Näytä kaikki artikkelit

Asiakaskokemus ohjaa digitaalista kehitystä, ja siihen tiivistyy OmaPosti Pro

Digitalisoituvat palvelut tuovat yritysasiakkaille sujuvuutta, läpinäkyvyyttä ja entistä paremman asiakaskokemuksen. Siksi syntyi OmaPosti Pro, jonka ansiosta kehitämme yritysasiakkaiden digitaalisia palveluita yhdenmukaisella palvelualustalla.

Ville Vasaramäki, Paketti ja Verkkokauppa, Posti Oy

OmaPosti on pidetty palvelu, jossa kuluttaja voi lähettää, seurata lähetysten kulkua, vastaanottaa ja arkistoida kirjeitä sekä maksaa laskuja. Palvelun on ottanut käyttöönsä jo 1,4 miljoonaa suomalaista, ja vuonna 2020 se voitti logistiikka-alan suurimmassa kansainvälisessä kilpailussa verkkokauppakategorian pääpalkinnon. Palveluun kiteytyy Postin pk-yritysten paketti- ja verkkokauppapalveluista vastaavan johtajan Ville Vasaramäen mukaan Postin digitaalisen kehityksen tärkein ajuri: hyvä asiakaskokemus. – OmaPosti on ydin, jonka ympärille rakennamme digipalveluita. Pystymme tarjoamaan OmaPostissa erityisesti kirjautuneille käyttäjille huomattavasti paremman asiakaskokemuksen. Siksi palvelu haluttiin laajentaa vastaamaan myös yritysasiakkaiden tarpeisiin, ja päivänvalon näki OmaPosti Pro, yritysasiakkaan digitaalisten palveluiden koti. Siellä yritys lähettää paketit ja rahdin, seuraa niiden kulkua, tarkastelee lähetyshistoriaa ja laskutusta raporttien avulla ja ottaa yhteyttä yritysasiakaspalveluun. – Pirstaloituneet palvelut johtavat usein ongelmiin asiakaskokemuksessa. Tyypillisesti kuluttaja on vastaanottaja ja yritys lähettäjä, joten nyt pystymme tarjoamaan yhdenmukaisen palvelualustan sekä kuluttaja- että yritysasiakkaalle.

Digitaaliset palvelut vastaavat asiakkaiden palautteeseen

Vasaramäen mukaan OmaPosti Pron ytimessä on sujuvoittaa kaikenkokoisten yritysasiakkaiden asiointia digitaalisen palvelun avulla. Se palvelee niin satunnaista lähettäjää kuin yritystä, jonka lähetystarve on kymmeniä tai satoja paketteja päivässä. – Parannamme asiakaskokemusta aivan alkumetreiltä maaliviivalle asti. Kun koko palveluketju digitalisoituu, moni asia nopeutuu, automatisoituu ja parantuu. Esimerkiksi jonkin uuden palvelun voi ottaa käyttöön heti sen sijaan, että joutuisi odottamaan, että joku tekee tunnukset manuaalisesti. Kun tiedetään, mitä palveluita kirjautunut asiakas käyttää, tälle voidaan kohdentaa personoidusti lisäpalveluita tai tietoa. Jos yritysasiakas käyttää vaikkapa Woocommerce-verkkokauppa-alustaa, hänelle voidaan ehdottaa juuri kyseiselle alustalle tarjolla olevia palveluita. Palveluiden digitaalinen kehitys parantaa myös läpinäkyvyyttä. Yritysasiakas näkee ja hallinnoi, mitä palveluita ja toiminnallisuuksia hänellä on käytössään. Useiden erillisten palveluiden ongelma on usein se, ettei kaikkia niitä välttämättä ymmärretä käyttää, vaikka ne toisivat yritysasiakkaalle lisäarvoa. – Kun palvelut ovat yhdessä, helppokäyttöisessä kanavassa, asiakas osaa ottaa hänelle hyödyllisimmät palvelut käyttöön. Tavoitteemme on, että yritysasiakas saa yhdeltä luukulta kaiken tarvittavan digitaalisesti. Vasaramäen mukaan juuri asiakkailta välittyi viesti, että lähettämisen kokemusta tulisi sujuvoittaa. OmaPosti Pron kehityksessä on ollut mukana kymmeniä asiakkaita. – Nyt kun palvelu on auki, saamme entistä enemmän palautetta jatkuvalla syötöllä. Tämä on tietysti vasta alkua, ja lisäpalveluita ja toiminnallisuuksia on tulossa.

OmaPosti Pro pähkinänkuoressa: lue palvelun hyödyistä yritysasiakkaalle.