Customer Return
PickUp- och Home Parcel-paket kan kompletteras med Customer Return-kundretur. Returer går från Sverige och Danmark till Finland.
Retur: Paketet kan returneras via ett serviceställe. I Danmark kan returen också lämnas i samma paketautomat från vilken försändelsen ursprungligen hämtades.
Kundreturkortet: Du kan skriva ut kundreturkortet från OmaPosti Pro eller från SmartShip-systemet.
Retur av ett stort paket
Om Home Parcel-paketet väger över 20 kg och/eller är större än 150 x 60 x 60 cm kan det inte returneras till ett serviceställe utan en uthämtning måste ordnas för returen. För uthämtningen måste tilläggstjänsten Stor försändelse läggas till i Customer Return-kundreturen, vilket möjliggör uthämtning från konsumenten.
Sverige: Retur av ett stort paket måste avtalas separat och returadresskortet får inte skrivas ut i förväg och skickas med paketet till konsumenten. När returkortet skrivs ut skapas automatiskt en upphämtningsbeställning, varefter hämtningstiden avtalas med konsumenten.
Danmark: Konsumenten beställer en uthämtning för returen via Bring DK:s kundservice. Returkortet kan bifogas till paketet som skickas till konsumenten.
Customer Return Pallet
En Home Pallet-försändelse kan returneras från Sverige till Finland med Customer Return Pallet-kundretur.
Retur: Uthämtning måste avtalas för returen. Försändelsen hämtas inte inifrån, utan måste tas ut (curbside).
Kundreturkortet: Returen måste avtalas separat och returadresskortet får inte skrivas ut i förväg och skickas med pallen till konsumenten.
När returkortet skrivs ut skapas automatiskt en upphämtningsbeställning, varefter hämtningstiden avtalas med konsumenten. Du kan skriva ut kundreturkortet från OmaPosti Pro eller från SmartShip-systemet.
Parcel Connect Return
Du kan komplettera tjänsten Parcel Connect med kundretur som fungerar från 14 länder: Belgien, Bulgarien, Kroatien, Luxemburg, Nederländerna, Polen, Portugal, Slovakien, Slovenien, Spanien, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike. Du kan skriva ut ett kundreturkort i OmaPosti Pro eller Posti SmartShip och skicka det till kunden tillsammans med försändelsen. Du kan också skicka det till adressaten i efterhand.
Adressaten kan returnera försändelsen via uthämtningsställe.
Posti Paket Baltikum Retur
Även till Posti Paket Baltikum kan du skaffa returtjänst med ett separat avtal. Skriv ut ett kundreturkort i OmaPosti Pro eller Posti SmartShip och skicka det till kunden tillsammans med försändelsen. Du kan också skicka returkortet till adressaten i efterhand.
Paketet lämnas på ett serviceställe eller i en paketautomat. En upphämtning kan också beställas från den lokala kundtjänsten om paketet ursprungligen levererades till en hemadress.
Internationell Retur (IRS)
Du kan komplettera dina Priority-paketet med Internationell Retur (IRS). För tillfället är returer tillgängliga från 26 länder: Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.
Skapa ett adresskort som berättigar till Internationell Retur på OmaPosti Pro. Skicka adresskortet för kundretur till din kund antingen utskrivet tillsammans med paketet eller elektroniskt för att skrivas ut av kunden. Din kund kan returnera försändelsen kostnadsfritt via ett serviceställe för det lokala postverket.