Näin otat OmaPostin käyttöön
Lataa puhelimeesi OmaPosti-mobiilisovellus AppStoresta tai GooglePlay-kaupasta tai siirry sivulle OmaPosti.
Paina linkkiä ”Luo Postin käyttäjätunnus”. Valmistaudu tunnistautumaan.
Jatka OmaPostiin.
Jos sinulla on jo Postin käyttäjätunnus, voit kirjautua sillä suoraan palveluun. Valitse ensimmäisellä käyttökerralla sinulle sopivat asetukset. Voit muuttaa asetuksia myöhemmin.
Käyttäjätunnuksen luomisen yhteydessä sinua pyydetään tunnistautumaan vahvasti. Vahva tunnistautuminen tarvitaan, jotta voimme varmistua siitä, että esimerkiksi kirjeet, laskut ja lähetyksen seurannan tiedot näytetään oikealle vastaanottajalle.
Oletko yritysasiakas?
Miksi yhteystietoja kysytään
Ensimmäisellä käyttökerralla pyydämme sinulta
sähköpostiosoitteen
puhelinnumeron
lupaa ilmoitusten lähettämiseen.
Sähköpostiosoite tarvitaan, jotta voit tarvittaessa nollata salasanan. Lisäksi saat sähköpostiosoitteeseen ilmoituksen, kun OmaPosti-palveluun on saapunut lasku tai kirje.
Puhelinnumeron avulla OmaPosti näyttää sinulle saapumassa olevat lähetykset tai lähettämäsi lähetykset automaattisesti. Jos olet puhelinnumeron perusteella paketin vastaanottaja, saat näkyviisi myös paketin noutamiseen tarvittavan koodin.
Mobiilisovelluksessa kysytään lisäksi lupaa ilmoitusten lähettämiseen. Jos annat sovellukselle luvan lähettää ilmoituksia, saat ilmoituksen esimerkiksi silloin, kun lähetyksesi on noudettavissa, sinulle on tullut lasku tai kirje tai laskulla on eräpäivä.
Voit halutessasi muuttaa sähköpostiosoitteesi tai puhelinnumerosi Omat tiedot -sivulla. Ilmoitusasetuksia voit muuttaa asetuksissa.
Pakettien lisääminen seurantaan
Suurin osa lähetyksistä näkyy OmaPostin seurannassa automaattisesti. Jos lähetys ei näy automaattisesti, voit lisätä sen itse lähetystunnuksen avulla.
Avaa sovelluksesta Seuraa paketteja.
Kirjoita lähetystunnus tai skannaa se kuitista.
Saat näkyviin pakettisi tiedot ja seurannan. Jos OmaPosti tunnistaa sinut puhelinnumeron perusteella paketin vastaanottajaksi, näet kaikki lähetyksen tiedot. Jos et ole paketin vastaanottaja, näet vain ne tiedot, jotka eivät vaadi tunnistautumista.
Helposti QR-koodi helpottaa lähetystä
Helposti-koodi on suosittu tapa lähettää erityisesti secondhand-lähetyksiä. Pakettiin kirjoitetun Helposti-koodin rinnalle OmaPostista löytyy myös QR-koodi, mikä nopeuttaa ja sujuvoittaa lähetysten jättämistä palvelupisteissämme.
Paketin lähettäjä löytää OmaPostista lähetyskoodin lisäksi myös QR-koodin, joka helpottaa ja nopeuttaa paketin lähetystietojen lukua palvelupisteessä.
Lähettäjä saa QR-koodin myös sähköpostilla, mikä mahdollistaa nopeamman asioinnin myös niille, joilla OmaPosti-sovellus ei ole käytössä.
QR-koodin ansiosta asiointi palvelupisteessä nopeutuu, sillä lähetys voidaan lukea suoraan skannerilla ilman manuaalista koodin syöttöä.
QR-koodi löytyy helposti OmaPosti-sovelluksesta
QR-koodi näkyy OmaPosti-sovelluksessa heti lähetyksen luonnin jälkeen avaamalla ko. lähetyksen seuranta-sivun. Lisäksi se toimitetaan sähköpostitse, jolloin myös sovellusta käyttämättömät asiakkaat voivat hyödyntää QR-koodia.
QR-koodin käyttö
QR-koodin käyttö on helppoa. Näytä QR-koodi palvelupisteen henkilökunnalle ja henkilökunta skannaa koodin suoraan puhelimestasi. Tämä nopeuttaa asiointia, sillä lähetys voidaan lukea suoraan pakettia vastaanottavan palvelupisteen skannerilla ilman manuaalista koodin syöttöä. Skannaus varmistaa myös tietojen oikeellisuuden, sillä se poistaa näppäilyvirheiden riskin.
Onko QR-koodi turvallinen?
Kyllä, QR-koodi on turvallinen. Se sisältää vain lähetykseen liittyvät tiedot, kuten paketin tunnisteen, eikä siinä ole henkilötietoja. QR-koodi toimii samalla tavoin kuin Helposti-koodi, mutta nopeuttaa asiointia erityisesti palvelupisteissä.