OmaPosti Pro -palvelun käyttöohjeet
OmaPosti Pro -palvelussa voit luoda lähetyksiä, tulostaa osoitekortteja ja seurata lähetyksiäsi. Voit tarkastella raportteja lähetyksistä ja laskuista. Chatilla saat yhteyden asiakaspalveluumme. Pääkäyttäjät voivat hallinnoida yrityksenne käyttöoikeuksia Postin sähköisiin palveluihin.
Palvelua kehitetään koko ajan ja uusia tuotteita, palveluita ja ominaisuuksia lisätään merkittävästi myös jatkossa.
Jotta voit käyttää palvelua, Postin palveluiden pääkäyttäjän tulee ensin aktivoida käyttöoikeutesi kohdassa Käyttäjien hallinta. Pääkäyttäjän ohjeet tähän löytyvät tämän dokumentin lopusta.
Sen jälkeen voit käyttäjänä kirjautua sisään Postin tunnuksillasi.

Valitse vasemmasta reunasta ”Lähetä”. Aluksi voit lähettää paketteja kotimaahan ja EU:n sisällä sekä käyttää yleisimpiä lisäpalveluita.

Syötä lähettäjän tiedot
valitse lähettäjä osoitekirjastasi alasvetovalikosta tai
syötä uuden lähettäjän osoitetiedot käsin (voit tallentaa uuden lähettäjän tietoihisi)
Valitse oletko lähettämässä yksityishenkilölle vai yritykselle.
Syötä vastaanottajan tiedot
valitse vastaanottaja osoitekirjastasi kirjoittamalla nimi vastaanottajan nimi -kenttään tai
syötä uuden vastaanottajan tiedot käsin (voit tallentaa uuden vastaanottajan osoitekirjaan)
Lisätietoa Osoitekirjan hyödyntämisestä tämän ohjeen loppupuolella.
Valitse lähetyksesi kokoluokka. Alle avautuu sille koolle sopivat toimitustavat ja tuotteet.
Valitse haluamasi toimitustapa.
Jos valitset Postin noutopisteen, voit halutessasi valita tietyn noutopisteen toimitusosoitteeksi kohdasta ”Valitse Postin noutopiste”. Hae noutopisteitä paikkakunnan tai kaupungin nimellä tai postinumerolla.

Tarvittaessa valitse halutut ”Lisäpalvelut” ja lisää ”Lisätiedot”.
Valitse ”Laskutus”-kohdassa alasvetovalikosta logistiikan sopimusnumero, jota laskutetaan lähetyksestä.
Siirry seuraavalle sivulle tulostamaan lähetyksellesi osoitekortti painamalla ”Tulosta osoitekortti”.

Tulosta osoitekortti painamalla painiketta ”Tulosta osoitekortti”. Näet sivulla lähetystunnuksen sekä arvioidun toimitusajan.

Katso ohjevideo: Lähettäminen
Osoitekirja löytyy Lähetä-painikkeen alta. Siellä voit tallentaa, muokata ja poistaa sekä vastaanottajia että lähettäjiä. Lähettämisen yhteydessä tallennetut lähettäjä- ja vastaanottajatiedot löytyvät täältä. Voit tuoda Smartshipin osoitekirjasi OmaPostiin Tuo yhteystiedot -painikkeen kautta.

Valitse vasemmasta reunasta ”Seuranta”.

Sivun yläreunasta voit hakea ja suodattaa lähetyksiä. Anna hakusana hakukenttään ja paina Hae- tai suurennuslasinappia. Voit hakea millä tahansa lähetyksessä esiintyvällä sanalla tai sanan osalla.
Sivun keskiosaan avautuu jo luotujen lähetysten seurantaosio. Voit valita esitysjärjestyksen ja suodattaa lähetyksiä niiden statuksen mukaan. Lähetykset näytetään oletuksena uusimmasta vanhimpaan lähetyksen luomishetken mukaan. Näet Järjestä-valikosta muut mahdolliset järjestyskriteerit.
Katso ohjevideo: Seuranta ja raportointi
Valitse vasemmasta reunasta ”Raportit”.
Välilehdeltä ”Lähetykset” voit tarkastella lähetysten lukumääriä, noutopistejakaumaa ja lähetysten maantieteellistä jakaumaa valitulta aikajaksolta. ”Lähetykset”-graafiin voit valita vain haluamasi tuotteet. Klikkaamalla graafia näet tiedot taulukkona.

Välilehdeltä ”Laskut” voit vastaavasti tarkastella laskutusta valitulta aikajaksolta. Klikkaamalla graafia näet laskujen tiedot tarkemmin:

Katso ohjevideo: Seuranta ja raportointi
Valitse vasemmasta reunasta ”Asiakaspalvelu”. Voit käyttää asiointilomakkeitamme tai chat-asiakaspalvelua asiointiisi liittyen.

Jos sinulla on palautetta tai kysyttävää OmaPosti Pro -palvelusta, ota yhteyttä: omapostipro@posti.com.
Jotta yrityksenne voi ottaa OmaPosti Pron käyttöön, Postin palveluiden pääkäyttäjän tulee aktivoida käyttäjien käyttöoikeudet kohdassa Käyttäjien hallinta. Toimi näin:
Valitse vasemmasta valikosta Käyttäjien hallinta.
Valitse henkilö, jolle haluat antaa käyttöoikeudet Pro-palveluun.
Valitse ”Muokkaa”.
Aktivoi käyttäjälle halutut oikeudet kohdassa ”OmaPosti Pro”.
Käyttäjähallinnassa voit myös lisätä uusia käyttäjiä ja tarvittaessa poistaa käyttäjiä.

Jos tarvitset lisäapua, voit ottaa yhteyttä OmaPosti Pro -palvelun ”Asiakaspalvelu”-linkin kautta.