Skip to main content
Ohjeet ja materiaalit verkkokauppiaille
Huomio

Kasvaneista pakettimääristä johtuen asiakaspalvelussamme on ruuhkaa. Luethan vastaukset yleisimmin kysyttyihin kysymyksiin täältä.

Ohjeita ja materiaaleja verkkokauppiaille

Verkkokauppias, tältä sivulta löydät toimitustapoihin liittyviä ohjeita ja valmiin materiaalipankin, jonka avulla esittelet eri toimitustapamme asiakkaillesi.

Postin toimitustapojen näkyminen yhdenmukaisesti verkkokaupassasi parantaa asiakkaan ostokokemusta. Päivitä näiden ohjeiden avulla toimitustapoihin liittyvät tiedot omille verkkosivuillesi. Voit myös käyttää aineistoja omassa mainonnassasi.

  • Säästä aikaa ja vaivaa: materiaalipankista valmiit tekstit ja materiaalit käyttöösi.

  • Postin toimitustavat näkyvät yhdenmukaisesti verkkosivuillasi.

  • Asiakkaasi löytävät suosimansa toimitukset helposti.

Näin palvelu toimii

Postin noutopisteitä ovat Postin pakettiautomaatit ja postit myymälöissä, marketeissa ja kioskeissa. Verkosto kattaa yli 2 700 noutopistettä kautta maan ja se kasvaa nopeasti erityisesti myymälöihin, yritysten toimitiloihin ja asuinkerrostaloihin sijoitetuilla pakettiautomaateilla. Käytä noutopisteiden hakuun Postin Location Service -rajapintaa, jolloin verkkokaupassasi on aina ajantasaisin lista käytössä olevista noutopisteistä. Pystyt myös käyttämään uusimpia verkkokaupoille tarjoamiamme palveluita, kuten Fast track- ja viikonlopputoimitukset.

Kerro Postin palveluista verkkokauppasi toimitustavat-sivulla helposti ja yksiselitteisesti: Lataa valmiit tekstit käyttöösi (pdf).

Mikäli kuluttajan valitsema toimitustapa ei sovi tuotteen lähettämiseen, suosittelemme lisäämään verkkokaupan yleisiin toimitusehtoihin esimerkiksi:

● Pidätämme oikeuden lähettää pienet lähetykset kirjeenä kotiin. ● Pidätämme oikeuden lähettää pakettiautomaatin maksimimittoja suuremmat lähetykset postiin.

Käytä Postin logoa, kun tarjoat Postin toimitus- tai maksutapoja verkkokaupassasi. Logon lisäksi voit käyttää myös palvelujamme kuvaavia kuvakkeita. Lataa aineistot käyttöösi kuvapankistamme.

Toimitustapavaihtoehdot voidaan esittää verkkokaupan käyttöliittymässä esimerkiksi alasvetovalikkona tai valintanapeilla. Yleensä toimitustapa valitaan ostoskorissa.

Lue lisää Postin pakettipalvelujen integroimisesta suoraan verkkokauppaasi.

Valmiilla markkinointimateriaaleilla viestit asiakkaillesi helposti, että heidän suosikkitoimitustapansa ovat käytössä verkkokaupassasi. Lataa tästä markkinointiaineistot ja ohje niiden käyttöön.

Paketti sisältää muokattavat bannerit seuraavista:

  • Postin toimitukset alkaen x,xx € (hinnan voit määritellä asiakkaillesi itse)

  • Ilmastoystävälliset kuljetukset

  • Toimitus pakettiautomaattiin

  • Paketin ohjaus

  • Kotiinkuljetus (lisänä myymäläjulistepohja)

Asiakaspalautuspalvelua käytetään verkkokaupassa tuotepalautusten tekemiseen kauppiaan laskuun Suomessa. Kun olet tehnyt kanssamme Asiakaspalautussopimuksen, asiakkaasi voi palauttaa pakkaamansa tuotteet määrittelemääsi osoitteeseen joko automaatin tai postin kautta. Laskutamme sinulta palautuvan lähetyksen kuljettamisen.

Voit käyttää alla olevia esimerkkitekstejä verkkokaupassasi, kun haluat viestiä palautuksen olevan asiakkaalle maksuton (verkkokauppa maksaa palautuksen):

Esimerkkiteksti – palautukset: Voit palauttaa tilauksesi veloituksetta postin kautta. Pakkaa lähetys huolellisesti.

Esimerkkiteksti – palauttaminen Helposti-koodilla: Tilaa palautuskoodi osoitteessa posti.fi/palautapaketti syöttämällä lähetystunnus (JJFI-alkuinen koodi). Palauta paketti mihin tahansa Postin automaattiin tai postiin saamasi ohjeen mukaan.

Esimerkkiteksti – palauttaminen ilman Helposti-koodia Voit palauttaa lähetyksen postin palvelupisteen kautta. Kiinnitä lähetyksen päälle meiltä saamasi Asiakaspalautus-osoitekortti tai kirjoita lähetyksen päälle palautustunnuksemme xxxxxx (=verkkokauppasi logistiikan sopimustunnus) ja vie lähetys postiin.

Esimerkkiteksti – palauttaminen postin kirjelaatikkoon: Kirjoita lähetyksen päälle palautustunnuksemme xxxxxx (=verkkokauppasi logistiikan sopimustunnus) ja palautusosoitteemme:

Oy Yritys Ab ASIAKASPALAUTUS Katuosoite 1 00000 Kaupunki

Lisätietoa, minimi- ja maksimimitat

Palauttaminen ulkomailta

Jos olet tehnyt Kansainvälisen palautussopimuksen (ERS), voit tarjota asiakkaillesi maksuttoman palautuksen ulkomailta Suomeen. Asiakkaasi voi jättää palautuksen omaan lähipostiinsa ulkomailla. Laskutamme palautuksen postimaksun palautusopimuksen tehneeltä verkkokaupalta.

Voit käyttää alla olevaa esimerkkitekstiä verkkokaupassasi, kun haluat viestiä ulkomailta tulevan palautuksen olevan asiakkaalle maksuton (verkkokauppa maksaa palautuksen): Voit palauttaa tilauksesi postin kautta. Sovi palauttamisesta asiakaspalvelumme kanssa ja pyydä osoitekortti palautukselle. Pakkaa lähetys huolellisesti ja kiinnitä saamasi osoitekortti paketin päälle. Sen jälkeen voit jättää paketin lähimpään postiin.

Sähköisessä ennakkotiedossa eli EDI-sanomassa toimitetut vastaanottajan yhteystiedot mahdollistavat asiakkaillesi paketin seurannan OmaPosti-sovelluksessamme. Asiakkaasi voi myös ohjata paketin valitsemaansa noutopisteeseen. Pyydäthän asiakkaaltasi verkkokaupassa aina mahdollisimman täydelliset yhteystiedot (nimi, osoite, matkapuhelinnumero ja sähköpostiosoite) ja toimita ne meille EDI-sanomassa. Matkapuhelinnumero on edellytys paketin toimittamiselle suosittuihin pakettiautomaatteihimme.

Kerro asiakkaallesi, että hän voi seurata paketin kulua verkossa tai OmaPosti-sovelluksessa. OmaPosti-sovellus tuo reaaliaikaisen lähetysten seurannan asiakkaasi käyttöön, lisää asiakastyytyväisyyttä ja vähentää asiakaspalvelusi työtä. Aktivoimalla oman matkapuhelinnumeronsa OmaPosti-sovelluksessa asiakkaasi saa automaattisesti tiedon lähetyksistä ilman lähetystunnusten syöttämistä.

Näin kerrot kätevästä OmaPostista verkkokaupassasi: Ota käyttöön Postin OmaPosti-mobiilisovellus. Sovelluksessa voit seurata lähetystäsi ja valita itsellesi mieluisimman noutopaikan. Lataa OmaPosti-sovellus älypuhelimeesi puhelimesi sovelluskaupasta.

Esimerkkiteksti paketin seuraamiseksi verkossa: Kun annat sähköpostiosoitteen tilauksen yhteydessä, saat sähköpostiisi tilausvahvistuksen ja lähetystunnuksen. Voit seurata lähetystä verkkosivuilla posti.fi/lahetystenseuranta.

Kerro paketin ohjaamisesta asiakkaille, etenkin jos verkkokaupassasi ei ole noutopisteiden valintamahdollisuutta. Näin asiakkaasi voi itse valita, mistä postista tai pakettiautomaatista hän haluaa noutaa pakettinsa.

Esimerkkiteksti: Voit itse valita mistä Postin automaatista tai postista haet pakettisi, kun otat käyttöösi Postin maksuttoman Oma noutopiste-palvelun. Ota palvelu käyttöön täältä.

Postit ja pakettiautomaatit -kartta: posti.fi/kartta

Katso postin lähetysten säilytysajat: Säilytysajat

Laiteasennuspalvelu kuluttajille: Lisätietoa palvelusta ja saatavuuden tarkistus

Huomioi, että Postin palveluiden linkit saattavat muuttua ajoittain. Tarkasta säännöllisesti linkkien toimivuus.

Vastasiko artikkeli kysymykseesi?