Skip navigation
Vår webbplats förnyas!

Allt viktigt fungerar bra, men du kan märka lite ofullständighet under en tid.

Postutdelning

Så här delar vi ut post

I de flesta områden delar vi ut post varannan vardag. Detta gäller brev, kort, tidningar, adresserad reklam och småpaket som delas ut i brevinkastet eller postlådan.

Vi delar ut tidningar tidigt på morgonen sju dagar i veckan i en stor del av Finland. De flesta tidningar delas fortfarande ut dagligen när de ges ut. Tidtabellerna har avtalats med utgivarna.

I olika områden används lite olika utdelningssätt. Läs mer om de nya utdelningssätten.

Du kan använda sökfunktionen för att se när posten delas ut i ditt område.

De flesta försändelser delas ut av Posti, men numera finns också flera andra företag som delar ut post i Finland. Läs mer om andra utdelningsföretag.

Se utdelningsdagarna för ditt område

Om du undrar vilka dagar posten delas ut i ditt område kan du kontrollera i sökfunktionen för utdelningsdagar.

Gå till sökfunktionen för utdelningsdagar

Om dagstidningen inte kommer

Om dagstidningen är försenad kan orsaken exempelvis vara dåligt väder eller en störning i utgivningen.

Du kan få mer information om störningar i utdelningen som påverkar morgontidningen från tidningens utdelningsjour.

Dagstidningar och tidskrifter delas också ut i dagsposten. Om dagsposten är försenad meddelar vi om det i störningsmeddelanden.

Om du väntar på en specifik försändelse i posten

I Finland delas post ut även av andra utdelningsföretag än Posti. Det är bra att vara medveten om detta exempelvis när man väntar på en viss faktura.

Märkningarna på ett brev eller en tidning anger vilket företag som har delat ut försändelsen. På de försändelser som vi delar ut står det Posti. På brev står det också Priority eller Economy.

Om du behöver utreda ett fall kommer du lättast igång genom att fråga avsändaren vilket företag som ska dela ut försändelsen.

Läs mer om utdelningsföretag Se alla utdelningsföretag på Traficoms webbplats: transport- och kommunikationsverket

Om du får någon annans post

Det händer att du får post som tillhör en person som tidigare bott i din bostad, även om personen har gjort en flyttanmälan. Genom en flyttanmälan förmedlas adressuppgifterna till många myndigheter och företag, men inte alla.

Kontrollera först om försändelsen har levererats av Posti. Alla brev som skickas med frimärke delas ut av Posti. Alla brev skickade av företag som är märkta med Posti, Priority eller Economy delas också ut av Posti.

Om brevet har delats ut av Posti, stryk över adressen och skriv ”fel utdelad” på kuvertet. Lämna in brevet på ett postkontor eller i en orange brevlåda.

Alla brev med andra utdelningskoder har delats ut av något annat utdelningsföretag än Posti. Kontrollera anvisningarna för retur på utdelningsföretagets egen webbplats.

Läs mer om utdelningsföretag

Adresspåskrifterna påverkar postutdelningen

Maskinell sortering gör utdelningen av brev och kort smidigare, men endast om adressen är korrekt angiven på försändelsen. Det är viktigt att adressen är tydligt skriven på rätt plats och att informationen är korrekt. Här hittar du instruktioner för hur du anger adressinformation.

Om maskinen inte kan läsa anteckningarna på brevet eller kortet skickas försändelsen till adressklarering och det tar längre tid för den att komma fram. Detsamma händer när adressen är felaktig eller ofullständig (till exempel om lägenhetsnumret saknas).

Försändelsen skickas också till adressklarering om den angivna adressen är någon annan än den adress som anges för mottagaren i Postis register. Det går dock att meddela flera parallella adresser till Posti. Man bör till exempel meddela adressen till sin fritidsbostad till Posti som en parallelladress om man vill ta emot post där. Då omdirigeras posten inte i onödan till den ordinarie adressen.

Tilläggstjänster för postutdelningen

Posten delas i allmänhet ut i postlådor längs utdelningsrutten. Om du vill att posten ska delas ut närmare dig erbjuder vi tilläggstjänster för postutdelningen.

  • Post till dörren med en tilläggsbeställning: Närpostlåda-tjänsterna

  • Tillgänglighetsanpassad postutdelning för personer över 75 år och personer med nedsatt rörelseförmåga

I glesbygden kan närmaste orangea Posti-brevlåda vara flera kilometer bort. Läs mer om att skicka post från den egna postlådan:

  • Tjänsten Hämtbricka för glesbygdsområden

En del av våra kompletterande tjänster är avgiftsbelagda, medan andra är avgiftsfria samhällsomfattande tjänster.

Se också serviceställenas och brevlådornas platser .

Vem bestämmer var postlådan ska vara?

Postlådornas platser bestäms enligt vad som är smidigast för postutdelningen samt bäst för trafiksäkerheten och vägunderhållet. Posti väljer platserna för postlådorna. Läs anvisningarna för postlådans plats och hur den ska sättas upp.

I placeringen av postlådor samarbetar vi med kommunerna och NTM-centralerna som ansvarar för vägunderhållet. Läs mer om samarbetet med kommunerna.