Näin lähetät suoramainoksia

Tältä sivulta löydät osoitteellisten suoramainosten eli Asiakassuoran tuotetiedot ja postitusohjeet.

Suoramainosten tilauskanavat ovat Posti Pro ja sähköinen lähetyslista.

Käytä säännöllisiin ja isoihin Asiakassuoran lähetyseriin Posti Prota. Täällä saat myös ennakkotilaajan hintaedun käyttöösi.

Jos postitustarpeesi on yksittäinen, tee jakelutilaus Sähköisen lähetyslistan kautta.

Lähetätkö osoitteellista suoramainontaa vain pieniä määriä tai silloin tällöin?

Voit lähettää printtiviestejä kumppanimme PunaMustan SmartDirect-suoramarkkinointipalvelusta. Sieltä saat tarvittaessa myös kohderyhmän haluamillasi kriteereillä. Lähetykset jaetaan vastaanottajille Postin palveluna.

Jakelu

Asiakassuora-lähetykset jaetaan vastaanottajille pääsääntöisesti neljänteen arkipäivään menneessä postiinjätöstä.

Kun eräkoko on 100 000 kpl tai enemmän, palvelutaso pitenee yhdellä arkipäivällä. Jos lähetysten halutaan olevan perillä tiettyyn päivään mennessä, tulee postiinjättöajankohtaa aikaistaa.

Hinnoittelu

Asiakassuoran hinnoittelu perustuu eräkokoon sekä lähetyksen painoon ja käsiteltävyyteen. Katso tuote-ehdot ja hinnat.

Asiakassuoran mitat ja merkinnät

Asiakassuora-lähetysten koko- ja painorajat riippuvat lähetyksen formaatista sekä lajiteltavuudesta.

Asiakassuora, konelajiteltava

Pienet suljetut kirjekuoret

  • Vähimmäiskoko: 105 x 130 mm

  • Enimmäiskoko: 165 x 240 mm

  • Paksuus: 0,2 x 5 mm

  • Yksikköpaino 5 - 75 g

Suuret suljetut kirjekuoret

  • Vähimmäiskoko: 140 x 210 mm

  • Enimmäiskoko: 250 x 328 mm

  • Paksuus: 0,3 – 10 mm

  • Yksikköpaino: 20 – 350 g

Tarkemmat formaattikohtaiset koko- ja painorajat löytyvät Konelajiteltavien lähetysten oppaasta.

Asiakassuora, käsinlajiteltava

  • Vähimmäiskoko: 90 x 140 mm

  • Enimmäiskoko: 250 x 353 mm

  • Paksuus: 0,2 x 30 mm

  • Enimmäispaino 2 kg

Asiakassuoran maksumerkinnät

Lähetyksissä pitää olla Postin ohjeiden mukainen maksumerkintä. Merkintöjen käyttämisestä tarvitset voimassaolevan sopimuksen Postin kanssa.

Lataa maksumerkintöjen tiedostot alla olevasta linkistä. Perehdy myös merkintöjen käyttöohjeeseen.

Asiakassuora

Maksumerkintöjen käyttöohjeet 1.1.2025 alkaen

Suoramainosten postittaminen

Jos postittajalla on käytössä Lajittelupalvelu, se helpottaa esityötä ja saat selkeät ja ajantasaiset ohjeet postitukseen.

Ilmoita sähköisellä lähetyslistalla lähetyserän tiedot, kuten maksaja, tuotenumero, kappalemäärä, vyöhyke ja yksikkö- tai yhteispaino. Käyttäessäsi Posti Prota lähetyserällesi muodostuu sähköinen lähetyslista automaattisesti.

  • Laatikoi konelajiteltavat Asiakassuora-lähetykset Postin sinisiin laatikoihin osoitepuolet samansuuntaisesti, lähetyksiä ei saa kimputtaa. Merkitse ja yksiköi laatikot Erälajiteltujen lähetysten oppaan mukaisesti. Mikäli käytät Lajittelupalvelua, tee yksiköinti palvelun ohjeiden mukaan.

  • Kimputa käsinlajiteltavat Asiakassuora-lähetykset. Tee kimppumerkinnät ja kimppujen yksiköinti kuljetusyksiköihin (rullakko, lehtihäkki tai lava) Erälajiteltujen lähetysten oppaan mukaisesti. Avattavat kimput suositellaan yksiköitävän erikseen. Poikkeus: Lajittelupalvelun kautta tulevissa erissä "avattavat kimput" voidaan laatikoida.

  • Lisätietoja on postitusohjeessa.

Jos postitusta ei ole tehty ohjeiden mukaan, voidaan vastaanottotarkastuksessa tehdä hintaan vaikuttava tuotemuutos tai lisätä lisäkäsittelymaksu.

Postiinjättö

Lähetykset voi jättää Helsingin ja Kuopion postikeskuksiin klo 18 mennessä tai käyttää maksullista noutopalvelua.

Lähetysten jättö Tampereen, Oulun, Liedon, Jyväskylän, Kouvolan ja Seinäjoen terminaaleihin klo 17 mennessä on mahdollinen käyttämällä maksullista Terminaalikuljetus-palvelua. Tällöin palvelutasoon lisätään yksi (1) arkipäivä. Lähetyksiä ei saa jättää kirjelaatikkoon eikä Postin palvelupisteeseen.

Katso myös: Ohjeet postitustaloille

Muuta huomioitavaa

Posti huolehtii niiden Asiakassuora-lähetysten hävittämisestä, joita ei ole voitu toimittaa vastaanottajalle.