Näin toimitamme paketit perille

Postin verkostoon kuuluu vuoden 2021 lopulla lähes 2 300 pakettiautomaattia ja noin 1 000 palvelupistettä. Verkosto kasvaa koko ajan, ja joulusesonkia varten avaamme myös väliaikaisia noutopaikkoja. Voit itse vaikuttaa siihen, minne tilauksesi toimitetaan.

Pakettisi kulkee tänä jouluna älykkäämmin

Tilasitko paketin automaattiin? Tänä jouluna tekoäly auttaa toimittamaan sen perille entistä nopeammin.

  • Osaamme ennustaa jo 96 % tarkkuudella, mitkä paketit noudetaan automaatista vuorokauden aikana.
  • Tämän ennusteen avulla tunnistamme paketillesi sopivan lokeron jo lajittelussa – eli ennen kuin se on edes matkalla automaattiin!
  • Jos ennustamme, että automaatissa ei ole tilaa, ohjaamme pakettisi suoraan lähimpään palvelupisteeseen. Näin se ei tee turhaa matkaa ja on perillä nopeammin.

Mikä ratkaisee sen, mihin paketti viedään?

1. Tilaushetkellä valittu noutopiste Jos valitset verkkokaupassa toimituspaikaksi pakettiautomaatin tai postin, pakettisi ohjataan sinne. Tämä verkkokaupassa tehty valinta ohittaa OmaPostissa asetetun Oman noutopisteen. Jos valitsemasi noutopiste on pakettiautomaatti ja se onkin täynnä, ohjaamme tilauksen lähinnä olevaan vapaaseen paikkaan.

2. Oma noutopiste Toimitamme pakettisi OmaPostissa valittuun Omaan noutopisteeseen, jos et ole valinnut verkkokaupassa noutopistettä, vaan paketti on tulossa katuosoitteeseen. Lähetyksen tiedoissa pitää olla myös puhelinnumerosi.

Jos tilaat paketin mihin tahansa katuosoitteeseen (esimerkiksi kesämökille tai kaverille lahjaksi) etkä tiettyyn noutopisteeseen ja tilauksen tiedoissa on puhelinnumerosi, se ohjautuu valitsemaasi Omaan noutopisteeseen. Muista siis tarvittaessa muuttaa Omaa noutopistettä tai valitse oston yhteydessä tietty noutopaikka. Jos olet valinnut pakettiautomaatin Omaksi noutopisteeksi ja se on täynnä, viemme paketin lähistöllä olevaan vapaaseen noutopaikkaan.

3. Lähetyksen tiedoissa oleva osoite Toimitamme paketin katuosoitteen perusteella lähimpänä olevaan noutopisteeseen (jossa on tilaa) silloin, kun: - et ole valinnut verkkokauppatilauksen yhteydessä noutopistettä JA - et ole asettanut OmaPostissa Omaa noutopistettä .

Miksi paketti ei mennyt automaattiin?

Mehän kuljetamme kaikkea, mitä keksitkään tilata. Joskus tilauksesi voi olla niin iso tai sisältää sellaisia tavaroita, että emme voikaan toimittaa sitä valitsemaasi paikkaan.

Tässä yleisimmät poikkeukset:





Usein kysyttyä




Oliko pakettisi toimituksessa jotain hämminkiä? Lisää apua ongelmatilanteisiin löydät täältä.

Löysitkö mitä etsit?