posti logo

Dataskydds­beskrivning för kamera­övervakning

17.5.2021

För behandlingen av personuppgifter i Postis register för kameraövervakning ansvarar Posti Group Abp

Syftet med och den rättsliga grunden för behandlingen av personuppgifter

Posti behandlar uppgifterna i registret för kameraövervakning för följande syften:

  • Säkerställa medarbetarnas personliga säkerhet

  • Skydda egendomen

  • Övervaka produktionsprocessens korrekta funktion

  • Förebygga och utreda situationer som hotar säkerheten, egendomen och produktionsprocessen

  • Förebygga och utreda uppenbara faror och hot i anslutning till arbetet

  • Förhindra och utreda brott mot egendomen

  • Säkerställa medarbetarens intressen och rättigheter på medarbetarens begäran (för detta krävs ett avtal om saken).

Vad gäller paketautomattjänsten SmartPOST behandlas uppgifterna även för att övervaka dess korrekta användning samt för att utreda och förebygga skadegörelse och bedrägeriförsök.

Grunden för behandlingen av uppgifterna är Postis berättigade intresse.

Uppgifter som behandlas i registret för kameraövervakning och tiden för deras lagring

Registret för kameraövervakning består av digitala videoinspelningar från övervakningskameror. Utöver bilder sparas uppgiften om det övervakade område eller den automat som kameran är belägen vid samt datumet och klockslaget för händelsen i registret.

Inspelningarna från kameraövervakningen lagras under den tid som syftet för behandlingen av personuppgifter förutsätter. Tiden för lagring varierar beroende på den tekniska lösningen men är högst tremånader från inspelningstidpunkten, om en längre tidsperiod inte är nödvändig med tanke på registrets användningssyfte.

Regelmässiga datakällor

Uppgifterna i registret kommer från Posti Group Abp:s och dess finländska dotterbolags kameraövervakningssystem.

Utlämnande av uppgifter

På grund av det tekniska genomförandet av behandlingen av uppgifterna kan en del av uppgifterna fysiskt finnas på utomstående underleverantörers servrar eller enheter, där de behandlas med hjälp av en teknisk anslutning. Personuppgifterna överförs inte utanför Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.

Principer för skydd av registret

Åtkomsten till de digitala inspelningarna är begränsad. Bilderna och videoinspelningarna behandlas endast av personer som ansvarar för driften och/eller underhållet av enheterna samt personer som behandlar inspelningar som en del av sina arbetsuppgifter.

Den registrerades rättigheter

Den registrerade har rätt att få information om behandlingen av sina personuppgifter, och att få veta om hans eller hennes personuppgifter behandlas. Dessutom har den registrerade rätt att få tillgång till och få en kopia av sina personuppgifter som är under behandling och att kräva att felaktiga eller felaktiga uppgifter rättas och att uppgifterna kompletteras. Den registrerade kan begära radering eller överföring av personuppgifter eller, i vissa situationer, begära begränsning av behandlingen eller motsätta sig behandlingen av personuppgifter av skäl som hänför sig till hans eller hennes särskilda situation. När behandlingen av personuppgifter grundar sig på samtycke kan samtycket återkallas när som helst.

Om du är kund i OmaPosti-tjänsten kan du kontrollera och korrigera dina egna uppgifter i avsnittet Mina uppgifter. När du är inloggad i tjänsten kan du också ändra dina samtycken till marknadsföring.

Gör en dataförfrågan  

Du kan skicka en dataförfrågan om informationen som lagras om dig i Postis dataregister. Du kan göra förfrågan som en autentiserad användare, eftersom det gör det möjligt för oss att behandla din förfrågan snabbare. Autentisering kan göras med dina Posti-användaruppgifter eller via bankuppgifter eller ett mobilt certifikat.  

Gör en dataförfrågan Logga in först med dina Posti-användaruppgifter eller autentisera med bankuppgifter eller mobilt certifikat.  

Om du inte använder våra digitala tjänster eller gör en förfrågan på uppdrag av exempelvis en beroende eller förmyndare rekommenderar vi att du använder det utskrivbara formuläret nedan. Skicka det ifyllda formuläret och eventuella nödvändiga fullmakter i ett kuvert med frimärke till adressen som anges på formuläret. Du kan också göra förfrågan personligen på Postis huvudkontor, som ligger på Postintaival 7A, Helsingfors.  

Skriv ut dataförfrågan (PDF)  

Behandling av dataförfrågan 

Vi behandlar din dataförfrågan utan onödigt dröjsmål och svarar inom en månad från mottagandet av förfrågan. Svar på förfrågningar som skickas per post levereras som rekommenderade brev till den adress som anges i Postis adressregister. Du har rätt att få dina personuppgifter kostnadsfritt.  

Om din förfrågan gäller något annat än en formell dataförfrågan kan du få snabbare hjälp via vår kundtjänst.  

Om den registrerade anser att behandlingen av personuppgifter som rör honom eller henne strider mot dataskyddslagstiftningen, har den registrerade rätt att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet, särskilt i den medlemsstat där den registrerade har sin vanliga vistelseort eller arbetsplats eller där den påstådda överträdelsen av dataskyddsförordningen har inträffat (i Finland dataombudsmannen). Mer information finns på dataombudsmannens webbplats: tietosuoja.fi

Personuppgiftsansvarig

Posti Group Abp (FO-nummer: 1531864-4) PB 1, 00011 POSTI

Besöksadress: Postrutten 7 A, Helsingfors Tfn 0100 5577 (lna/msa, för kötid också)

Kundtjänst

Dataskyddsombud: tietosuoja@posti.com