Skip to main content
Tiedote

PAU:n lakko viivästyttää osaa lähetyksiä. Lue lisää Lakko hidastaa postinkäsittelyä ja jakelua. Valitettavasti emme pysty lakon aikana selvittämään yksittäisen lähetyksen tai lähetyserän kulkua postinkäsittelyssämme.

OmaPosti - paikka arjen asioinnille

OmaPosti-palvelussa voit seurata automaattisesti sinulle saapuvia paketteja. OmaPostiin voit vastaanottaa sähköisesti laskuja ja kirjeitä. Laskut on mahdollista myös maksaa kätevästi suoraan OmaPostissa.

Lue lisää OmaPosti-palvelun ominaisuuksista 

Miten palvelun käytön voi aloittaa? 

Saat palvelun käyttöösi näin: 

  1. Mene osoitteeseen https://oma.posti.fi tai lataa puhelimeesi OmaPosti-mobiilisovellus  

  2. Paina linkkiä ”Luo Postin käyttäjätunnus”. Valmistaudu tunnistautumaan.

  3. Jatka OmaPostiin  

Jos sinulla on jo Postin käyttäjätunnus, voit kirjautua sillä suoraan palveluun.  Valitse ensimmäisellä käyttökerralla sinulle sopivat asetukset. Voit muuttaa asetuksia myöhemmin. 

Millä laitteilla OmaPostia voi käyttää? 

OmaPostia voi käyttää tietokoneella, tabletilla ja älypuhelimella. OmaPosti löytyy internet-selaimella osoitteesta https://oma.posti.fi. Selainversiota voi käyttää kaikilla laitteilla. 

OmaPostia voi käyttää myös ilmaisella, puhelimeen ladattavalla mobiilisovelluksella. Voit koska tahansa ladata mobiilisovelluksen puhelimeesi Google Play -kaupasta ja App Store -kaupasta. Voit käyttää sekä OmaPosti-sivustoa että mobiilisovellusta tarpeesi mukaan. Mobiilisovellukseen saat kätevät ilmoitukset kun laskulla on eräpäivä ja kun lähetyksesi on noudettavissa. 

Google Play App Store

OmaPosti on arjen käyttöliittymä

Kerää laskusi yhteen paikkaan ja seuraa pakettejasi helposti.

Voit keskittää ja ohjata OmaPostiin paperilaskusi sähköisessä muodossa. OmaPostin käyttö ja sinne saapuneiden laskujen maksaminen on nopeaa, turvallista ja maksutonta. Mobiilisovellus muistuttaa sinua eräpäivistä ja arkistoi laskusi.

OmaPostin avulla voit seurata sinulle saapuvien pakettien kulkua. Appi näyttää sinulle lähetyksen vaiheet ja muistuttaa sinua, kun paketti on noudettavissa. Kun olet lähettämässä pakettia, voit ostaa paketinlähetyksen kätevästi OmaPostista. Säästät aina jopa 5 €, kun maksat pakettisi kuljetuksen OmaPostissa.

OmaPosti on maksuton palvelu kaikille yli 15-vuotiaille suomalaisille.

Lähetystenseuranta

Näet OmaPostissa automaattisesti paketit, joiden tiedoissa on puhelinnumerosi. Voit itse lisätä seurantaan lähetyksiä seurantatunnuksen avulla.

Laskut ja kirjeet

Voit vastaanottaa OmaPostiin haluamiltasi lähettäjiltä kirjeitä ja laskuja sähköisessä muodossa. Vastaanotettavat kirjeet voivat olla esimerkiksi viranomaisviestejä, laskuja, palkkalaskelmia ja terveysviestejä. Saat saapuneesta kirjeestä tai laskusta ilmoituksen käyttäjätunnukseesi liitettyyn sähköpostiosoitteeseen.

OmaPostiin tulevat kirjeet ja laskut käsitellään posti-, kirje- ja pankkisalaisuuden, tietosuojavaltuutetun sekä Posti-konsernin tietoturvapolitiikan mukaisesti. Käytössä ovat standardoidut tiedonsiirtomenetelmät ja suojatut tiedonsiirtoyhteydet.

Mitä tietoja pitää antaa ensimmäisellä käyttökerralla? 

OmaPostin sujuvan käytön takia kysymme sinulta ensimmäisellä käyttökerralla muutamia tärkeitä tietoja.  Sähköpostiosoite pyydetään kertomaan ja vahvistamaan, koska voit myöhemmin tilata unohtuneen salasanan antamaasi sähköpostiosoitteeseen. Saat myös samaan sähköpostiosoitteeseen ilmoituksen, kun OmaPosti-palveluun on saapunut lasku tai kirje. Voit muuttaa vahvistettua sähköpostiosoitettasi Omat tiedot -sivulla. Sähköpostin vaihtamisen yhteydessä sinun täytyy tunnistautua vahvasti uudelleen. 

Puhelinnumero pyydetään kertomaan ja vahvistamaan, koska sen avulla OmaPosti voi lisätä sinulle saapumassa olevat lähetykset tai ostamasi paketinlähetykset OmaPostiin. Kun OmaPosti tietää, että olet puhelinnumeron perusteella paketin vastaanottaja, saat näkyviisi myös paketin noutamiseen tarvittavat koodit. Voit muuttaa vahvistettua puhelinnumeroasi tarvittaessa Omat tiedot -sivulla. 

Mobiilisovelluksissa kysytään lisäksi lupaa ilmoitusten lähettämiseen. Ilmoituksilla tarkoitetaan puhelimen ruudulle tulevia viestejä. Jos annat sovellukselle luvan lähettää ilmoituksia, OmaPosti ilmoittaa kun saat laskun tai kirjeen, laskulla on eräpäivä tai kun lähetyksesi on noudettavissa. Voit koska tahansa muuttaa ilmoitusasetuksia OmaPostin asetuksissa. 

  1. Avaa valikosta Oma noutopiste

  2. Etsi sinulle paras noutopiste postinumerolla, osoitteella tai laitteen sijainnin avulla

  3. Valitse sinulle paras noutopiste

Jatkossa verkkokauppaostoksilla muista valita toimitustavaksi "Nouto postista", niin ohjaamme pakettisi maksutta valitsemaasi noutopaikkaan. Lue lisää

  1. Valitse “Lisää lähetys tai lasku”

  2. Kirjoita lähetystunnus tai skannaa se kuitista. (Sovellus saattaa kysyä sinulta kuljetusyritystä (esim. DHL). Tämä johtuu siitä, että joidenkin yritysten lähetystunnukset ovat samankaltaisia.)

  3. Saat näkyviin pakettisi liikkeet. Tunnistautumista vaativat tiedot, kuten muiden kuin Postin automaattien noutokoodit, löydät kuljetusyritysten palveluista.

Sähköinen kirje kohdennetaan OmaPostiin nimen ja osoitteen perusteella. Yritys tai yhteisö voi vaihtoehtoisesti käyttää kohdennukseen myös henkilötunnusta.

Kirjeiden kohdentuminen OmaPostiin nimi- ja osoitekohdennuksen avulla edellyttää, että kirjeessä olevat vastaanottajatiedot vastaavat täsmällisesti Postilla olevia tietoja. Postilla olevat yhteystiedot voit tarkistaa OmaPostin Asetukset ja Omat tiedot -osiossa.

Mikäli nimesi ei ole oikein, ota yhteyttä Postin Asiakaspalveluun.

Sähköisten kirjeiden kohdentuminen OmaPostiin on estetty tietoturvasyistä, mikäli kirjeessä olevassa osoitteessa asuu tai on vuoden sisällä asunut enemmän kuin yksi sukunimeltään tai joltakin etunimeltään kirjeen vastaanottajatietoja vastaava henkilö.

Voit maksaa laskuja OmaPostissa eri tavoilla.

  • Maksa suoraan OmaPostissa debit-kortilla, Pivolla tai Siirrä eräpäivää -toiminnolla

  • Maksa muualla kuin OmaPostissa ja merkitse lasku maksetuksi

Debit-korttimaksaminen Voit maksaa useimmat laskusi OmaPostissa suomalaisten pankkien debit-kortilla.

Suosittelemme tekemään debit-korttimaksun vähintään 3 päivää ennen laskun eräpäivää. Viive maksun edelleenvälittämisessä voi aiheuttaa eräpäivän ylittymisen, jonka seuraukset (esim. viivekorko) tulee tarkistaa aina suoraan laskuttajalta.

Huom. Kaikki laskujen lähettäjät eivät tällä hetkellä salli laskun maksamista debit-kortilla OmaPostissa. Tässä tapauksessa suosittelemme kopioimaan laskun virtuaaliviivakoodin ja maksamaan laskun helposti sen avulla.

Pivolla maksaminen Pivolla maksaminen onnistuu OmaPostin iOS- ja Android-sovelluksissa Osuuspankin asiakkaille, jotka ovat asentaneet puhelimeensa myös Pivo-sovelluksen.

Pivo-maksu veloitetaan tililtä maksamishetkellä.

Jos laskulla on mukana virtuaaliviivakoodi, sen avulla lasku on helppo maksaa muualla kuin OmaPostissa. Näin löydät virtuaaliviivakoodin:

  • OmaPostin selainversio: paina lasku aktiiviseksi, virtuaaliviivakoodi näkyy laskun tiedoissa

  • OmaPostin sovellukset: avaa lasku ja paina laskunäkymässä oikean yläreunan pistevalikkoa. Virtuaaliviivakoodin voi kopioida valikosta.

OmaPosti näyttää, kun laskulla on eräpäivä. Eräpäivän huomiopuhekupla näkyy käyttöliittymässä myös jonkin aikaa eräpäivän jälkeen. Huomiopuhekuplan tarkoitus on muistuttaa laskun eräpäivästä. Jos olet maksanut laskun muualla, se kannattaa merkitä maksetuksi.

Näin merkitse laskun maksetuksi:

  • OmaPostin selainversio: paina lasku aktiiviseksi. Paina laskun oikean yläreunan pistevalikkoa. Rastita ruutu “Maksettu”

  • OmaPostin sovellukset: avaa lasku ja paina laskunäkymässä oikean yläreunan pistevalikkoa ja valitse “Merkitse maksetuksi”

OmaPosti-palvelu muistuttaa sinua laskujen eräpäivistä ja voit maksaa laskun suoraan OmaPostin kautta. Tällaista toimintoa ei ollut Netpostissa ja tämä on nyt aiheuttanut huolta monelle Netpostiin tottuneelle käyttäjälle.

Jos maksat laskun OmaPostin maksutoiminnoilla, lasku merkitään automaattisesti maksetuksi. Jos taas maksat laskun muualla kuin OmaPostissa, voit itse merkitä laskun maksetuksi näin:

  1. avaa lasku

  2. paina laskun oikeassa yläreunassa olevaa pistevalikkoa

  3. laita rasti ”Maksettu”-ruutuun

Voit myös arkistoida tai poistaa laskun.

Otettuasi OmaPosti palvelun käyttöön Posti pystyy jakamaan sinulle osoitettuja kirjeitä ja laskuja OmaPostiin sähköisessä muodossa. OmaPosti on siis sähköinen vaihtoehto perinteiselle postilaatikollesi.

Voit itse päättää miltä lähettäjiltä otat kirjeitä vastaan vain sähköisessä muodossa OmaPostin asetuksista kohdasta “Lähettäjävalinnat”. Tekemäsi valinnat välitetään OmaPosti-palvelussa mukana oleville lähettäjille. Valinnalla vaikutat siihen, saatko kirjeitä pelkästään sähköisenä.

Kukin lähettäjä määrittää itse, mitä sen lähettämiä kirjeitä on mahdollisuus vastaanottaa sähköisenä. Joiltain yrityksiltä saatat saada esimerkiksi laskut sähköisinä, mutta muun viestinnän yhä vain paperilla.

Jos haluat saada kirjeet vain sähköisesti ja yritys hyödyntää tätä OmaPostin ominaisuutta, paperinen kirje korvautuu täysin sähköisellä kirjeellä. Muussa tapauksessa saat sähköisen kirjeen lisäksi myös paperikirjeen ja osalta lähettäjistä pelkästään paperikirjeen. Kirjeillä ja laskuilla, joista sinulle on lähetetty sähköisen kirjeen lisäksi myös paperiversio, näet tämän tekstin:

Jos saat laskun, josta on lähetetty sekä paperinen että sähköinen versio, on hyvä tietää, että sähköinen kirje on OmaPostissasi aiemmin kuin vastaava paperinen kirje postilaatikossasi. Huomioithan tämän, etkä maksa samaa laskua kahdesti: ensin sähköisenä ja sitten paperisena.

Voit itse päättää, keneltä haluat saada OmaPostiin postia sähköisessä muodossa.

1. Avaa Lähettäjäasetukset sivuston vasemmassa reunassa 2. Valitse "Kaikki lähettäjät" tai "Valitut lähettäjät" 3. Jos valitset Valitut lähettäjät, voit vielä muokata lähettäjälistaa

Valitut lähettäjät -listan muokkaaminen Voit lisätä Valitut lähettäjät -listalle lähettäjiä haun avulla. 1. Kirjoita haluamasi lähettäjän nimi hakukenttään 2. Paina lähettäjän kohdalla olevaa + merkkiä 3. Paina Tallenna muutokset

Voit poistaa Valitut lähettäjät -listalta lähettäjiä näin: 1. Paina poistettavan lähettäjän kohdalla olevaa X merkkiä 2. Paina Tallenna muutokset

Huomaathan, että vaikka poistat kaikki lähettäjät listalta, jotkut lähettäjät saattavat silti lähettää sinulle sähköisen kopion kirjeestä, jonka saat myös paperisena kotiin.

Saatat edelleen saada OmaPostiin sähköisiä kirjeitä ja laskuja seuraavissa tapauksissa: - Palkkalaskelmat, jotka toimitetaan vain sähköisenä kirjeenä OmaPostiin - Kirjeet ja laskut, joiden lähettäjä on valinnut, että niistä lähetetään myös sähköinen kopio OmaPostiin - Postin lähettämät kirjeet

OmaPostin sähköiset kirjeet ja laskut tuotetaan lähettäjän tulostusoperaattorilleen toimittamista sähköisistä tiedostoista (sähköisestä kirjemateriaalista), joiden perusteella kirjeet tulostetaan, kuoritetaan ja postitetaan. Tästä materiaalista ohjataan myös sähköinen kirje OmaPostin käyttöönottaneille vastaanottajille. Paperinen kirje jätetään tulostamatta, mikäli lähettäjä hyödyntää OmaPostin sähköistä kirjepalvelua ja vastaanottaja on OmaPostissa ilmaissut haluavansa vain kirjeen sähköisen version. Muutoin lähettäjän niin halutessa, OmaPostiin toimitetaan sähköinen kirje ja lisäksi vastaava paperinen kirje tulostetaan ja postitetaan.

Kaikki tapahtuu automaattisesti tietojärjestelmän sisällä lähettäjätaholta OmaPostiin saakka, eikä kirjesalaisuus ole uhattuna missään vaiheessa. Sähköinen kirje toimitetaan OmaPostiin normaalisti n. 1-2 päivää ennen paperikirjeen saapumista postilaatikkoon.

OmaPostissa käytössäsi on maksuton arkisto. Voit säilyttää kirjeitä ja laskuja OmaPostin arkistossa niin kauan kuin olet palvelun käyttäjä. Arkistossa sähköiset kirjeet ja laskut ovat aikajärjestyksessä. Voit helposti löytää haluamasi sähköisen kirjeen tai laskun käyttämällä kätevää haku-ominaisuutta. Voit milloin tahansa tulostaa, tallentaa tai poistaa sähköisiä kirjeitä ja laskuja arkistosta.

Kun maksat laskun tai merkitset sen maksetuksi, lasku siirretään automaattisesti arkistoon.

Voit arkistoida OmaPostiin tulleita laskuja, kirjeitä ja paketteja. Arkistointi onnistuu kanavasta riippuen hieman eri tavoilla.

Kohteen arkistointi yksitellen, selainversio ja sovellukset :

  1. avaa arkistoitava kohde

  2. paina pistevalikkoa

  3. paina arkistoi

Useiden kohteiden arkistointi, selainversio:

  1. paina Saapuneet-näkymässä Muokkaa-toimintoa

  2. valitse arkistoitavat

  3. valitse listalta kaikki kohteet, jotka haluat arkistoida

  4. paina Arkistoi-nappia alareunassa

Useiden kohteiden arkistointi, android:

  1. paina ensimmäistä arkistoitavaa kohdetta listalla pitkään

  2. täppää kaikkia arkistoitavia kohteita

  3. paina yläreunan arkistointikuvaketta

Voit suojata OmaPostin sisällöt paremmin ulkopuolisilta, kun otat käyttöön näytön lukituksen OmaPosti-mobiilisovelluksessa. Näytön lukitus avataan laitteen pääsykoodilla, sormenjäljellä tai kasvojentunnistuksella.

Suojauksen saa laitettua päälle ja pois päältä OmaPostin asetuksissa. Mobiililaitteelle pitää antaa lupa käyttää pääsykoodia, sormenjälkeä tai kasvojentunnistusta. Tätä lupaa hallinnoidaan laitteen asetuksissa.

Paras tapa suojata sisällöt on kirjautua palvelusta ulos aina käytön jälkeen.

OmaPosti on osa Postin sähköistä asiakkuutta ja voit irtisanoa palvelun irtisanomalla Postin sähköisen asiakkuuden voi irtisanoa Omat tiedot –sivulla.

Irtisanoutumisaika on 14 vuorokautta. Irtisanoutumisajan alkaessa kaikki sähköisen toimitustavan valintasi poistuvat ja kirjeesi jaetaan jatkossa paperisena. Irtisanoutumisaikana voit saada vielä joitakin yksittäisiä jonossa olleita kirjeitä OmaPostiin. Irtisanoutumisajan jälkeen arkistosi tuhotaan.

Saat muutoksesta tietoja täältä.