Näytä kaikki artikkelit

Some on verkkokaupan markkinointikanava, asiakaspalvelu – ja nyt myös osa ostopolkua

Mitä some ei jo olisi? On sanomattakin selvää, että sosiaalinen media on verkkokauppiaalle tärkeä työkalu. Kokosimme vinkit sen hyödyntämiseen verkkokaupan pyörittämisessä.

hyödynnä somea verkkokaupassa

1. Löydy sieltä, missä asiakkaasikin ovat

Sosiaalinen media on alkanut muistuttaa hakukonetta. Somekanavista kuluttajat etsivät kokemuksia, arvosteluja ja tietoa tuotteista ja verkkokaupoista sekä löytävät uusia brändejä. Verkkokauppatutkimuksemme mukaan Google ja muut hakukoneet ovat verkko-ostajan tärkein tiedonlähde, mutta some on niiden jälkeen suosituimpia vaihtoehtoja. Sosiaalisen median viidakkorumpu vaikuttaa ostopäätöksiin hyvässä ja pahassa. Siksi verkkokauppiaankin kannattaa olla siellä. Some on erinomainen paikka löytää uusia asiakkaita ja kasvattaa verkkokaupan tunnettuutta. Kunhan keräät seuraajia ja tykkääjiä, voit ohjata kuluttajia verkkokauppaasi ja aktivoida heitä tarjouksilla, kilpailuilla ja arvonnoilla. Voit inspiroida ja osallistaa kanta-asiakkaitasi sekä kertoa uutuustuotteista ja alennuskampanjoista.

2. Markkinoi kustannustehokkaasti ja kohdennetusti

Asiakkaat eivät löydä verkkokauppaasi, jos et markkinoi sitä. Some on verkkokauppiaalle oiva ja kustannustehokas markkinointikanava. Tavoitat massoja, mutta viestit myös tarkasti kohdennetuille ryhmille. Oikea kanava kannattaa valita sillä perusteella, missä kohderyhmäsi on. Mieti siis potentiaalisia ja nykyasiakkaitasi. Mitä kanavia he käyttävät? Facebook on yhä monen ykkösvalinta, mutta nuorempaa kohderyhmää saa kiinni esimerkiksi Instagramissa, Snapchatissa ja TikTokissa. Kohdennustyökalujen avulla rajaat vastaanottajia esimerkiksi sijainnin, iän, sukupuolen, käyttäytymisen tai kiinnostusten mukaan. Kun kohderyhmä ja kanava ovat tiedossa, aseta somemarkkinoinnille selvät tavoitteet. Ja nyt ei ole puhe vain tykkäyksistä tai jaoista, vaan liideistä ja konversioista. Liidejä voit seurata esimerkiksi alennus- tai kampanjakoodien avulla. Somepalvelut ja kolmannet osapuolet tarjoavat seuranta- ja analytiikkatyökaluja, joiden avulla voit mitata markkinointikampanjoidesi onnistumista. Jos seurantatyökalut, toiminnallisuudet, kohdentaminen ja uudelleenmarkkinointi kuulostavat siansaksalta, ota ammattilainen avuksi.

3. Tee somesta asiakaspalvelukanava

Kuluttajat käyttävät somekanavia entistä ahkerammin kysyäkseen yritykseltä apua tai lisätietoa tai antaakseen palautetta. Some on osa verkkokauppasi asiakaspalvelua, halusit tai et. Siksi siihen kannattaa panostaa siinä missä sähköpostiin, puhelimeen tai yhteydenottolomakkeeseen. Tarkista siis kommentit, viestipyynnöt ja tägäykset säännöllisesti ja varaa työaikaa viestien läpikäyntiin ja niihin vastaamiseen. Nopea reagointi ja vuorovaikutus parantavat asiakaskokemusta. Somekanavissa voit myös pitää yhteyttä olemassa oleviin asiakkaisiisi, kysyä toiveita tai pyytää kehitysehdotuksia.

4. Ota some osaksi ostopolkua

Verkkokaupan kasvun myötä somen rooli osana ostoprosessia kasvaa, ja kanavat kehittävät vauhdilla mahdollisuuksia tehdä ostoksia sovellusten sisällä. Verkkokaupat ovat jo pitkään voineet merkitä Instagram-kuviin tuotteitaan, lisätä Facebook-julkaisuihin tuotekortteja ja ohjata kuluttajat kuvasta tai postauksesta verkkokaupan tuotesivulle. TikTok aloitti viime vuonna yhteistyön verkkokauppa-alusta Shopifyn kanssa, mikä toi sovellukseen verkkokauppaan ohjaavat mainosvideot. Instagramin tuore Checkout-ominaisuus puolestaan mahdollistaa verkkokaupan mainostaman tuotteen ostamisen ja maksamisen poistumatta sovelluksesta verkkokauppa-alustalle. Tulevaisuudessa somekanavat ovat entistä varteenotettavampi markkinapaikka. Uusista ominaisuuksista kannattaa pysyä perillä, jotta osaat hyödyntää niitä ajoissa ja tarvittaessa muotoilla oman verkkokauppasi ostoputkea uudelleen. Kaipaatko vinkkejä verkkokauppasi vauhdittamiseen? Lataa Verkkokauppiaan opas.