posti logo

Tullsäkerhetsinformationen ändrades den 15 mars 2021 i EU. Samtidigt har elektronisk information om sändningar krävts och sändningar utanför EU har överförts till ny automatisering för inspektion. En del transporter har dock anlänt till Finland utan elektronisk information, vilket har orsakat förseningar i processen. Mängden av manuell bearbetning har nu ökats, och situationen återgår till det normala. Förseningarna har påverkat cirka 1-2% av det internationella sändelse flödet och kommer att hanteras denna vecka.

I webbshopper rekommenderas det att alltid använda rätt e-postadress eller ange mobilnummer. Vi digitaliserat ankomstmeddelanden och ett ökande antal ankomster kan nu meddelas elektroniskt, vilket påskyndar möjligheten att hämta paketet på 1-2 dagar. OmaPosti-appen är ett säkert sätt att spåra din leverans.

Dessutom har ett fel upptäckts i Postens och Tullens deklarationstjänst. Som ett resultat är det inte möjligt att ange Postens nummer i importdeklarationen i ett litet antal transporter. Vi undersöker orsaken till felet. Tyvärr kan kundtjänsten inte hjälpa, så vi ber kunder vänta ett ögonblick.