Digitaalinen huolinta

Palvelu pähkinänkuoressa

Posti Oy (y-tunnus: 0109357-9) PL 1, 00011 POSTI Käyntiosoite: Postintaival 7A, Helsinki Puh: 0100 5577 (pvm/mpm, jonotus on maksullista) www.posti.fi

Digitaalinen huolinta

Digitaalinen huolinta -palvelussa voit tehdä tulliselvityksen pienille, alle 150 € arvoisille kaupallisille lähetyksille. Voit käyttää palvelua, jos lähetyksesi on tulossa Manner-Suomeen ja olet OmaPostin käyttäjä. Voit valtuuttaa Posti Oy:n tekemään tulli-ilmoituksen puolestasi Tullille, kun lähetys saapuu maahan. Anna Postille tarvittavat tiedot lähetyksen sisällöstä ja maksukorttisi tiedot. Maksun voit suorittaa pankki- tai luottokorteilla, jotka on mainittu palvelussa. Lähetyksen saapuessa maahan huolehdimme lähetyksen tulliselvittämisestä Tullille puolestasi. Lähetys vapautuu sen jälkeen, kun Tulli on vapauttanut lähetyksen ja olet maksanut tarvittavat maksut Postille. Palvelun käyttö edellyttää henkilötietojesi siirtoa Tullille.

Palvelumaksu

Digitaalisen huolinnan palvelumaksu on 0,90 € (alv 0 %) yksittäiseltä lähetykseltä. Maksuun sisältyy saapuvan lähetyksen käsittely, kun lähetys on ohjautumassa Postin väliaikaiseen varastoon odottamaan tulliselvitystä. Poikkeustapauksissa varaamme oikeuden paperilaskun lähettämiseen vastaanottajalle. Lisää palvelumaksu 0,90 € kuljetus- ja käsittelykuluihin, jotka ilmoitat palvelussa. Veloitamme Tullin määrittelemät maksut ja digitaalisen huolinnan palvelumaksun antamaltasi maksukortilta siinä vaiheessa, kun Tulli on vahvistanut maksettavan arvonlisäveron määrän ja antanut lähetykselle päätöksen. Palvelumaksua ei palauteta, vaikka päättäisit palauttaa lähetyksen. Digitaalisen huolinnan palvelumaksun ja Tullin määrittelemien maksujen pitää olla maksettu ennen kuin toimitamme lähetyksen. Maksamattomat tai lunastamatta jääneet lähetykset toimitamme takaisin lähettäjälle.

Lähetyksen vapautuminen

Lähetys vapautuu kuljetettavaksi vasta, kun Tullin vahvistamat tullit ja verot sekä digitaalisen huolinnan palvelumaksu on maksettu Postille onnistuneesti. Maksamattomat tai lunastamatta jääneet lähetykset toimitamme takaisin lähettäjälle. Jos kieltäydyt vastaanottamasta lähetystä, palautamme sen välittömästi ilman säilytysaikaa.

Tullauspäätöksen toimittaminen

Saat tullauspäätöksen OmaPostiin lähetyksen tietoihin, kun päätös on tullut ja maksu on onnistunut. Päätös säilyy OmaPostissa niin pitkään kuin itse lähetys on näkyvissä. Muista arkistoida itse kaikki tuontiin liittyvät asiakirjat.

Poikkeukset

Jos olet käyttänyt digitaalista huolintapalvelua ulkomailta tulevalle lähetykselle, mutta se saapuukin suoraan kotiisi, tullaa lähetys jälkikäteen itse Tullin antamien ohjeiden mukaan. Jos päätät palauttaa lähetyksen, on sinulla oikeus hakea palautusta maksamistasi tulli- ja veroluonteisista maksuista Tullilta. Postin digitaalisen huolinnan palvelumaksu ei sisällä palautushakemuksen laatimista, vaan se on omalla vastuullasi. Voit erillisellä ilmoituksella pyytää meitä laatimaan palautushakemuksen, josta veloitamme hinnaston/toimitusehtojen mukaisen palvelumaksun.