posti logo

Posti teki pakettiennätyksen – verkkokauppa siivitti koko vuoden volyymin yli 34 miljoonaan pakettiin

28.12.2016

Tämä vuosi oli Postille ennätysvuosi pakettivolyymissa. Kaikkiaan vuonna 2016 Posti toimitti yli 34 miljoonaa pakettia. Pakettivolyymissa näkyy erityisesti verkkokaupan kasvu. Verkkokauppalähetysten määrä kasvoi 7,3 %, mikä vastaa noin miljoonaa pakettia. Posti vahvisti asemaansa myös kuluttajien ja yritysten välisten pakettien toimittajana.

Postin verkkokauppaliiketoiminnasta vastaava johtaja Saara Pietilä uskoo, että pakettivolyymin kasvu Postin verkostossa kuvastaa verkkokauppamarkkinan piristymistä.

- Suomalaiset tuntuvat ostavan verkkokaupoista yhä enenevässä määrin. Verkkokauppamarkkina on piristynyt, ja se näkyy meillä Postissa kasvavana pakettivolyymina, Pietilä toteaa.

Paketit toimitettiin vastaanottajille posteihin, pakettiautomaatteihin ja kotiin. Postin pakettiautomaatit ovat yhä suositumpia. Postin 480 pakettiautomaatin verkoston kautta kulki vuoden aikana 39 % enemmän paketteja kuin edellisenä vuonna.

Kasvavaan verkkokaupan volyymiin Posti vastaa muun muassa tarjoamalla kerrostalojen aulatiloihin pakettilokerikot.

- Tuomme suomalaisille kotitalouksille täysin uudenlaisen ratkaisun pakettien vastaanottamiseen ja lähettämiseen. Uusi pakettilokerikkopalvelu käynnistetään yhdessä asuntorakennuttaja Bonavan kanssa vuoden 2017 helmikuusta alkaen, sanoo pakettiliiketoiminnasta vastaava johtaja Toni Laaksonen Postista.

Pakettilokerikko ja siihen liittyvät palvelut poikkeavat aiemmista malleista. Talon asukkaat voivat noutaa aulasta verkkokauppatilaukset itselleen sopivana hetkenä. Palvelu on kehitetty kuluttajien tarpeita kuunnellen, ja se mullistaa perinteiset paketinjakelumallit.

Vuonna 2017 pakettilokerikko on suunniteltu tulevan useisiin uusiin Bonavan rakennuttamiin kerrostaloihin pääkaupunkiseudulla, Turussa, Tampereella ja Oulussa.

Joulupostin jakelu sujui tänä jouluna yhtä laadukkaasti kuin kahtena edellisenä vuotena. Postista 99,9 % oli perillä vastaanottajilla ennen aattoa. Joulukortteja lähetettiin tänä jouluna 29 miljoonaa (päivitetty 19.1.). Se tarkoitti joulun alla miltei kaksinkertaista postimäärää normaalipäivään verrattuna.

- Jouluna lähetetään yhä ylivoimaisesti eniten kortteja. Kortteja saatetaan lähettää aiempaa valikoidummin, koska osaa ystäväpiiristä voidaan muistaa tekstiviesteillä tai sosiaalisessa mediassa. Kotiin jaettu oikea joulukortti erottuu muista viesteistä ja tuntuu henkilökohtaisemmalta. Tänä vuonna korttisesongit ystävänpäivä ja pääsiäinen olivat vahvoja. Myös tuntemattomien ilahduttaminen korteilla yleistyi, esimerkiksi sotaveteraaneille lähetettiin itsenäisyyspäiväksi 25 000 kiitoskorttia, joten kaikille riitti tervehdys, Postin tuotepäällikkö Johanna Rouhe kertoo.

Sosiaalisessa mediassa omien valokuvien käyttäminen joulutoivotuksissa on suosittua. Samaan tarpeeseen vastaa Postin uusi Postikortti-sovellus, jolla kännykästä voi lähettää omasta valokuvasta painetun kortin. Marraskuuksi lanseerattu Postikortti-sovellus on ladattu jo yli 23 000 kertaa.

- Joulukortin arvo on myös siinä, että se pidetään esillä koko joulun ajan. Joulutervehdyksen ilahduttava vaikutus on kortissa pidempi kuin verkossa, Rouhe sanoo.

Postin tutkimuksen mukaan 81 % suomalaisista kokee joulukortin ilahduttavan ja tuovan lämpimän ajatuksen lähettäjältä. Ikä ei juurikaan vaikuta tähän kokemukseen, vaan myös nuorimmat 15-24-vuotiaat yhtyvät tähän.

Tutkimuksen joulukorttien lähettämisestä toteutti Postille Iro Research Oy marraskuussa 2016. Nettikyselyyn vastasi 1000 yli 15-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen vastaajajoukko on edustava otos suomalaisista yli 15-vuotiaista.

Jaa: