Skip to main content

Verkkokaupan toimitukset ja palautukset kotimaassa ja ulkomailla

Joustavat toimitukset ja palautukset ovat toimivan verkkokaupan perusta. Autamme sinua tarjoamaan ensiluokkaista palvelua asiakkaallesi.

Kenelle palvelu sopii?

Verkkokauppiaille, jotka haluavat tarjota asiakkailleen helppoa ja mutkatonta palvelua. Sopimusasiakkaana voit lähettää pakettisi helposti Posti SmartShipin kautta. Mikäli lähetät vain muutamia paketteja viikoittain, voit maksaa lähetyksen verkossa.

Hyödyt

Voit valita useista eri toimitustavoista kotimaahan ja ulkomaille. Saat myös palvelut asiakaspalautusten hallintaan sekä palautusten käsittelyyn varastossa, jolloin tuotteet saadaan nopeasti takaisin myyntiin. Myös noutamatta jääneet lähetykset palautetaan sinulle.

Saat kauttamme niin verkkokaupan toimitukset kuin palautuksetkin kotimaassa ja ulkomailla. Käytössäsi on maan laajin noutopiste- ja pakettiautomaattiverkosto, joten toimitamme tilaukset perille kuluttajille juuri heidän haluamallaan tavalla. Asiakas saa tuotteet valintansa mukaan joko kotiin, Postin automaattiin, Postin toimipisteeseen tai verkkokaupan myymälään.

Helppo ja maksuton asiakaspalautus on yksi verkkokaupan kilpailuvalteista. Posti tarjoaa palvelut asiakaspalautusten hallintaan sekä palautusten käsittelyyn varastossa, jolloin tuotteet saadaan nopeasti takaisin myyntiin. Jos asiakas ei jostain syystä nouda tilaamaansa lähetystä, palautamme sen sinulle.

  • Maan laajin noutopiste- ja pakettiautomaattiverkosto

  • Kuluttaja saa päättää, millä tavalla haluaa tilauksensa perille

  • Maksuttomista asiakaspalautuksista verkkokauppiaalle kilpailuvaltti

Toimitustavat kotimaahan

Kotimaassa verkkokauppiaiden on mahdollista toimittaa asiakkailleen paketit joko suoraan kotiin tai noudettavaksi postista, automaatista tai myymälästä. Tutustu alla eri kuljetuspalveluihin ja toimitustapoihin.

Kun haluat lähettää yli 2 kg paketin edullisesti, toimitustavaksi kannattaa valita Postipaketti. Se on pakettien klassikko, joka kuuluu jokaiseen verkkokauppaan. Postipakettina toimitettavat lähetykset noudetaan sinulta tai toimitat ne pakettiautomaattiin tai postiin. Asiakkaasi saavat tekstiviesti-ilmoituksen ja voivat noutaa lähetyksen Postin automaatista tai -palvelupisteistä seuraavana päivänä. Jos valitset lähetykseesi Fast Track-lisäpalvelun, voi paketin noutaa jo samana päivänä.

Postin automaatit sijaitsevat keskeisillä paikoilla ja ovat käytössä kauppojen ja kiinteistöjen aukioloaikoina – myös viikonloppuisin. 94 prosenttia Postin asiakkaista suosittelee pakettiautomaattia. Automaatti on kätevä ja helppo, myös kun lähetät pieniä määriä paketteja: tee osoitekortti tai hanki Helposti-koodi lähetystä varten, mene automaatille ja jätä paketit asiointiohjeiden mukaisesti.

Lähetysten nopea toimittaminen kotiin on parasta palvelua asiakkaallesi – 96 prosenttia vastaanottajista suosittelee Postin kotiinkuljetuspalvelua. Toimitat lähetyksen asiakkaallesi kotiin jopa seuraavaksi työpäiväksi Kotipaketti-, Pikkupaketti-, Express-rahti illaksi- sekä Rahti Kotijakelu -kuljetuksilla.

Kotiinkuljetukset soveltuvat etenkin suurille lähetyksille tai kun haluat tuotteesi suoraan asiakkaan postilaatikkoon tai -luukkuun. Posti Express-rahtipalveluun voi liittää myös asennuspalvelun esimerkiksi kodinkoneille.

Jopa puolet kuluttajista hakee verkkokaupan ostoksia myös kauppiaiden omista myymälöistä. Voit perustaa helposti verkkokaupan noutopisteen myös omaan myymälääsi. Kun asiakas noutaa tilauksensa, sinulla on mahdollisuus tehdä lisämyyntiä myös myymälätuotteiden osalta.

Yrityksen noutopiste on myymälässä käytettävä verkkosovellus, jolla kauppias voi hallinnoida omassa noutopisteessä tapahtuvaa pakettien luovutusta ja asiakaspalautuksia. Toimitukset noutopisteeseen tehdään Posti Express-pakettina, jolloin paketti toimitetaan noutopisteeseen lähetystä seuraavana arkipäivänä klo 16 mennessä. Asiakas saa saapumisilmoituksen tekstiviestillä, sähköpostilla tai Postin mobiilisovellukseen. Lähetyksiä voi seurata Postin verkkosivujen ja mobiilisovelluksen kautta. Myös asiakaspalautukset on mahdollista käsitellä yrityksen noutopisteen kautta.

Myös Postin automaatti Click & Collect eli myymälätiloihin sijoitettu pakettiautomaatti toimii noutopisteenä. Kauppias saa pakettiautomaatin käyttöä varten Android-sovelluksen, jolla myymälöissä voidaan hyllyttää lähetyksiä automaattiin. Asiakas saa saapumisilmoituksen tekstiviestillä, sähköpostilla ja Postin mobiilisovellukseen. Noutamattomat lähetykset voidaan poistaa automaatista Android-sovelluksen avulla.

Toimitustavat ulkomaille

Ulkomailla verkkokauppiaiden on mahdollista toimittaa asiakkailleen paketit mihin tahansa osoitteeseen, kotiovelle tai palvelupisteeseen. Tutustu alla eri kuljetuspalveluihin ja toimitustapoihin.

Kansainvälinen EMS-pikapalvelu (Express Mail Service) on kustannustehokas ja aikataulutettu kuljetus kaikkiin osoitteisiin yli 190 maassa. Lähetykset ovat aina seurannassa ja ne kuljetetaan ulkomaille muusta postista erillään nopeimpia mahdollisia kuljetuksia käyttäen. Palveluun sisältyy korvauskatto katoamisen tai vahingoittumisen varalta.

Kansainvälinen Priority-postipaketti tavoittaa kenet tahansa missä tahansa maailmassa. Voit seurata lähetyksen kulkua kansainvälisessä postiverkostossa tunnisteen avulla valtaosassa maita. Asiakkaasi saa paketin kätevästi itseään lähinnä olevaan palvelupisteeseen. Monissa maissa se kuljetetaan perille vastaanottajan osoitteeseen.

Parcel Connect on Eurooppaan tuotteita myyville ja asiakkaitaan kansainvälisesti palveleville suomalaisille verkkokauppiaille tarkoitettu pakettipalvelu. Kattava, yli 43 000 palvelupisteen verkosto varmistaa, että toimitukset saapuvat perille lähelle vastaanottajaa. Eri maissa toimitukset tehdään kunkin maan vastaanottajien suosimalla tavalla joko kotiinkuljetuksena tai noutopisteestä noudettuna. Myös asiakaspalautukset kaikista Parcel Connect -maista toimivat samalla tavoin.

Suoratoimitukset suoraan valmistajalta tai maahantuojalta

Drop Shipping -palvelun avulla voit myydä tuotteita suoraan valmistajan varastosta eivätkä tuotteet vie tilaa omasta varastostasi. Drop Shipping mahdollistaa suoratoimitukset suoraan valmistajalta tai maahantuojalta asiakkaillesi.

Kun liität verkkokauppasi Postin Glue-palveluun ja lähetät tilauksesi meille, tuomme suoratoimittajiesi valikoiman verkkokauppaasi ja toimitamme tilaukset asiakkaillesi sovitulla tavalla suoraan toimittajan varastosta. Drop Shipping -palvelun avulla tehostat toimitusketjuasi, kun kuljetus- ja varastointikustannukset pienenevät ja voit vapauttaa pääomaa varastoon sidotusta arvosta. Samalla kasvatat myyntiäsi jopa 20 prosenttia, kun voit laajentaa verkkokauppasi tarjoamaa toimittajien varastotuotteilla.

Toimitukset myymälästä

Toimitamme tuotteet myös suoraan myymälästäsi kuluttajille. Kun liität verkkokauppasi ja myymäläsi palveluun, tuomme myymälöihisi työvälineet verkkokauppasi tilausten käsittelyyn ja lähettämiseen. Palvelun avulla voit vähentää varastossa olevien tuotteiden määrää ja niistä aiheutuvia kustannuksia. Voit lisätä myyntiä laajentamalla verkkokaupan tarjoamaa myymälätuotteilla ja vapautat pääomaa vähentämällä päällekkäistä varastoarvoa myymälöiden ja verkkokaupan välillä.