OmaPostis kontobetalningstjänst är igen tillgänglig efter att eninformation gällande uppgifter som samlas in för betalningen av räkningen och tillståndsbegäran som behövs för betalningen har förtydligats. Förändringarna har genomgåtts tillsammans med vår partner som används i tjänsten och med bankerna.
Baserat på den feedback vi fick, har vi uppdaterad tillståndsförfrågan som används i OmaPosti och relaterad kundkommunikation. I OmaPostis kontobetalningstjänst ombeds kunden om tillstånd att be banken om de uppgifter som behövs för att betala räkningen, såsom kontonamn, saldo, kontotyp och kontoägarens namn. Tillgången till data är giltig i tre dagar, räknat från kundens samtycke.
"Tack vare responsen har vi nu förenklat och förtydligat kundkommunikationen relaterad till användningen av tjänsten. Det är viktigt att kunderna upplever att det är enkelt och säkert att betala räkningar. Tjänsten togs i bruk utifrån kundernas önskemål och den användes aktivt, så det är bra att den kan återtas i bruk efter gjorda förändringar”, säger Salla Ketola som är ansvarig för Postis digitala kanaler.
I OmaPosti kan man även betala räkningar med sitt egna betalkort eller i mobilapplikationen via Pivo-applikationen (endast OP-kontokunder). Dessutom kan fakturor som tas emot på OmaPosti betalas via den egna nätbanken genom att kopiera fakturainformationen.