Bostadsaktiebolagens tryckta aktiebrev i pappersformat ersätts av en elektronisk anteckning av ägare i aktielägenhetsregistret som upprätthålls av Lantmäteriverket.
Enskilda aktieägare har 10 år på sig att digitalisera sina aktiebrev
Förändringen kommer att ske i två steg. Först matar husbolagen in sina aktieägarförteckningar i registret. Många husbolag gör denna registrering före utgången av år 2023. Därefter har enskilda aktieägare 10 år på sig att digitalisera aktiebrevet för sin egen lägenhet eller parkeringsplats.
Du kan ta med dig ett aktiebrev i pappersformat med ansökan till något av Lantmäteriverkets serviceställen. Se Lantmäteriverkets tips om hur du kan göra din ärendehantering smidigare om du vill registrera ditt aktiebrev i pappersformat i bostadsdatasystemet.
Om du vill skicka in din ansökan och ett aktiebrev via Posti ska det skickas som en assurerad försändelse, eftersom bostadsaktiens aktiebrev är ett värdepapper.
Assurerade försändelser har en särskild säkerhetsbehandling. Du kan själv följa försändelsens gång med hjälp av uppföljningsstreckkoden. Försändelsen överlämnas till mottagaren endast mot kvittering.
Postförsäkringen ersätter verklig och påvisad skada högst till försändelsens assuransvärde.
Läs mer information om Postis assurerade brev, inklusive svar på ofta ställda frågor.