posti logo

Meddelande för näthandlarna

2016-09-26

Vi förnyar produktstrukturen för transporttjänsterna genom att göra bastjänsterna tydligare och utöka antalet tilläggstjänster. Du kan välja en kombination som passar ditt behov, så betalar du endast för vad du beställer och det servicebehov som du har. I och med ändringen får näthandlarna tillgång till lämpligare leveranssätt för näthandel och den nya beställningskanalen Posti SmartShip.

De nya produktnamnen och produktvillkoren träder i kraft 3.10.2016. Du hittar de nya villkoren på vår webbplats www.posti.fi/villkor-foretag.

På vår webbplats www.posti.fi/posti-fornyas är de gamla och nya tjänsterna uppdelade i en tabell, där du kan se vilka av de tjänster du använder som ändras.

Den nya Posti SmartShip-beställningskanalen ersätter stegvis Prinetti och frakten SmartShip.

Postis nya transporttjänster kan i fortsättningen beställas via den nya beställningskanalen Posti SmartShip. Via tjänsten kan du beställa de paket- och frakttjänster som du använder och skriva ut alla transportdokument.

Du kan använda Posti SmartShip med en Posti-ärendekod. Ditt företag ska välja en administratör som i Postis serviceportal hanterar alla användarrättigheter och skapar koder för nya användare.

Obs! I fortsättningen informerar vi om ändringar i villkor och andra ändringar samt nya tjänster endast på vår webbplats, elektroniskt och via serviceportalen. Beställ gärna egna ärendekoder inom kort!

a) Posti SmartShip som webbtjänst

När du har skapat de koder som behövs kan du ta i bruk den nya webbtjänsten Posti SmartShip från och med 3.10.2016. Det kostar ingenting att ta i bruk och använda webbtjänsten Posti SmartShip.

Du loggar in i Posti SmartShip via Serviceportalen.

b) Integrerad Posti SmartShip i egna system

Det lönar sig att integrera Posti SmartShip direkt i företagets system, om ditt företag gör många transportbeställningar. Integreringen sker på företagets ansvar och bekostnad och förutsätter att du ingår ett avtal med Unifaun. Unifaun fakturerar för användningen av integrationen och för användarstödet till ett belopp av 20 €/månad. Postis avtalskunder betalar inga separata transaktionskostnader för användningen.

Integrationen kan aktiveras genast efter att den publicerats 3.10.2016. Se anvisningarna på adressen www.posti.fi/posti-fornyas.

En lista över färdiga Posti SmartShip-tilläggsdelar som skapats på olika e-handelsplattformar hittar du här: posti.fi > näthandlarens tjänster > integrationsbeskrivningar.

De förnyade tjänsterna inverkar i viss mån på leveransalternativen vid näthandel. Det lönar sig att åtminstone lägga till Posti Småpaket i anslutning till leveranssättet Brev och kontrollera de olika alternativen och tilläggstjänsterna för Hemleverans. Trots att SmartPOST och Economy-produkterna slagits samman lönar det sig att ange Hämtning från ett postkontor och Hämtning via paketautomat som separata leveranssätt i webbutiken.

Här hittar du alla uppdaterade texter om leveranssätt för din webbutik.

Ändringen påverkar inte prisnivån på dina transporttjänster, även om priserna för enskilda tjänster kan ändras. I fråga om vissa transporttjänster förtydligas prissättningsmodellen. Information om serviceavgifter hittar du på adressen www.posti.fi/priser-foretag. De nya namnen syns på fakturan genast efter att tjänsterna trätt i kraft.

Mer information om de förnyade tjänsterna och den nya beställningskanalen finns på adressen www.posti.fi/posti-fornyas