Näytä kaikki artikkelit

Verkkokauppiaan viisi kompastuskiveä

Millaisiin virheisiin verkkokauppias voi törmätä verkkokaupan eri vaiheissa ja miten tilanteet voi ratkaista? Kokemuksiaan erityisesti verkkokaupan alkutaipaleesta jakavat pyöräilyvaatteisiin ja -varusteisiin erikoistuneen Classy Cyclistin perustaja Tero Ylitalo sekä vastuullisten ulkoiluvaatteiden verkkokauppa Weekendbeen perustaneet Aissa Paronen ja Jukka Saarikorpi. Ajatuksiaan jakaa myös verkkokauppa-alusta MyCashFlown toimitusjohtaja Ismo Ruotsalainen.

1. Aloitus viivästyy

Kun päätös verkkokaupan perustamisesta on tehty, liikkeelle kannattaa lähteä mahdollisimman pian. Moni päätyy hiomaan verkkokaupasta täydellistä jo ennen avaamista. Tärkeintä on kuitenkin saada kauppa auki ja kerätä kokemuksia kaupan toimivuudesta. – Ensimmäisen verkkokauppaversion pitää vähän hävettää, kannustaa Weekendbeen Aissa Paronen.

Weekendbee: Jukka Saarikorpi ja Aissa Paronen

Aissa Paronen ja Jukka Saarikorpi, Weekendbee

Verkkokaupan toimintaidean ja tuotevalikoiman jälkeen tärkeä tekijä on omiin tarpeisiin sopiva verkkokauppajärjestelmä. Markkinoilla on useita valmiita alustoja, joiden avulla verkkokaupan tekninen toteutus on helppoa. Valmiit järjestelmä huomioivat, että kaikki tarvittavat toiminnot, kuten maksutavat on liitetty verkkokauppaan alusta asti. Toimintoja ja ominaisuuksia pääsee kyllä parantelemaan. Aloittamisessa ei kannata viivytellä senkään takia, että verkkokaupan kanssa aikaa kuluu paljon enemmän kuin olisi kuvitellut. Alkuselvittelyt vievät aikaa, vaikka tietoa ja ratkaisuja on helppo löytää netistä ja muilta verkkokauppiailta. Ongelmiin on kuitenkin hyvä varautua, eikä oppiminen lopu, toteaa Tero Ylitalo. Paronen ja Saarikorpi puolestaan kertovat, että esimerkiksi hankintoihin on syytä varata aikaa, sillä vaatteiden osalta päätökset valikoimasta tehdään jopa vuotta ennen myyntiä. Aikaa kuluu myös tunnettuuden luomiseen ja asiakasmäärän kasvattamiseen.

2. Verkkokauppias jää yksin

Verkkokaupan perustaminen ja ylläpito vaativat aikaa ja osaamista. Siksi Ylitalo kannustaa ulkoistamaan mahdollisimman paljon. Esimerkiksi kirjanpidon, logistiikan ja asiakaspalvelun voi siirtää osaavalle kumppanille. Apua saa myös verkkokauppa-alustoilta. Toimiva alusta, asiantuntijatuki ja osaavat kumppanit jättävät verkkokauppialle enemmän aikaa kehitystyöhön. – Yhdessä asiassa loistaminen ei riitä, jos vaikkapa asiakaspalvelu ei toimi, MyCashFlown Ruotsalainen huomauttaa. Kasvun myötä ulkoistustarpeet usein lisääntyvät, joten hyvään verkostoon kannattaa panostaa. – Yhteistyön johtamien on oma työnsä, ja meille on tärkeää työskennellä sellaisten kumppaneiden kanssa, jotka haluavat kasvaa meidän kanssamme, Paronen ja Saarikorpi kertovat.

Kokemuksien vaihtaminen muiden verkkokauppiaiden kanssa on yhtä lailla tärkeää. Suomen verkkokauppapiirit ovat pienet ja yhteisölliset. Yrittäjiltä riittää tukea ja kannustusta toinen toisilleen. Arvokasta apua jaetaan Facebook-ryhmissä sekä esimerkiksi Business Finlandin kautta.

3. Epäselvät tavoitteet hidastavat

Kasvu ei tule vahingossa. Kovatkin tavoitteet on mahdollista saavuttaa, kun suunta on ennalta määritetty ja siihen sitoudutaan. Tavoitteita kuuluu työstää matkan varrella, mutta aikaan ja myyntimääriin sidotut tavoitteet ohjaavat verkkokaupan toimintaa kannattavasti. Tavoitteiden ansiosta verkkokaupalla on päämäärä, jota kohti pyrkiä, Ruotsalainen tiivistää. – Kasvutavoitteissa ei voi hidastella, koska muuten tekeminen loppuu heti alkuunsa, sanoo Ylitalo.

Classy Cyclist: Tero Ylitalo

Tero Ylitalo, Classy Cyclist

Verkkokaupan kasvua haetaan usein ulkomailta. Sekä Weekendbee että Classy Cyclist ovat alusta asti myyneet myös ulkomaille, ja verkkokauppiaat suosittelevatkin ottamaan kansainvälistymisen heti alussa tavoitteeksi. Oppimiseen menee joka tapauksessa aikaa, ja parhaiten kokemuksia kertyy tekemällä. Toiminnan kasvaessa ja tavoitteiden tarkentuessa hyvien kumppaneiden merkitys ja oman ajankäytön priorisointi tulevat entistä tärkeämmiksi.

4. Sisältöjen ja markkinoinnin merkitystä ei ymmärretä

– Ensikosketus brändiin on usein jotain muuta kuin ostokset. Hyvät selkeät sisällöt auttavat asiakasta tekemään valintoja ja näkemään tuotteiden hyödyt, kertoo Weekendbeen Paronen. Sisällöntuotanto vie aikaa, mutta niiden merkitys ostoputken eri vaiheissa on merkittävä. Työtä ei pidä jättää puolitiehen ja apua on saatavilla. Sisältöjä voi tehdä sivuille valmiiksi jo ennen kuin verkkokauppa on varsinaisesti auki. Luottamuksen rakentaminen alkaa heti. Sisällöt ulottuvat verkkokaupan tuotekuvista ja -kuvauksista arvosteluihin, blogiin ja sosiaalisen median sisältöihin. – Liikkeelle voi lähteä kevyestikin, mutta sisältöihin ja mainontaan kannattaa panostaa. Brändit erottuvat toisistaan omaleimaisuudella ansiosta, joten brändin ääni saa kuulua, Ylitalo vinkkaa. Verkkokauppias viestii niin asiakkaiden kuin kumppaneiden suuntaan. Verkkokaupan viestit rakentavat brändin tunnettuutta ja syventävät asiakassuhteita. Hallittu kokonaisuus lisää kiinnostusta myös tavarantoimittajien suuntaan.

5. Asiakasymmärrys unohtuu

Verkkokaupan tarkoitus syntyy asiakkaiden tarpeiden kautta. Verkkokauppiaan tärkeimpiä tehtäviä onkin selvittää, miksi asiakkaat haluavat ostaa juuri hänen verkkokaupastaan lukemattomien vaihtoehtojen joukosta. Paras viesti on kirkas ja puhutteleva. Yksittäisten asiakkaiden sijaan kasvua tukee parhaiten asiakkuudet, joten oman asiakaskunnan rakentaminen alusta asti on tärkeää. – Oman brändin toiminta-ajatuksen välittää parhaiten inhimillisyydellä ja aidolla vuorovaikutuksella, Saarikorpi toteaa. Kivijalkaan verrattuna kommunikointi asiakkaiden kanssa on helposti pirstaleista. Kaupan tiskin sijaan viestejä vaihdetaan sosiaalisen median kanavissa, sähköpostilla ja chatissa. Toisaalta kuluttajat odottavatkin monikanavaisuutta, helppoutta ja kokemuksellisuutta. Tähän verkkokauppiaalla on runsaasti tilaisuuksia. Useampi kosketuspiste asiakkaiden kanssa lisää näkyvyyttä. Myös verkkokauppias voi jalkautua ihmisten pariin. Verkkokaupan voi pystyttää väliaikaisesti vaikkapa tapahtumaan ja esimerkiksi ystävämyynnit ovat suosittuja tapoja tavata asiakkaita kasvotusten. Ylitalo on perustanut verkkokaupan rinnalle pop up -myymälän kesäksi. Kokemus on lisännyt ymmärrystä omasta asiakaskunnasta. – Omaa verkkokauppaa voi tarkastella asiakkaan silmin. Luottamuksen rakentaminen alkaa heti ensikohtaamisesta, Paronen sanoo. Asiakkaan luottamuksen lunastanut verkkokauppa saa asiakkaan palamaan.

Lisää vinkkejä verkkokaupan perustamiseen saat verkkokauppiaan oppaasta: