Så här levererar vi paket

I slutet av år 2021 omfattade Postis nätverk över 2 300 paketautomater och 1 000 serviceställen. Vi utökar kontinuerligt vårt nätverk. Du kan själv påverka vart din beställning levereras.

Ditt paket transporteras nu smartare

Har du beställt ett paket till en automat? Artificiell intelligens ser till att det kommer fram snabbare än någonsin.

  • Vi kan numera förutspå med 96 procents noggrannhet vilka paket som kommer att hämtas från automaten inom ett dygn.
  • • Med hjälp av prognosen kan vi identifiera en lämplig box för ditt paket redan i sorteringen – dvs. innan paketet ens är på väg till automaten!
  • Om prognosen visar att det inte kommer att finnas plats i automaten styr vi paketet direkt till närmaste serviceställe. På det här sättet transporteras ditt paket inte i onödan, och då kommer det snabbare fram.

Vad är det som avgör vart paketet förs?

1. Valt uthämtningsställe vid beställningsögonblicket

Om du är i webbutiken och väljer en bestämd paketautomat eller Postis uthämtningsställe som leveransställe, styrs ditt paket dit. Valet i webbutiken har prioritet före ditt Eget uthämtningsställe, som du meddelat i OmaPosti. Om uthämtningsstället du har valt är en paketautomat och den visar sig vara full, styr vi beställningen till närmaste lediga plats. 2. Eget uthämtningsställe

Vi levererar dina paket till ditt Eget uthämtningsställe som du har valt i OmaPosti om du inte valt ett uthämtningsställe i webbutiken, utan paketet är på väg till en gatuadress. Av paketets uppgifter ska även framgå ditt telefonnummer. Om du beställer ett paket till vilken gatuadress som helst (till exempel sommarstugan eller som present till en vän) och inte till ett visst uthämtningsställe och ditt telefonnummer finns i beställningens uppgifter, styrs det till ditt Eget uthämtningsställe. Kom alltså ihåg att vid behov ändra Eget uthämtningsställe eller att välja ett visst uthämtningsställe i samband med uppköpet. Om du har valt en paketautomat som Eget uthämtningsställe och den är full, för vi paketet till ett ledigt uthämtningsställe i närheten. 3. Adress i försändelsens uppgifter

Vi levererar paketet till närmaste uthämtningsställe (om det finns utrymme) på basen av gatuadressen när: – du inte har valt ett uthämtningsställe i samband med en beställning i en webbutik OCH – du inte har angett Eget uthämtningsställe i OmaPosti

Varför for paketet inte till en automat?

Vi transporterar vad du än hittar på att beställa. Ibland kan din beställning vara så stor eller innehålla sådana varor att vi inte kan leverera den till det ställe som du har valt. Här är de vanligaste undantagen:





Vanliga frågor




Har det uppstått problem vid leveransen av ditt paket? Ytterligare hjälp i problemsituationer finns här.