Visa alla utgåvor

Bluffmeddelanden i omlopp i Postis namn – reagera inte, klicka inte på överraskande länkar, se även polisens anvisningar (uppdaterat 5.1.)

Det finns allt fler bluffmeddelanden i omlopp, även i Postis namn. De senaste bluffmeddelandena har skrivits på god finska och ser på många sätt förvillande äkta ut. Meddelandena kan också ha Postis logotyp. Posti har ett nära samarbete med polisen i arbetet med att bekämpa bluffmeddelandena.

Bluffmeddelanden skickas oftast per sms och e-post. Bluffmeddelandenas innehåll varierar, men de innehåller ofta falska påståenden om en ankommen försändelse, ett pris som mottagaren har vunnit eller en transportavgift som är obetald.

En SMS-bluff kan dyka upp i samma meddelandekedja som äkta ankomstavier, så att det ser ut som om de kommit från samma avsändare.

Nu cirkulerar bluffmeddelanden som handlar om ett avsänt eller ankommande paket

Bluffmeddelanden som är i omlopp i Postis namn just nu kan till exempel handla om ett avsänt eller ankommande paket. I textmeddelandet ombes mottagaren öppna en länk och betala en avgift på några euro. Länken fiskar efter din kreditkortsinformation.

Handla enligt polisen anvisningar:

  • Öppna inte länken och ge inte dina kreditkortsuppgifter.

  • Om du har gett dina kreditkorts- eller nätbanksuppgifter, ta omedelbart kontakt med din bank och gör sedan en anmälan till polisen.

Installera OmaPosti-appen bara från officiella app-butiker

Installera OmaPosti-appen bara från officiella app-butiker, som Google Play eller App Store. Var försiktig med länkar som du får i e-postmeddelanden och SMS som kan lura dig att installera appar från okända källor.

Läs mer om ämnet på polisens webbplats:

Bedrägerier utförs i allmänhet i kända företags namn

Mer information om nätbedrägerier och hjälp med att känna igen bluffmeddelanden hittar du också på webbplatserna nedan.

Konkurrens- och konsumentverket:

Traficom:

Viktiga allmänna instruktioner om hantering av bluffmeddelanden som gäller Posti

  • Öppna inte bluffmeddelanden. Ge aldrig dina person-, bank- eller användaruppgifter om du inte är helt säker på meddelandets avsändare. Radera meddelandet utan att öppna det.

  • Om du tvivlar på att ett meddelande om en försändelse från Posti är äkta, kan du gå till försändelseuppföljningen och kontrollera detta med försändelsekoden.

  • När du råkar ut för ett misstänkt meddelande, vidta inga av de åtgärder som begärs i meddelandet, och besvara inte e-postmeddelandet.

  • I Postis äkta ankomstavier anges uthämtningsstället inklusive adressuppgifter. Meddelandena uppmanar inte användaren att ge tilläggsinformation. I Postis meddelande om postförskottsförsändelser finns en länk via vilken mottagaren kan betala förskottet. Postförskottet ska betalas innan försändelsens mottagare får försändelsens boxkod.

  • Du kan själv följa upp transporten av paket som du beställt i appen OmaPosti och på vår webbplats posti.fi.

  • Posten har inte någon kampanj på gång där du skulle kunna vinna någonting eller få rabatt genom att delta.

  • Installera OmaPosti-appen bara från officiella app-butiker, som Google Play eller App Store. Var försiktig med länkar som du får i e-postmeddelanden och SMS som kan lura dig att installera appar från okända källor.