitykseen ja eri kanavien etuihin täällä.