Skip navigation
Sivustomme uudistuu!

Kaikki tärkeä toimii hyvin, mutta saatat huomata pientä keskeneräisyyttä vielä jonkin aikaa.

Verkkokaupan asiakasrekisterin tietosuojaseloste

1.1.2023

Henkilötietojen käsittelystä Postin verkkokaupan asiakasrekisterissä vastaavat yhteisrekisterinpitäjinä Posti Oy ja Posti Jakelu Oy (yhdessä ”Posti”)

Yhteisrekisterinpitäjien keskinäinen vastuu jakautuu palvelun tarjoavan yrityksen mukaan. Palvelun tarjoava yritys kerrotaan tuote-ehdoissa, Postin sivuilla taikka palvelun yhteydessä. 

Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus ja oikeusperuste

Postin verkkokaupan asiakasrekisterissä käsitellään tietoja luonnollisista henkilöistä, jotka ovat käyttäneet verkossa tarjolla olevia Postin palveluita. Tietojen käyttötarkoitus on asiakkaan valitsemien palvelujen tarjoaminen, kehittäminen ja ylläpitäminen sekä asiakassuhteen hoitaminen.

Tietoja tarvitaan Postin liiketoiminnan operatiivisiin tarpeisiin, kuten palveluprosessin toteuttaminen, tuotteiden toimittaminen, laskutus ja raportointi.

Tietoja voidaan käsitellä myös laaduntarkkailua, turvallisuutta, järjestelmien ylläpitoa ja kehittämistä sekä analysointia ja tilastointia tai markkinatutkimuksia varten Postin liiketoiminnan suunnittelemiseksi ja kehittämiseksi.

Asiakastietoja käsitellään lisäksi Postin ja Postin kanssa samaan konserniin kuuluvien yhtiöiden palveluista tiedottamiseen ja markkinointiin.

Tietojen käsittelyn perusteena on ensisijaisesti asiakkaan kanssa tehdyn sopimuksen noudattaminen mutta myös Postin lakisääteisten velvoitteiden hoitaminen (esimerkiksi kirjanpitolaki) tai Postin oikeutettu etu (esimerkiksi markkinatutkimukset, ylläpito ja kehitys sekä tilastointi) tai asiakkaan suostumus (markkinointi).

Verkkokaupan asiakasrekisterissä käsiteltävät tiedot ja niiden säilytysaika

Asiakasrekisteriin tallennetaan seuraavat tiedot, jotka ovat pakollisia palvelun tuottamiseksi:

  • Etunimi ja sukunimi

  • Osoitetiedot

  • Puhelinnumero

  • Sähköpostiosoite

Rekisteriin tallennetaan myös suoramarkkinointia koskevat asiakkaan tekemät valinnat sekä muut mahdolliset palveluiden edellyttämät tiedot, kuten asiakasnumero, asiakkuuden alkamispäivä ja asiakkuuden laji, maksullisia palveluja koskevat maksutiedot, tilaushistoria ja kampanjatunnukset.

Asiakasrekisterissä säilytetään tietoja palvelun toimittamisen jälkeen 3 vuotta 3 kuukautta. Maksamiseen liittyviä tietoja säilytetään enintään 6 vuoden ajan.

Säännönmukaiset tietolähteet

Rekisterin tiedot ovat peräisin asiakkaalta itseltään ja niitä kertyy palvelujen käytöstä.

Turvallinen tietojen luovutus

Asiakkaan tietoja ei luovuteta suoramarkkinointitarkoituksiin.

Henkilötietoja voidaan luovuttaa asiakkaan valitsemien palveluiden toteuttamiseksi asiakkaan hyväksynnällä.

Verkkokaupan asiakasrekisterin tietoja voivat käsitellä myös Postin alihankkijana toimivat yritykset. Tietojen käsittelyn teknisen toteuttamisen johdosta osa tiedoista sijaitsee fyysisesti ulkopuolisten alihankkijoiden palvelimilla tai laitteistoilla, joista niitä käsitellään teknisen käyttöyhteyden avulla. Henkilötietoja voidaan tällöin siirtää Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle. Kaikissa tilanteissa tietojen luovutuksen ja siirtämisen edellytyksenä on, että tietoja saavat ja käsittelevät tahot ovat solmineet Postin kanssa EU-komission hyväksymät vakiolausekkeet sisältävän sopimuksen, joka varmistaa tietojen lainmukaisen käsittelyn.

Rekisterin suojauksen periaatteet

Verkkokaupan asiakasrekisteri ja siihen liittyvät järjestelmät on suojattu henkilökohtaisilla käyttäjätunnuksilla ja salasanoilla. Henkilön, jolle luovutetaan järjestelmän käyttäjätunnus ja salasana, on ennen luovutusta läpikäytävä järjestelmän käyttöön liittyvä koulutus, jonka yhtenä osiona on Posti Group -konsernin yhteiset ohjeet liikesalaisuuksien ja asiakastietojen käsittelystä.

Kaikkia tietoja käsitellään luottamuksellisina, eikä niitä saa ilmaista muille kuin niitä työssään tarvitseville, joita sitoo salassapitovelvollisuus.

Rekisteröidyn oikeudet, omien tietojen tarkastus, korjaus ja täydentäminen, käyttökieltojen antaminen

Rekisteröidyllä on oikeus saada tietoa henkilötietojensa käsittelystä, tarkastaa omat henkilötietonsa ja vaatia epätarkan tai virheellisen tiedon oikaisua ja tietojen täydentämistä. Rekisteröity voi pyytää henkilötietojen poistamista tai siirtämistä taikka vaatia tietyissä tilanteissa käsittelyn rajoittamista tai vastustaa henkilötietojen käsittelyä henkilökohtaiseen erityiseen tilanteeseensa liittyvällä perusteella. Kun henkilötietojen käsittely perustuu suostumukseen, suostumuksen voi perua milloin tahansa.

Voit tehdä henkilötietojen tarkastuspyynnön sekä käyttää muita rekisteröidyn oikeuksia kirjautumalla palveluun. (Vahva tunnistautuminen tapahtuu Muuttoilmoitus -palvelun sivulla).

Jos olet OmaPosti-palvelun asiakas, voit Omat tiedot -osiosta tarkistaa ja korjata omat tietosi. Palveluun kirjautuneena voi myös peruuttaa markkinointia koskevan suostumuksen.

Tarkastus-, korjaus- ja täydentämispyyntöjä voi tehdä myös käymällä henkilökohtaisesti Postin pääkonttorilla osoitteessa Postintaival 7 A, Helsinki, tai lähettämällä tietopyyntölomakkeen Postille, PL 8030, 00002 Helsinki.

Pyynnöt käsitellään tapauskohtaisesti, sillä näiden oikeuksien käyttöön voi liittyä tilanteen ja olosuhteiden vuoksi rajoituksia. 

Jos rekisteröity katsoo, että häntä koskevien henkilötietojen käsittelyssä rikotaan tietosuojalainsäädäntöä, rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle, erityisesti siinä jäsenvaltiossa, jossa rekisteröidyn vakinainen asuinpaikka tai työpaikka on tai jossa väitetty tietosuoja-asetuksen rikkominen on tapahtunut (Suomessa Tietosuojavaltuutettu). Lisätietoja tietosuojavaltuutetun verkkosivuilta: tietosuoja.fi

Muutokset

1.1.2023

Rekisterinpitäjä on muuttunut Postin yritysrakenteen muutoksen seurauksena.

Rekisterinpitäjät

Posti Oy (y-tunnus: 2344200-4) ja Posti Jakelu Oy (y-tunnus: 0109357-9) PL 1, 00011 POSTI

Käyntiosoite: Postintaival 7 A, Helsinki Puh. 0100 5577 (mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Asiakaspalvelu

Tietosuojavastaava: tietosuoja@posti.com