Skip to main content
Huomio

Kasvaneista pakettimääristä johtuen asiakaspalvelussamme on ruuhkaa. Luethan vastaukset yleisimmin kysyttyihin kysymyksiin täältä.

Postiennakkopaketti

Osta ja myy helposti ja turvallisesti postiennakon avulla! Postiennakko on turvallinen tapa ostaa, myydä ja lähettää tavaraa tuntemattomien ihmisten kesken. Käytä postiennakkoa, kun tahdot varmistaa, että haluamasi maksu peritään lähetyksestä ennen paketin luovuttamista vastaanottajalle.

Postiennakon hyödyt paketin lähettäjälle:

  • Postiennakon tarjoaminen antaa luotettavan kuvan

  • Postiennakon tarjoaminen saattaa nopeuttaa tavaran myyntiä

  • Kun paketti on vastaanotettu, rahat tulevat tilillesi automaattisesti

Postiennakon hyödyt paketin vastaanottajalle:

  • Maksat paketista vasta noutamisen yhteydessä

  • Sinun ei tarvitse lähettää etukäteen rahoja tuntemattomalle henkilölle

  • Postiennakon käyttäminen vähentää huijatuksi tulemisen riskiä

Lähetä paketti postiennakolla

Muista valita postiennakko lisäpalvelut kohdassa

Ilman sopimusta

S Paketti kotimaahan

11 x 32 x 42 cm, 35kg

Vie automaattiin tai postiin. Toimitus noutopisteeseen, 1–3 työpäivää.

€5.90

Ilman sopimusta

M Paketti kotimaahan

19 x 36 x 60 cm, 35kg

Vie automaattiin tai postiin. Toimitus noutopisteeseen, 1–3 työpäivää.

€7.90

Ilman sopimusta

L Paketti kotimaahan

37 x 36 x 60 cm, 35kg

Vie automaattiin tai postiin. Toimitus noutopisteeseen, 1–3 työpäivää.

€10.90

Miten postiennakkopaketti toimii?

Postiennakkopaketin lähettäminen eroaa tavallisesta lähetyksestä siten, että pakettia ei luovuteta vastaanottajalle, ennen kuin hän on maksanut siitä paketin lähettäjän määrittämän ennakkosumman Postille. Ennakkosumma siirtyy Postilta paketin lähettäjän pankkitilille, jonka hän on ilmoittanut postiennakkopaketin ostamisen yhteydessä. Summa on postiennakkopaketin lähettäjän nostettavissa 2–4 pankkipäivän kuluessa siitä, kun paketin vastaanottaja on maksanut ja noutanut paketin. Postiennakon enimmäismäärä on 2 000 euroa. Pakettia ei ole mahdollista avata ennen postiennakon maksamista.

Kun paketin lähettää postiennakolla, raha ei liiku myyjän ja ostajan välillä ennen paketin noutamista. Jos paketissa olevan tavaran hinta olisi maksettu etukäteen ja sitä ei koskaan saapuisi, tavaran ostaja voisi menettää merkittäviä summia. Postiennakko vähentää huijatuksi tulemisen riskiä sekä paketin lähettäjän että paketin vastaanottajan kannalta.

Haluatko lähettää kirjeen postiennakolla?

1. Pakkaa paketti lähetysvalmiiksi

2. Valitse pakettisi ulkomittoja vastaava koko. Pakettia ei tarvitse punnita, mutta varmista, että se ei paina yli 32 kg.

3. Valitse lisäpalveluksi Postiennakko ja täytä maksua varten tarvittavat tiedot:

  • Summa, joka vastaanottajan täytyy maksaa lunastaakseen paketin.

  • Tilinumero, mille Posti tilittää vastaanottajan maksaman postiennakkosumman (tilin on oltava Suomessa toimivan pankin iban-muodossa oleva tilinumero).

  • Viitenumero, ei pakollinen. Täytä jos haluat maksulla näkyvän viitenumeron.

4. Täytä muut lähetykseen tarvittavat tiedot.

5. Maksa lähetys ja ota talteen Helposti-koodi

6. Kirjoita paketin päälle Helposti-koodi sekä lähettäjän ja vastaanottajan nimi, osoite ja matkapuhelinnumero. Jätä paketti jonottamatta mihin tahansa automaattiin tai vie se postin kassalle. Voit myös tulostaa osoitekortin, kiinnittää sen paketin päälle ja jättää paketin jonottamatta mihin tahansa palvelupisteeseen. Tilaus on voimassa 14 päivää.

Postinennakon hinta on 5,50 e paketin kuljetushinnan lisäksi. Vastaanottajalta perittävän postiennakkosumman koko ei vaikuta hintaan.

Postiennakon enimmäismäärä on 2 000 euroa. Summa on nostettavissa tililtäsi maksamisen jälkeen 2–4 pankkipäivän kuluessa.

Vastaanottaja saa paketin itselleen maksettuaan postiennakkosumman. Pakettia ei ole mahdollista avata ennen postiennakon maksamista.

Osa postiennakkolähetyksistä on mahdollista toimittaa Postin automaattiin, jolloin vastaanottaja maksaa postiennakon verkossa saapumisilmoituksen ohjeen mukaisesti. Vastaanottaja saa lokerokoodin maksun jälkeen.

Valitse pakkaus tavaran koon mukaan. Huolehdi, että pakkaus on iskunkestävä ja varmasti ehjä. Lisäksi lähetyksen tulee kestää 4-5 kertaa oma painonsa.

Pakkaa lähetyksesi mahdollisimman siistiin ja tasaiseen pakettiin. Valitse lähetyksellesi oikean kokoinen laatikko, jotta sisältö ei pääse liikkumaan pakkauksessa. Käytä tarvittaessa esimerkiksi kuplamuovia, styroksia tai vaahtomuovia täyteaineena. Tarttuvat pakkausmateriaalit ja epäsäännöllisen muotoiset tai pyöreät lähetykset saattavat aiheuttaa ongelmia koneellisessa käsittelyssä. Ulommaisena pakkausmateriaalina parasta on pahvi ja paperi.

Kun lähetät pakettisi Postin kautta, voit käyttää mitä tahansa pakkausmateriaaleja. Myös jo aiemmin käytetyt kelpaavat, kunhan ne ovat ehjiä, kestävät kuljetuksessa, eikä paketin päällä ole vanhoja lähetystietoja. Postilta löytyy myös kattava valikoima erilaisia pakkausmateriaaleja, joita voit tilata Postin verkkokaupasta tai käydä ostamassa lähimmästä Postin palvelupisteestä.

Särkyvä paketti +10,90 € Mikäli lähetys sisältää helposti särkyvää tavaraa, on syytä valita Särkyvä-lisäpalvelu. Kiinnitä paketin päälle ”Helposti särkyvä” -lipukkeita, joita saa posteista tai voi tulostaa tilauksen lopussa.

Säilytysajan pidennys +2,90 € Pidennä lähetyksen säilytysaikaa palvelupisteissä 7 vuorokaudella.

Ovelle - toimitus vastaanottajan osoitteeseen

Voit lähettää paketin suoraan vastaanottajan ovelle ostamalla paketille Ovelle-lisäpalvelun. Sinulla on valittavissa toimitus aamulla, työpäivän aikana tai niin, että Posti sopii vastaanottajan kanssa paketin toimituspäivän ja toimitusaikavälin.

Vastaanottajan ovelle aamulla -palvelussa (+11,90 €) paketti jaetaan vastaanottajalle klo 9 mennessä. Jos vastaanottajaa ei tavoiteta, paketti toimitetaan vastaanottajalle saman työpäivän aikana. Jos pakettia ei saada toimitettua, se viedään postiin noudettavaksi. Palvelu on saatavilla suurimmissa kaupungeissa ja taajamissa. Tarkista palvelun saatavuus toimitusaikakyselystä.

Vastaanottajan ovelle päivällä -palvelussa (+10,90 €) paketti jaetaan vastaanottajalle pääsääntöisesti klo 16 mennessä. Jos vastaanottajaa ei tavoiteta, paketti toimitetaan postiin noudettavaksi. Huom! Toimitusaikaa ei sovita vastaanottajan kanssa.

Vastaanottajan ovelle sovitusti -palvelussa (+12,90 €) paketin toimitusaika sovitaan vastaanottajan kanssa. Palvelu on saatavilla suurimmissa kaupungeissa ja taajamissa klo 9-21, muualla pääsääntöisesti klo 9-16.

Ovelle-lisäpalvelu sisältyy aina XXL Plus -kokoisiin paketteihin, muihin paketteihin se on ostettavissa hintaan 10,90 -12,90 €.

Noutopalvelu +10,90 € Kun maksat paketin kuljetuksen verkossa tai Postin mobiilisovelluksessa, voit tilata sille samalla myös noudon haluamastasi osoitteesta. Paketit noudetaan arkisin klo 8-16 valitsemassasi aikavälissä (esim. klo 10-12). Ennen klo 11:30 tehdyt tilaukset noudetaan pääsääntöisesti samana päivänä. Palvelu maksaa 10,90 € (ensimmäiset 5 pakettia) ja seuraavat 1-5 pakettia aina 10,90 € lisää (esim. 7 paketin nouto maksaa 21,80 €). Palvelu ei toimi Ahvenanmaalla.

Paperinen saapumisilmoitus +1,90 € Kaikkien verkossa ja Postin mobiilisovelluksessa maksettavien pakettien hintaan sisältyy saapumisilmoitus tekstiviestillä. Osta palvelu jos et tiedä vastaanottajan matkapuhelinnumeroa tai muusta syystä haluat, että vastaanottaja saa lähettämästäsi paketista saapumisilmoituksen paperilla. Vastaanottaja saa tällöin saapumisilmoituksen tekstiviestin sijaan kirjeenä omaan osoitteeseensa.

Hiilijalanjäljen kompensointi +0,05 € Voit halutessasi kompensoida paketin lähettämisestä aiheutuneen hiilijalanjäljen. Maksu käytetään lyhentämättömänä hiilidioksidin määrän vähentämiseen ilmakehästä metsityksen ja metsien suojelun kautta.

Lue lisää kompensoinnista