Skip to main content
Verkkokauppias, lopeta jahkailu ja suuntaa rohkeasti kohti kansainvälistä markkinaa
6/15/2020

Verkkokauppias, lopeta jahkailu ja suuntaa rohkeasti kohti kansainvälistä markkinaa

Kutkuttaako kansainvälistyminen? Onko verkkokauppasi ovi ehkä jo raollaan Suomen rajojen ulkopuolelle, mutta kuitenkin vielä vähän epäröit? Neuvoni sinulle on lopettaa jahkailu. Rohkea rokan syö – ja voit luottaa siihen, ettei sinua jätetä kansainvälistymisen polulla yksin.

kansainvälistyvä verkkokauppa

Minulla on yli kymmenen vuoden kokemus niin suomalaisen kuin kansainvälisenkin paketti- ja verkkokauppabisneksen parissa. Olen oppinut tunnistamaan kansainvälistymistä havittelevan suomalaisen verkkokaupan isoimmat kompastuskivet – mutta myös lukuisia hyödyntämättömiä mahdollisuuksia. Verkkokauppojen yleistyessä nopeaan tahtiin kuluttajat ympäri maailman katsovat myös kotimaansa rajojen ulkopuolelle. Tällä hetkellä tyypillinen kansainväliseen markkinaan hyvin mukaan päässyt suomalainen verkkokauppa on kaupan alan vientiyritys, jolla on jokin massasta erottuva myyntituote.

Onko tuotteellesi kysyntää kohdemarkkinoilla?

Kaiken lähtökohtana on siis tuote, jota haluat ulkomailla kaupitella. Maailmanvalloituksesta haaveilevan verkkokauppiaan olisikin ihan ensimmäiseksi selvitettävä, onko juuri hänen tuotevalikoimalleen halutussa kohdemaassa kysyntää. Useat kansainväliset tutkimukset osoittavat, että kuluttajat hakevat ulkomaisesta verkkokaupasta edullista hintaa tai uniikkia premium-tuotetta: jotain, jota ei ehkä omasta maasta lainkaan saa. Saksalaiseen verkkokauppaan ei välttämättä kannata lähteä myymään työkaluja, jos aivan vastaavanlaisia saa saksalaisesta tavaratalosta halvemmalla. Sen sijaan suomalainen design, kosmetiikka ja marjoista tehdyt superfoodit ovat kova sana maailmalla. Esimerkiksi venäläiset ostavat jatkuvasti enemmän suomalaisia merkkituotteita sekä laadukkaita koneita ja lisäosia, joita ei Venäjältä saa.

Yritykselle ja tuotteelle on hyvä kehittää tarina. Me ihmiset kun tykkäämme tarinoista ja monesti samaistumme niihin. Älä unohda sosiaalisen median voimaa; sen myötä esimerkiksi japanilaiset hullaantuivat viime vuonna yllättäen tilaamaan Suomesta asti Muumi-vaippoja ja eteläkorealaiset kosmetiikkaa ja superfoodeja. Muista myös, että kohdemarkkinoiden kartoittamiseen löytyy apuja. Esimerkiksi Business Finland auttaa suomalaisia yrityksiä maailmalle ja sparraa asiakasyrityksiään kansainvälistymisen kaikissa vaiheissa.

Tunnista lähimarkkinassa oleva iso potentiaali

Heti ei tietenkään tarvitse lähteä Aasiaan tai Amerikkaan asti. Tiesithän, että kaikki EU:n sisäinen kaupankäynti on logistisesti kotimarkkinakauppaa? Se tarkoittaa vähemmän byrokratiaa ja selkeää logistiikkaa. Monet suomalaiset verkkokaupat ovat jo löytäneet ruotsalaiset kohderyhmänsä, mutta usealta verkkokauppiaalta on jäänyt kokonaan huomaamatta Baltian maiden potentiaali. Siellä yli 6 miljoonan kuluttajan joka kolmas verkkokauppaostos ohjautuu ulkomaille. Lähimarkkinassa suomalainen verkkokauppa voi kilpailla paitsi laadulla myös toimitusajalla, sillä Baltiaan ja Ruotsiin voidaan toimittaa nopeasti 1–2 päivän aikana. Myös Venäjän verkkokauppa kasvaa jatkuvasti mobiiliostamisen kehittyessä markkinapaikkojen mobiiliapplikaatioiden kautta. Venäjällä tiedetään olevan yli 100 miljoonaa internetin käyttäjää, joiden verkko-ostamisen ennustetaan kasvavan 40 prosentista (2019) 60 prosenttiin vuoteen 2023 mennessä. Teemme yhteistyötä mm. Flying Lynxin kanssa. He pystyvät tuomaan verkkokauppasi jopa viikossa ozon.ru-markkinapaikan sisälle. Sieltä venäläiset kuluttajat ohjataan suoraan brändisivustolle sähköisen markkinoinnin keinoin.

Huomioi digikanavat, lainsäädäntö, kieli ja kulttuuri

Kun alkukartoitukset on tehty, on aika kääriä hihat ja ryhtyä toimeen. Tarvitset oikeat digikanavat kohdemaassa myymiseen ja verkkokauppa-alustan, jossa on valmiudet kansainväliseen verkkokauppaan. Parhaassa tapauksessa olet jo verkkokauppaa perustaessasi huomioinut mahdollisuuden kansainvälistymiseen. Mitä seuraavaksi? Tutustu huolella kohdemaan lainsäädäntöön: saako tuotettasi lähettää kohdemaahan? Esimerkiksi EU-alueen ulkopuolisissa toimituksissa täytyy erityisesti ottaa huomioon vaatimukset toimitukseen liitettävistä asiakirjoista sekä kohdemaan mahdolliset rajoitukset kansainvälisille toimituksille. Satsaa lokalisointiin, sillä vaikka tuotteesi olisi kohdemarkkinassa kuinka houkutteleva, et valloita sillä ranskalaisten tai saksalaisten sydäntä, jos se on kuvailtu vain englanniksi. Käytä asiantuntijoita ja puhuttele kohderyhmää oikealla kielellä ja tyylillä niin verkkokaupassasi kuin markkinoinnissasi.

Posti on luotettava logistiikan kumppanisi myös rajojen ulkopuolelle

Hengästyitkö lukiessasi? Kaikki yllä mainittu voi kuulostaa työläältä ja vaikealta. Vakuutan kuitenkin, että sitä se ei ole. Me olemme täällä auttamassa ja ohjeistamassa. Posti on luotettava kumppanisi myös, kun suuntaat verkkokauppasi Suomen rajojen ulkopuolelle. Kansainvälisistä kuljetuspalveluistamme voit tarjota asiakkaillesi sopivimman vaihtoehdon kotiinkuljetuksena tai paikallisesta palvelupisteestä noudettavaksi. Baltiassa mahdollista on myös nouto pakettiautomaatista. Muista kertoa kauppasi check out -sivulla selkeästi toimitusten vaihtoehdoista. Meiltä saat siihen valmiit ohjeet ja materiaalit. Jotta voisimme tarjota kansainvälistyville asiakkaillemme aitoja kustannussäästöjä, laskimme vuodenvaihteessa kansainvälisten palveluidemme hintoja. Laatimastamme verkkokaupan oppaasta saat vinkit ulkomaan toimituksille ja vaikka verkkokauppasi markkinointiin.

Palataanpa vielä hetkeksi alkuun. Kansainvälistymistä aloittelevan verkkokauppiaan isoin kompastuskivi on helposti ohitettavissa – tarvitset vain ripauksen rohkeutta ottaa sen ensimmäisen askeleen kohti uusia markkinoita. Kun sen olet tehnyt, vain taivas on rajana.

Jouni Lamberg, Posti

Jouni Lamberg vastaa Postilla kansainvälisten pakettipalveluiden ja – verkkokaupparatkaisujen kehittämisestä. Hän on päivittäin tekemisissä yritysten kanssa, jotka pohtivat tai ovat päättäneet kansainvälistyä ja laajentaa toimintaansa uusille markkinoille.