Skip to main content
Sopimuksella

Postipaketti

Enintään 120 x 60 x 60 cm

Postipaketin noudat tai lähetät vaivattomasti laajasta yli 1 400 palvelupisteen verkostosta, johon kuuluvat postit ja pakettiautomaatit. Postipaketti noudetaan sinulta klo 17:ään mennessä tai toimitat ne postiin. Vastaanottaja noutaa paketin saapumispäivänä klo 19:n jälkeen. Paketit jaetaan myös lauantaisin yli 420 Postin pakettiautomaattiin ja palvelupisteeseen pääkaupunkiseudun, Turun, Tampereen, Lahden, Seinäjoen, Porin, Jyväskylän, Kuopion ja Oulun alueella.

  • Perillä pääsääntöisesti seuraavana työpäivänä.
  • Tee sopimus säännöllisestä noutamisesta, tilaa kertanouto tai vie paketit Postin palvelupisteeseen.
  • Vastaanottaja noutaa lähetyksen postista tai pakettiautomaatista
Kuljetusaika

Pääsääntöisesti 1 työpäivän kuluessa

Enimmäismitat

120 x 60 x 60 cm, Suuri-lisäpalvelulla 180 x 80 x 60 cm, 35 kg. Vertaile eri pakettituotteiden mittoja

Vähimmäismitat

15 x 15 x 1 cm, 100 g

Lähettäminen

Voit tehdä sopimuksen Postin kanssa lähetysten säännöllisestä noutamisesta tai tilata yksittäisen noudon lähetyserällesi. Paketit voit vaihtoehtoisesti viedä itse Postin toimipisteeseen.

Lähetyksessä on oltava Postin hyväksymä osoitekortti. Posti tarjoaa ilmaisen osoitekorttien tulostusohjelman, joka lähettää sähköisen ennakkotiedon lähetyksestä (EDI-sanoma). EDI-sanomalla saat kaikki palveluominaisuudet käyttöösi.

Lähetyksen seuranta

Lähetyksen perillemenoa voi seurata lähetykseen kiinnitetyn seurantakoodin avulla lähetysten seurannassa.

Paketin vastaanottaminen

Vastaanottaja saa saapumisilmoituksen tekstiviestillä, sähköpostilla ja Postin mobiilisovelluksella, mikäli se on vastaanottajalla käytössä. Tietojen puuttuessa toimitetaan paperinen ilmoitus vain Postin toimipisteistä noudettaville lähetyksille.

Muistutusviesti toimitetaan 4. päivänä lähetyksen saapumisesta tekstiviestillä, sähköpostilla ja mobiilisovelluksella. 8. päivänä toimitetaan halutessa maksullinen muistutus kirjeenä. Paketin voi noutaa postista esittämällä saapumisilmoituksen / lähetystunnuksen ja henkilöllisyystodistuksen. Pakettiautomaatista lähetys noudetaan lokerokoodilla. Palvelupisteessä ja pakettiautomaateissa paketin säilytysaika on 7 vrk. Noutopisteet sijaitsevat hyvien kulkuyhteyksien varrella paikoissa, joissa on laajat aukioloajat, usein myös viikonloppuisin ja iltaisin. Katso palvelupisteet ja aukioloajat.

Postipaketin hinnoittelu

€/lähetys + €/kg, katso hinnasto. Ei MPS-ominaisuutta, Hintoihin lisätään voimassa oleva polttoainelisä.

Kuljetuspalvelujen toimitusehdot
Palauttaminen

Palautusosoitekortti on mahdollista tulostaa Postin tulostusohjelmasta, Postin nettisivuilta, omasta järjestelmästä tai tilaamalla Postin asiakaspalvelusta. Palautuskortti voidaan laittaa lähetyksen sisään tai toimittaa asiakkaalle erikseen.

Vastaanottaja palauttaa lähetyksen noutopisteeseen, pakettiautomattiin tai tilaa erillisen noudon. Noutamattomat lähetykset palautetaan lähettäjälle.

Fast track

Fast track-lisäpalvelulla Postipaketit kuljetetaan arkisin pääkaupunkiseudun vastaanottajille saman päivän aikana, mikäli toimitus saapuu Postin terminaaliin klo 13 mennessä. Prosessista sovitaan aina asiakaskohtaisesti. Paketit toimitetaan kuluttajille kotiin klo 18 - 20 välillä.

Postiennakko

Posti vastaa postiennakkosumman ohjaamisesta lähettäjän SEPA-alueella toimivan pankin tilille. Lähettäjä vastaa tilinumeron ja yksilöivien viitetietojen oikeellisuudesta. Mikäli tili-, viite- tai ennakkosummatiedoissa on puutteita, Posti ei ole vastuussa tilityksen viivästymisestä eikä muista vahingoista.

Postiennakkolähetyksissä käytetään SEPA-määritysten mukaista IBAN-tilinumeroa ja pankin yksilöivää BIC-koodia. Viitteenä on kansallinen viitekoodi.

Postiennakko on mahdollinen ainoastaan Baltian maiden välillä tehdyissä lähetyksissä.

Särkyvä

Palvelulla varmistat hellän käsittelyn helposti vaurioituville tuotteillesi. Lisäpalvelu edellyttää merkintää lähetykseen sekä EDI-sanomaa.

Noutomuistutus kirjeenä: paperisena tai OmaPostiin

Noutomuistutus kirjeenä: paperisena tai OmaPostiin

Henkilökohtaisesti luovutettava (ei mahdollinen pakettiautomaatilla)

Luovutamme lähetyksen vain osoitekortissa mainitulle henkilölle. Palvelulla varmistat arvokkaan lähetyksen turvallisen toimituksen.

Pakettiautomaattiluovutuksen varmentaminen -palvelu (mahdollinen vain pakettiautomaatilla)

Palvelulla saat lisää turvaa esimerkiksi laskulla maksamiseen. Palvelu on maksullinen.

  • Väärinkäytökset verkkokaupassa kasvussa ja yhä ammattimaisempia.
  • Ongelma kohdistuu erityisesti laskulla maksamisen yhteydessä.
  • Vastaanottajan varmentaminen on ollut haasteellista.
  • Vastaanottajan varmentaminen pakettiautomaatilla matkapuhelinnumeron perusteella.
  • Vastaanottajan puhelinnumero tarkistetaan Postin tietoja vasten.
  • Mikäli puhelinnumeroa ei tunnisteta, asiakkaalle lähtee tekstiviestillä tunnistautumispyyntö. Vasta tunnistamisen jälkeen asiakas saa lokerokoodin pakettiautomaattiin.
  • Kuluttajille luotu sivu, jossa palvelusta kerrotaan löytyy täältä: posti.fi/vahvista

Suosittelemme valitsemaan varmentamispalvelun pakettikohtaisesti ja tarpeen mukaan. Palvelua ohjataan teknisesti lisäpalvelukoodilla eli aivan samalla tavalla kuin esimerkiksi postiennakkolisäpalvelua. Varmentamispalvelun lisäpalvelukoodi on 3151.

Säilytysajan pidennys sopimusasiakkaille

Pidennä lähetyksen säilytysaikaa palvelupisteissä 7 vuorokaudella. Palvelun käyttö edellyttää, että lähettäjä ilmoittaa EDI-sanomassa lisäpalvelun.

Maksaja muu kuin lähettäjä

Kuljetuksen ja mahdolliset lisäpalvelut voi maksaa muu kuin lähettäjä.

LQ prosessilupa

Prosessilupa on vain rajoitetuille luokituksille ja ainemäärille sekä niistä vain erikseen nimetyille tuotteille.

Suuri

Voit lähettää osoitekortillisia lähetyksiä, joiden koko ylittää päätuotteen tavallisen enimmäiskoon Suuri-lisäpalvelun enimmäiskokoon saakka.

Pakkausohjeet

Valitse pakkaus tavaran koon mukaan. Huolehdi, että pakkaus on iskunkestävä ja varmasti ehjä. Lisäksi lähetyksen tulee kestää 4-5 kertaa oma painonsa.

Pakkaa lähetyksesi mahdollisimman siistiin ja tasaiseen pakettiin. Valitse lähetyksellesi oikean kokoinen laatikko, jotta sisältö ei pääse liikkumaan pakkauksessa. Käytä tarvittaessa esimerkiksi kuplamuovia, styroksia tai vaahtomuovia täyteaineena. Tarttuvat pakkausmateriaalit ja epäsäännöllisen muotoiset tai pyöreät lähetykset saattavat aiheuttaa ongelmia koneellisessa käsittelyssä. Ulommaisena pakkausmateriaalina parasta on pahvi ja paperi.

Kun lähetät pakettisi Postin kautta, voit käyttää mitä tahansa pakkausmateriaaleja. Myös jo aiemmin käytetyt kelpaavat, kunhan ne ovat ehjiä, kestävät kuljetuksessa, eikä paketin päällä ole vanhoja lähetystietoja. Postilta löytyy myös kattava valikoima erilaisia pakkausmateriaaleja, joita voit tilata Postin verkkokaupasta tai käydä ostamassa lähimmästä Postin palvelupisteestä.