Så här levererar vi paket

I slutet av år 2020 omfattar Postis nätverk över 2 000 paketautomater och 850 serviceställen. Nätverket växer hela tiden, och inför julsäsongen öppnar vi även tillfälliga uthämtningsställen. Du kan själv påverka vart din beställning levereras.

När du väljer ett visst uthämtningsställe i webbutiken eller om du har angett Eget uthämtningsställe i OmaPosti, försöker vi alltid föra ditt paket till det ställe som du har valt. Det är emellertid väldigt många paket i farten, och vissa automater används flitigt. Därför kan det gå så att din försändelse inte ryms på det ställe där du ville hämta den. Då blir vi tvungna att styra försändelsen till ett annat ställe som är så nära dig som möjligt. Vi använder ett automatiskt system som styr paketen på följande sätt: 1. Valt uthämtningsställe vid beställningsögonblicket

Om du är i webbutiken och väljer en bestämd paketautomat eller Postis uthämtningsställe som leveransställe, styrs ditt paket dit. Valet i webbutiken har prioritet före ditt Eget uthämtningsställe, som du meddelat i OmaPosti. Om uthämtningsstället du har valt är en paketautomat och den visar sig vara full, styr vi beställningen till närmaste lediga plats. 2. Eget uthämtningsställe

Vi levererar dina paket till ditt Eget uthämtningsställe som du har valt i OmaPosti om du inte valt ett uthämtningsställe i webbutiken, utan paketet är på väg till en gatuadress. Av paketets uppgifter ska även framgå ditt telefonnummer. Om du beställer ett paket till vilken gatuadress som helst (till exempel sommarstugan eller som present till en vän) och inte till ett visst uthämtningsställe och ditt telefonnummer finns i beställningens uppgifter, styrs det till ditt Eget uthämtningsställe. Kom alltså ihåg att vid behov ändra Eget uthämtningsställe eller att välja ett visst uthämtningsställe i samband med uppköpet. Om du har valt en paketautomat som Eget uthämtningsställe och den är full, för vi paketet till ett ledigt uthämtningsställe i närheten. 3. Adress i försändelsens uppgifter

Vi levererar paketet till närmaste uthämtningsställe (om det finns utrymme) på basen av gatuadressen när: – du inte har valt ett uthämtningsställe i samband med en beställning i en webbutik OCH – du inte har angett Eget uthämtningsställe i OmaPosti

Varför for paketet inte till en automat?

Vi transporterar vad du än hittar på att beställa. Ibland kan din beställning vara så stor eller innehålla sådana varor att vi inte kan leverera den till det ställe som du har valt. Här är de vanligaste undantagen:





Vanliga frågor




Har det uppstått problem vid leveransen av ditt paket? Ytterligare hjälp i problemsituationer finns här.