Näytä kaikki artikkelit

OmaPosti Prota kehitetään yrityskäyttäjien tarpeisiin

OmaPosti Pro julkaistiin yritysten käyttöön keväällä 2021. Palvelun kehittämisestä Postilla vastaava Niklas Halmajärvi valottaa, miten palvelua kehitetään käyttäjäkokemus edellä.

OmaPosti Pro kokoaa Postin yritysasiakkaiden digipalvelut yhteen verkkopalveluun, jossa yritys voi lähettää paketteja, kirjeitä ja rahtia, seurata niiden kulkua, tarkastella raportteja ja viestitellä asiakaspalvelun kanssa. – OmaPosti Pron päätarkoitukset eivät ole muuttuneet, mutta itse ominaisuudet ovat kehittyneet. Palvelun julkaisun jälkeen niihin on tuotu paljon parannuksia ja uutta, kertoo OmaPosti Prosta Postilla vastaava Niklas Halmajärvi.

Uusia ominaisuuksia yrityksen avuksi

Palvelun julkaisun jälkeen siihen on tuotu lukuisia parannuksia muun muassa asiakaspalvelun chatiin, yrityksen tietojen ja käyttäjien hallinnointiin ja raportointiin. – Laaturaportit ovat iso juttu erityisesti verkkokaupoille. Ne näyttävät kartalla, minne paketit on viety, millaisia toimitusajat ovat olleet ja mihin kuljetuksen eri vaiheisiin on kulunut aikaa, Halmajärvi listaa. Yksi uusista, OmaPosti Pron julkaisun jälkeen tulleista ominaisuuksista on noutotilausten tekeminen, jolla yritys voi aikatauluttaa lähetysten noudon omiin aikatauluihinsa sopivaksi. Lisäksi OmaPosti Prossa on tarjolla kaikki Postin lähettämisen tuotteet pakettipalveluista rahtiin. Uusimpana palveluun on tuotu kirjetuotteet. – Tämä mahdollistaa sen, että OmaPosti Prosta tulee ainoa paikka, jota yritysasiakas tarvitsee, sen sijaan, että käyttäisi useita eri palveluitamme.

Kaiken takana on käyttäjäkokemus

OmaPosti Pron kehityksessä panostetaan käyttäjäkokemukseen. Halmajärven mukaan näin ei ole monissa yrityskäyttöön tarkoitetuissa logistiikkapalveluissa. – Yritysten OmaPosti Pro on hyvin samalla viivalla kuluttajien OmaPostin kanssa. Palvelu on helppo ottaa käyttöön, käyttö on helppoa ja intuitiivista sekä se on helposti lähestyttävä uusille käyttäjille ja nimenomaan pienille yrityksille.

OmaPosti Prosta on haluttu tehdä opastava, minkä ansiosta yrityksissä ei tarvita palvelun käyttöön koulutuksia, vaan liki kuka tahansa voi hypätä käyttäjän rooliin. Palvelu opastaa asiakasta valitsemaan oikean tuotteen, jolloin virheellisten valintojen määrä vähenee ja yrityksen toiminta tehostuu, kun aikaa ei kulu jälkiselvittelyyn. Jos jokin jää askarruttamaan, käyttäjä löytää vastaukset suoraan palvelun sisältä ohjeet-osiosta. Jotta käyttäjäkokemus olisi entistä parempi, jatkossa ohjeisiin ohjataan suoraan kohdista, joissa asiakkaiden huomataan kaipaavan apua. OmaPosti Pron kehityksessä kuunnellaan käyttäjien toiveita, joiden mukaisia kokreettisia parannuksia ovat esimerkiksi erilaisten tulostuskokojen lisääminen, osoitekirjan päivitysmahdollisuudet, pakettikortin uudelleentulostus ja palautuskorttien luominen. Käyttäjäpalaute on toivottua, ja sitä pystyy antamaan suoraan palvelussa. – Haluamme kuulla asiakkaan ääntä ja rakentaa hyvää asiakaskokemusta, Halmajärvi summaa.

Kehitys jatkuu uusilla hankkeilla

OmaPosti Pron kehitysputkessa on jatkuvasti hankkeita, joilla parannetaan käyttökokemusta ja saadaan toivottavasti uusia käyttäjiä palvelulle. Seuraavaksi tuloillaan on muun muassa isommille asiakkaille elintärkeä pakettikorttien massatulostus sekä lähetysten seurannan parannus, jossa pyritään vastaamaan yritysasiakkaiden seurantatarpeisiin. – Lähetysten seuranta on perustunut kuluttajalähetysten seurantaan. Nyt lähestymme sitä uudesta näkökulmasta ja lähdemme rakentamaan nimenomaan yritysasiakkaan seurantaa, johon tulee uusia ominaisuuksia. Pidemmällä aikavälillä Halmajärvi toivoo, että OmaPosti Pro olisi yritysasiakkaan oma digitaalinen avainasiakkuuspäällikkö. – Haluamme kehittää palvelun, joka hoitaa asiakkaan asioita ja josta löytyy kaikki lähetykseen, seurantaan, raportointiin, asiakaspalveluun ja jopa markkinointiin liittyvä tarpeellinen saman katon alta.

Apua työn tiimellykseen? Tutustu OmaPosti Prohon ja ota palvelu käyttöösi.