Näytä kaikki artikkelit

Näin vaalit asiakasrekisteriä - ja kasvatat asiakasymmärrystä

Evästemuutos ei ole voinut mennä ohi yhdeltäkään markkinoijalta. Huolta ei kuitenkaan ole, sillä vaikka evästeet ovat tarjonneet dataa, ne eivät korvaa asiakasymmärrystä. Sen lähteeksi voi valjastaa laadukkaan, rikastetun asiakasrekisterin.

Asiakasymmärrys tiiseri

1. Hae asiakasrekisteristä kilpailuetua brändillesi

Moni markkinoija miettii, miten korvata evästeiden keräämiä tietoja, kun teknologiayhtiöt rajoittavat evästeiden ja mainostunnisteiden käyttöä. Tuloksiin tähtäävä markkinointi kannattaa yhä perustaa asiakasymmärrykseen sekä asiakkaiden tarpeisiin ja tavoitteisiin tutustumiseen. Dataan perustuva asiakasrekisteri on kustannustehokas väline kohdentaa markkinointia.

2. Kerää asiakasdataa systemaattisesti, yhteiseen paikkaan

Monelle yritykselle kertyy runsaasti asiakastietoa aivan tavallisen liiketoiminnan tuloksena. Siksi kannattaa keskittyä siihen, ettei tieto päädy yrityksen sisällä eri paikkoihin. Hajallaan olevaa tai jopa päällekkäistä dataa on nimittäin hankala hyödyntää tehokkaasti. Kannattaa koota systemaattisesti kerätty asiakastieto helposti yhteen paikkaan, yhteiseen rekisteriin.

3. Älä tyydy vähään, vaan kerää asiakastietoa kattavasti

Asiakasdatan kasvattamiseen kannattaa panostaa, sillä pelkän sähköpostiosoitteen kerääminen ei riitä monikanavaisen markkinoinnin kohdentamiseen. Yhteystiedot eivät liioin kerro syvällisesti asiakkaasta, hänen elämäntilanteestaan tai tarpeistaan. Teet asiakasrekisteristä todellisen asiakasymmärryksen apuvälineen, kun tiedät asiakkaista muutakin kuin henkilötiedot ja vierailukerrat verkkosivustolla. Hyödyllinen asiakasrekisteri perustuu laadukkaaseen dataan ja rikasteisiin.

Mitä tarkoittavat asiakasrekisterin päivitys, profilointi ja rikastaminen?

Lataa Markkinoijan dataopas - Laadukas asiakasrekisteri parantaa asiakasymmärrystä. Saat käyttöösi tietopaketin evästemuutoksesta, yrityksen asiakasrekisterin ja asiakasymmärryksen merkityksestä sekä parhaista tavoista tavoittaa olemassa olevat ja potentiaaliset asiakkaasi.