Skip to main content
Verkkokauppias, tutustu digimarkkinoinnin perusteisiin
5/11/2020

Verkkokauppias, tutustu digimarkkinoinnin perusteisiin

Markkinoinnin suunnittelu on osa verkkokauppaa jo ennen kuin verkkokauppaa on avattu. Asiakasymmärrys, markkinoinnin mittarit ja asiantuntijoiden apu ovat verkkokauppiaan välineitä erottautumiseen.

1. Mitä, kenelle ja miten – markkinoinnin ydinkysymykset

Vastaako verkkokauppasi valikoima asiakkaiden tarpeita? Haastattele potentiaalisia asiakkaita jo ennen verkkokaupan avaamista ja kartuta asiakasymmärrystä. Keitä asiakkaasi oikein ovat, mikä heitä kiinnostaa ja miten tavoitat heidät verkossa? Mieti markkinoinnin avainasiat kuntoon alusta asti, sillä niiden avulla voit kehittää verkkokauppaasi matkan varrella.

2. Kohdenna, mittaa ja kehitä oikeilla työkaluilla

Aseta verkkokaupalle mittarit, joita seuraamalla voit tehdä päätöksiä. Taloudellisten, markkinoinnillisten ja toiminnallisten mittareiden seuranta kertoo, mikä toimii ja mitä pitää kehittää. Vierailu eri verkkosivustoilla jättää kävijöistä tietoa, ja tätä kävijädataa voi hyödyntää markkinoinnin kohdentamisessa oikeille asiakasryhmille. Verkkokauppiaan kannattaakin perehtyä hakukonemarkkinointiin, kävijäliikenteen seuraamiseen ja sosiaaliseen mediaan. Markkinoinnin analytiikkaa voi seurata Google Analytics-työkalulla ja sosiaalisen median kanavista. Selkeät mittarit ja työkalut seurantaan säästävät aikaa ja tehostavat tavoitteiden saavuttamista.

3. Testaa eri tapoja, opi asiantuntijoilta ja muiden kokemuksista

Testaa ja kokeile erilaisia lähestymistapoja asiakkaiden ohjaamiseksi ostoprosessissa maaliin. Hyödynnä tarjouksia, erilaisia mainosmuotoja, -paikkoja ja -aikoja, tai muuta verkkosivustolla erilaisia osia. Pienistäkin muutoksista voi vähitellen kasvaa iso puro. Internet on tietoa pullollaan, mutta jos oma aika tai osaaminen ei riitä perehtymään, apua saa alan asiantuntijoilta. Keskustele verkkomarkkinoinnin asiantuntijoiden kanssa ja kysy neuvoja. Osallistu alan tapahtumiin ja opi muiden kokemuksista verkkokaupan markkinoimiseksi. Hyödynnä jo olemassa olevaa tietoa suomalaisten kuluttajien ja yritysten kulutustottumuksista.

4. Verkkokauppa ei tunne rajoja

Verkkokaupalla on potentiaalia tavoittaa koko maa ja jopa maailma. Rajattomuudesta on hyötyä asiakaskunnan laajentamisessa, mutta sama hyöty on myös kilpailijoilla. Kuluttajat ovat tottuneet vertailemaan valikoimaa verkossa, joten mieti oman kauppasi erottautumistekijöitä - jos eroa ei ole, loppukädessä hinta ratkaisee. Kilpailutekijöinä voivat olla kotimaisuus, harvinainen tuotevalikoima tai sujuva asiakaskokemus – jotain mikä saa asiakkaat palaamaan ostosten tekoon. Rakenna siis erottuva brändi, kerro tuotteistasi ja palveluistasi paremmin ja selkeämmin kuin kilpailijasi, niin pystyt saamaan asiakkaita ilman että joudut kilpailemaan vain hinnalla.

5. Vastuullisuudesta kilpailuvaltti

Vastuullisuus kiinnostaa kuluttajia. Kerro asiakkaille omista kestävistä valinnoistasi ja kannusta myös heitä pohtimaan omaa kuluttamistaan. Tarkat tuotetiedot vähentävät turhia palautuksia. Tarjoa myös erilaisia toimitustapoja ja huomioi hinnoittelussa niiden päästövaikutukset.

Kaipaatko lisää selkeitä ohjeita? Lataa opas.

Lataa Postin opas aloittelevalle verkkokauppiaalle. Saat käyttöösi kattavan tietopaketin, jossa on tietoa verkkokaupan ohjelmistoista, markkinoinnista, maksutavoista, toimitustavoista, varastoinnista ja vastuullisuudesta.