Fakturering och ändringar i faktureringsuppgifterna

LaskuBot hjälper dig med frågor om dina fakturor och guidar dig till rätt ställe. Fakturaroboten fungerar för närvarande endast på finska.

Hur meddelar jag faktureringsuppgifter?

Du kan meddela nya faktureringsuppgifter på två sätt:

1. Via företagskontot i OmaPosti Pro

Om du får en faktura från Posti Ab eller Posti Distribution Ab kan du göra ändringen direkt i tjänsten. Den träder i kraft direkt från nästa faktura.

2. Med blanketten för ändring av faktureringsadress

Fyll i och skicka enkäten om du inte använder OmaPosti Pro.

Ändring av faktureringsadressen

3. Beställning av beställningsnummer för en kund (PO)

Ett beställningsnummer måste beställas senast en vecka innan man vill börja använda det. Det kan vara i kraft tills vidare eller för en viss tid, som kan vara ett år, ett halvt år eller ett kvartal.

Beställningsnumret skrivs ut på fakturans första sida under "Ostotilauksenne". I samband med det kan man vid behov lägga till information om kostnadsställe, som skrivs ut på fakturans första sida under "Kustannuspaikka".

Beställning av PO-nummer

Fakturarapporter

I fakturarapporterna i OmaPosti Pro hittar du fakturor och detaljerad information om dina fakturerade tjänster.

OmaPosti Pro

Postis faktureringssätt

En e-faktura innehåller fakturadata och eventuell csv-bilaga. För att få e-fakturor krävs ett avtal med en e-fakturaoperatör eller en bank.

E-postfakturorna och bilagor till dem skickar vi i PDF-format.

För pappersfakturor debiterar vi en tilläggsavgift enligt prislistan.

Postis bankuppgifter

Bankuppgifter för Posti Group Abp

Bankuppgifter för Posti Ab

Bankuppgifter för Posti Distribution Ab

Bra att veta

Se tidtabellen för fakturering

Ladda ner läsanvisningen för en tabellfaktura

Läsanvisning för faktura

Se Posti-koncernens faktureringsanvisningar på posti.com