Hur meddelar jag faktureringsuppgifter?
Du kan meddela nya faktureringsuppgifter på två sätt:
1. Via företagskontot i OmaPosti Pro
Om du får en faktura från Posti Ab eller Posti Distribution Ab kan du göra ändringen direkt i tjänsten. Den träder i kraft direkt från nästa faktura.
2. Med blanketten för ändring av faktureringsadress
Fyll i och skicka enkäten om du inte använder OmaPosti Pro.
Ändring av faktureringsadressen
3. Beställning av beställningsnummer för en kund (PO)
Ett beställningsnummer måste beställas senast en vecka innan man vill börja använda det. Det kan vara i kraft tills vidare eller för en viss tid, som kan vara ett år, ett halvt år eller ett kvartal.
Beställningsnumret skrivs ut på fakturans första sida under "Ostotilauksenne". I samband med det kan man vid behov lägga till information om kostnadsställe, som skrivs ut på fakturans första sida under "Kustannuspaikka".
Fakturarapporter
I fakturarapporterna i OmaPosti Pro hittar du fakturor och detaljerad information om dina fakturerade tjänster.
Postis faktureringssätt
En e-faktura innehåller fakturadata och eventuell csv-bilaga. För att få e-fakturor krävs ett avtal med en e-fakturaoperatör eller en bank.
E-postfakturorna och bilagor till dem skickar vi i PDF-format.
För pappersfakturor debiterar vi en tilläggsavgift enligt prislistan.
Postis bankuppgifter
Bankuppgifter för Posti Group Abp
Bankuppgifter för Posti Distribution Ab
Bra att veta
Se tidtabellen för fakturering