posti logo

OmaPostin käyttöohjeet

Näin otat OmaPostin käyttöön

  1. Lataa puhelimeesi OmaPosti-mobiilisovellus AppStoresta tai GooglePlay-kaupasta tai siirry sivulle OmaPosti.

  2. Paina linkkiä ”Luo Postin käyttäjätunnus”. Valmistaudu tunnistautumaan. 

  3. Jatka OmaPostiin.

Jos sinulla on jo Postin käyttäjätunnus, voit kirjautua sillä suoraan palveluun. Valitse ensimmäisellä käyttökerralla sinulle sopivat asetukset. Voit muuttaa asetuksia myöhemmin.

Käyttäjätunnuksen luomisen yhteydessä sinua pyydetään tunnistautumaan vahvasti. Vahva tunnistautuminen tarvitaan, jotta voimme varmistua siitä, että esimerkiksi kirjeet, laskut ja lähetyksen seurannan tiedot näytetään oikealle vastaanottajalle.

Oletko yritysasiakas? 

Siirry OmaPosti Prohon

Miksi yhteystietoja kysytään

Ensimmäisellä käyttökerralla pyydämme sinulta 

  • sähköpostiosoitteen 

  • puhelinnumeron 

  • lupaa ilmoitusten lähettämiseen.

Sähköpostiosoite tarvitaan, jotta voit tarvittaessa nollata salasanan. Lisäksi saat sähköpostiosoitteeseen ilmoituksen, kun OmaPosti-palveluun on saapunut lasku tai kirje.

Puhelinnumeron avulla OmaPosti näyttää sinulle saapumassa olevat lähetykset tai lähettämäsi lähetykset automaattisesti. Jos olet puhelinnumeron perusteella paketin vastaanottaja, saat näkyviisi myös paketin noutamiseen tarvittavan koodin.

Mobiilisovelluksessa kysytään lisäksi lupaa ilmoitusten lähettämiseen. Jos annat sovellukselle luvan lähettää ilmoituksia, saat ilmoituksen esimerkiksi silloin, kun lähetyksesi on noudettavissa, sinulle on tullut lasku tai kirje tai laskulla on eräpäivä.

Voit halutessasi muuttaa sähköpostiosoitteesi tai puhelinnumerosi Omat tiedot -sivulla. Ilmoitusasetuksia voit  muuttaa asetuksissa.

Pakettien lisääminen seurantaan

Suurin osa lähetyksistä näkyy OmaPostin seurannassa automaattisesti. Jos lähetys ei näy automaattisesti, voit lisätä sen itse lähetystunnuksen avulla. 

  • Avaa sovelluksesta Seuraa paketteja.  

  • Kirjoita lähetystunnus tai skannaa se kuitista. 

  • Saat näkyviin pakettisi tiedot ja seurannan. Jos OmaPosti tunnistaa sinut puhelinnumeron perusteella paketin vastaanottajaksi, näet kaikki lähetyksen tiedot.  Jos et ole paketin vastaanottaja, näet vain ne tiedot, jotka eivät vaadi tunnistautumista.

Helposti QR-koodi helpottaa lähetystä  

Helposti-koodi on suosittu tapa lähettää erityisesti secondhand-lähetyksiä. Pakettiin kirjoitetun Helposti-koodin rinnalle OmaPostista löytyy myös QR-koodi, mikä nopeuttaa ja sujuvoittaa lähetysten jättämistä palvelupisteissämme. 

  • Paketin lähettäjä löytää OmaPostista lähetyskoodin lisäksi myös QR-koodin, joka helpottaa ja nopeuttaa paketin lähetystietojen lukua palvelupisteessä. 

  • Lähettäjä saa QR-koodin myös sähköpostilla, mikä mahdollistaa nopeamman asioinnin myös niille, joilla OmaPosti-sovellus ei ole käytössä. 

  • QR-koodin ansiosta asiointi palvelupisteessä nopeutuu, sillä lähetys voidaan lukea suoraan skannerilla ilman manuaalista koodin syöttöä. 

QR-koodi löytyy helposti OmaPosti-sovelluksesta 

QR-koodi näkyy OmaPosti-sovelluksessa heti lähetyksen luonnin jälkeen avaamalla ko. lähetyksen seuranta-sivun. Lisäksi se toimitetaan sähköpostitse, jolloin myös sovellusta käyttämättömät asiakkaat voivat hyödyntää QR-koodia. 

QR-koodin käyttö  

QR-koodin käyttö on helppoa. Näytä QR-koodi palvelupisteen henkilökunnalle ja  henkilökunta skannaa koodin suoraan puhelimestasi. Tämä nopeuttaa asiointia, sillä lähetys voidaan lukea suoraan pakettia vastaanottavan palvelupisteen skannerilla ilman manuaalista koodin syöttöä. Skannaus varmistaa myös tietojen oikeellisuuden, sillä se poistaa näppäilyvirheiden riskin.  

Onko QR-koodi turvallinen? 

Kyllä, QR-koodi on turvallinen. Se sisältää vain lähetykseen liittyvät tiedot, kuten paketin tunnisteen, eikä siinä ole henkilötietoja. QR-koodi toimii samalla tavoin kuin Helposti-koodi, mutta nopeuttaa asiointia erityisesti palvelupisteissä.  


Digiposti: kirjeet ja laskut OmaPostissa

OmaPostissa voit vastaanottaa kirjeitä ja laskuja sähköisesti ja näin vähentää paperipostin määrää. Kun sinulle saapuu kirje tai lasku OmaPostiin, voit saada ilmoituksen sekä sovellukseen että sähköpostiisi.

Voit vaikuttaa osittain siihen, keneltä saat laskuja ja kirjeitä OmaPostiin. Muokkaa lähettäjäasetuksia OmaPostin kohdassa Asetukset – Digiposti.

Kuva OmaPosti-sovelluksesta.
FI: OmaPosti-sovelluksessa voit valita, haluatko postisi paperisena, digitaalisena vai kummassakin muodossa.

Huomaa: Seuraavat kirjeet saat aina sähköisesti OmaPostiin riippumatta omista valinnoistasi:

  • Palkkalaskelmat, jotka palkanmaksaja on päättänyt toimittaa vain sähköisenä kirjeenä

  • Postin lähettämät kirjeet

Laskujen maksaminen OmaPostissa

Laskujen maksaminen onnistuu näppärästi suoraan OmaPostissa. Voit maksaa laskut verkkomaksuna pankkililtäsi. Vahvistat maksut turvallisesti omilla pankkitunnuksillasi. Ensimmäisellä kerralla maksaessasi laskuja omalta tililtäsi sinua pyydetään lisäämään maksutili, jolta haluat maksaa laskuja. Maksu veloitetaan tililtäsi maksamishetkellä.

Virtuaaliviivakoodi 

Jos laskulla on mukana virtuaaliviivakoodi, voit kopioida sen avulla laskun tiedot ja maksaa OmaPostin sijasta verkkopankissa. Tällöin voit itse valita veloituspäivän.

Eräpäivä 

Näet OmaPostista, milloin laskulla on eräpäivä. Huomaathan, että lasku näkyy OmaPostissa maksettuna vain, jos olet maksanut sen OmaPostin kautta. Jos olet maksanut laskun muualla, voit merkitä sen maksetuksi itse.

Arkisto säilyttää laskut ja kirjeet

OmaPostissa käytössäsi on maksuton arkisto. Voit milloin tahansa tulostaa, tallentaa tai poistaa sähköisiä kirjeitä ja laskuja arkistosta.

Arkistossa sähköiset kirjeet ja laskut ovat aikajärjestyksessä. Voit säilyttää kirjeitä ja laskuja OmaPostin arkistossa niin kauan kuin olet palvelun käyttäjä.

Tietoturva OmaPostissa

Paranna tietoturvaasi valitsemalla hyvä salasana ja ottamalla käyttöön monivaiheinen tunnistus. Lue tarkemmat ohjeet siitä, miten voit parantaa tietoturvaasi OmaPostissa.