Skip to main content

Tullausta tarvitsevien lähetysten käsittelymaksut alkavat 31.1.2020 – tämä sinun tulee tietää uudistuksesta

Posti ottaa käyttöön uuden käsittelymaksun 31.1.2020 alkaen. Maksu koskee EU-alueen ulkopuolelta tai EU:n valmiste- ja arvonlisäveroalueen erityisalueilta saapuvia yli 22 euron arvoisia tavaralähetyksiä, jotka tarvitsevat tullausta.

Kun lähetyksen arvo on 22 € tai enemmän, on käsittelymaksun suuruus 2,90 € yksittäiseltä lähetykseltä.

Tullimaksu kuvitus

Saapuvien lähetysten tuontitullaus

Mikä on muuttunut?

  • Postin palvelut säilyvät muuten ennallaan, mutta yli 22 euron lähetykset vaativat 2,90 euron käsittelymaksun 31.1.2020 alkaen.

  • Käsittelymaksu koskee EU-alueen ulkopuolelta tulevia yksittäisiä lähetyksiä, joiden arvo ylittää 22 euroa.

  • Saat ilmoituksen käsittelymaksusta samalla, kun saat saapumisilmoituksen tullausta tarvitsevasta lähetyksestä postitse kotiin.

Tee tullaus ja maksa mahdolliset verot ja käsittelymaksu heti tullattavan lähetyksen saapumisilmoituksen saatuasi.

Verot ja käsittelymaksu tulee maksaa 20 päivän kuluttua lähetyksen saapumispäivästä. Tullaamaton lähetys palautetaan lähettäjälle. 



Jos lähetystä ei mielestäsi tarvitse tullata, voit lähettää tullille vapautuspyynnön osoitteeseen lentoposti@tulli.fi. Liitä mukaan tilausvahvistus tai selvitys lahjasta ja sen arvosta sekä saapumistunnus.

HUOM! Uusi käsittelymaksu ei koske EU:n sisältä tulevia tavaralähetyksiä eikä EU:n ulkopuolelta tulevia lähetyksiä, joissa yhden lähetyksen arvo on alle 22 €.

Neljä vaihtoehtoa tullaukseen

Tullin nettitullipalvelu

Voit hoitaa tullauksen itse osoitteessa www.tulli.fi.

Tullaa lähetyksesi tulli.fi > tullaa netissä > tuonti-ilmoituspalvelu > uusi postitullaus. Apua saat Tullista p. 0295 5206 tai tulli.fi > netistä tilaajalle

Tullin toimipaikat

Voit tullata lähetyksen postipakettien tulliselvityksiä tekevissä tullin toimipaikoissa ja -pisteissä. Toimipaikat löydät täältä: Tullin toimipaikat. Kun postilähetys on tullattu, toimitamme sen sinulle haluamallasi tavalla joko kotiin tai lähipostiin.

Edustajan valtuuttaminen

Voit valtuuttaa edustajan tekemään tullauksen puolestasi.

Postin tullauspalvelut henkilö- ja yritysasiakkaille

Tullauspalvelun hinnat näet Palveluhinnastosta ja niihin lisätään mahdolliset tullit ja verot. Toimitamme tullatut lähetykset asiakkaalle tai Postin palvelupisteeseen noudettavaksi. Lisätietoja numerosta 020 451 5900 tai sähköpostiosoitteesta huolinta@posti.com.

Uusi digitaalinen huolintaratkaisu OmaPostiin – edullisempi ja nopeampi käsittely

Posti tuo myös uuden digitaalisen huolintaratkaisun OmaPostiin nopeuttamaan toimintoja. Asiakkaat voivat hoitaa tuotteen tullaukseen tarvittavien tietojen syötön jo ennen tavaran saapumista Suomeen ja valtuuttaa Postin hoitamaan tulliselvityksen.

Kun tullaus hoidetaan välittömästi lähetyksen saapuessa Suomeen, lähetyksen toimitus on nopeampi. Digitaalinen huolinta on edullisempi (0,9 euroa) kuin tullikäsiteltävien lähetysten käsittelymaksu.

OmaPosti on turvallinen kanava, jossa vaaditaan vahva tunnistautuminen. Jos OmaPosti ei ole käytössä, tai tietoja ei voida yhdistää OmaPosti-käyttäjään, lähetetään aina paperinen saapumisilmoitus.

Kun otat OmaPostin käyttöön ja asetat itsellesi oman noutopisteen lähetyksille, voit jatkossa ohjata OmaPostissa isompia tavaralähetyksiä haluamaasi pakettiautomaattiin.

Yrityksille: passituksen toimittaminen postilähetyksestä

Passitus koskee lähinnä rahtilähetyksiä. Sovi passituksesta sellaisen varastonpitäjänä toimivan huolintayrityksen kanssa, jolla on Suomen tullin myöntämä valtuutetun vastaanottajan status. Emme tarjoa passituspalvelua, ainoastaan kuljetamme valtuutettujen yritysten passittamia postilähetyksiä.

Valtuutetut huolintayritykset on listattu Tullin verkkosivuilla. Yrityksiä voit hakea esim. kirjoittamalla kenttään kaupungin nimen. Valtuutetut vastaanottajat (VV) on merkitty X:llä taulukon oikeanpuoleiseen sarakkeeseen.

Huolintayritys vastaa palvelun hinnoittelusta.

Kysymyksiä ja vastauksia uudistuksesta

Jos et tunnista lähetystä, josta sait saapumisilmoituksen, kysy lähetyksen sisällöstä lähettäjältä. Lähetyksen vastaanottajan tulee maksaa lähetyksen verot, tullit ja käsittelymaksu 20 vuorokauden säilytysajan puitteissa. Mikäli maksuja ei makseta, lähetys palautetaan automaattisesti takaisin lähettäjälle määräajan jälkeen.

Jos et tee tullausta itse, tee tullaustoimeksianto Postille viimeistään kaksi päivää ennen palautuspäivää. Toimi näin:

  1. Kerää tarvittavat liitteet (1) tilausvahvistus, kauppalasku tai kuitti, (2) henkilö- tai yritystunnus ja (3) selvitys lähetyksen sisällöstä. Myös vientitullauspäätös (palautuslähetykset), proformalasku ja alkuperätodistus saatetaan tarvita.


  2. Lähetä liitteet ja saapumisilmoituksen mukana tullut tullaustoimeksianto täytettynä huolinta@posti.com tai Posti Oy/Huolinta PL 611, 00011 Posti.

Lähetyksen yksilöivä saapumisilmoitus tulee vain paperisena kirjepostina ja vastaanottaja tarvitsee sen lähetyksen yksilöimiseksi. Jos sinulla on kuitenkin tiedossa lähetyksen ID-numero ja lähetyksen sisältö, voit mahdollisesti yksilöidä lähetyksen myös näillä tiedoilla.

Posti lähettää saapumisilmoituksen vain kerran. Jos sinulla on tiedossa lähetyksen ID-numero ja lähetyksen sisältö, voit mahdollisesti yksilöidä lähetyksen myös näillä tiedoilla.

Käsittelymaksulla on tarkoitus kattaa tulliselvitettävien lähetysten manuaalisesta käsittelystä, ilmoitusmenettelystä ja varastoinnista aiheutuvat kustannukset.

Maksu on 2,90 € /lähetys (0 alv).

Posti toimittaa lähetykset väliaikaiseen varastoon, esittää lähetyksen tullille ja lähettää vastaanottajalle saapumisilmoituksen.

Verkkokauppojen sivustoilla on yleisesti maininta, että vastaanottajalle tulee mahdollisesti lisäkuluja tulli- ja veromaksujen lisäksi. Olemme pyrkineet tiedottamaan muutoksesta laajasti, jotta mahdollisimman moni on tietoinen muutoksesta tilatessaan ulkomaisesta verkkokaupasta.

Vastaanottaja saa Postilta saapumisilmoituksen kirjeenä, jossa ohjeistetaan suorittamaan maksu suojatun posti.fi-sivuston kautta.

Maksu suoritetaan pankkikortilla suojatun posti.fi-sivuston kautta. Posti ohjeistaa saapumisilmoituksessa lähetyksen vastaanottajalle miten maksu suoritetaan.

Kyllä, OmaPostin kautta tulet pääsemään 31.1.2020 jälkeen Postin suojatulle sivustolle, jossa voit suorittaa maksun.

Lähetys ei vapaudu väliaikaisesta varastosta ennen kuin maksu on suoritettu.

Lähetys varastoidaan 20 päivää saapumisesta, jonka jälkeen lähetys palautuu takaisin, mikäli palvelumaksua tai tullausta ei makseta. Posti ei lähetä muistutusta aikarajan lähetessä loppua.

Ei. Maksu tulee suorittaa suojatun Posti.fi-sivuston kautta. Ohjeet ovat saapumisilmoituksessa.

Voit maksaa vain pankkikorttimaksulla. Maksu suoritetaan osoitteessa posti.fi ja ohjeet maksamista varten löytyvät saapumisilmoituksesta.

Maksu tulee ilmoittaa tullille tulliselvityksessä, koska se on osa kuljetusprosessia.