Digitaalinen tullaus

Palvelun kuvaus

Posti Oy (y-tunnus: 0109357-9) PL 1, 00011 POSTI Käyntiosoite: Postintaival 7A, Helsinki Puh: 0100 5577 (pvm/mpm) www.posti.fi

Digitaalinen tullaus

Digitaalinen tullaus -palvelussa voit tehdä tulliselvityksen korkeintaan 150 € arvoisille kaupallisille lähetyksille. Voit käyttää palvelua, jos lähetyksesi on tulossa Manner-Suomeen, olet OmaPostin henkilöasiakaskäyttäjä, ja kyseessä on uusi postitullaus. Voit valtuuttaa Posti Oy:n tekemään tulli-ilmoituksen puolestasi Tullille, kun lähetys saapuu maahan. Anna Postille tarvittavat tiedot lähetyksen sisällöstä ja maksukorttisi tiedot. Maksun voit suorittaa pankki- tai luottokorteilla, jotka on mainittu palvelussa. Lähetyksen saapuessa maahan huolehdimme lähetyksen tulliselvittämisestä Tullille puolestasi. Lähetys vapautuu sen jälkeen, kun Tulli on vapauttanut lähetyksen ja olet maksanut tarvittavat maksut Postille. Palvelun käyttö edellyttää henkilötietojesi siirtoa Tullille.

Palvelumaksu

Digitaalisen tullauksen palvelumaksu on 0,90 € (ALV0 %) yksittäiseltä lähetykseltä + Tullin määrittelemät verot. Maksuun sisältyy saapuvan lähetyksen käsittely, kun lähetys on ohjautumassa Postin väliaikaiseen varastoon odottamaan tulliselvitystä. Poikkeustapauksissa varaamme oikeuden paperilaskun lähettämiseen vastaanottajalle. Digitaalisen tullauksen palvelumaksu 0,90 € (ALV 0%) lisätään automattisesti tullausilmoituksen arvonlisäveron kantoperusteisiin. Veloitamme Tullin määrittelemät maksut ja digitaalisen tullauksen palvelumaksun antamaltasi maksukortilta siinä vaiheessa, kun Tulli on vahvistanut maksettavan arvonlisäveron määrän ja antanut lähetykselle päätöksen. Palvelumaksua ei palauteta, vaikka päättäisit palauttaa lähetyksen. Digitaalisen tullauksen palvelumaksun ja Tullin määrittelemien maksujen pitää olla maksettu ennen kuin toimitamme lähetyksen. Maksamattomat tai lunastamatta jääneet lähetykset toimitamme takaisin lähettäjälle.

1.7.2021 alkaen: Veloitamme Tullin määrittelemät maksut ja digitaalisen tullauksen palvelumaksun heti valtuutuksen antamisen yhteydessä. Saat kuitin OmaPostiin onnistuneen maksun jälkeen. Tullin luovutuspäätös toimitetaan sinulle OmaPostiin Tullin annettua päätöksen.

Lähetyksen vapautuminen

Lähetys vapautuu kuljetettavaksi vasta, kun Tullin vahvistamat maksut (verot ja mahdolliset tullit) sekä digitaalisen tullauksen palvelumaksu on maksettu Postille onnistuneesti. Maksu veloitetaan annetulta maksukortilta siinä vaiheessa, kun Tulli on vahvistanut kannettavat verot ja antanut päätöksen. Maksamattomat tai lunastamatta jääneet lähetykset toimitamme takaisin lähettäjälle. Jos kieltäydyt vastaanottamasta lähetystä, palautamme sen välittömästi ilman säilytysaikaa. 1.7.2021 alkaen: Lähetys vapautuu kuljetettavaksi Tullin annettua luovutuspäätöksen Postille. Saat luovutuspääätöksen OmaPostiin.

Tullauspäätöksen toimittaminen

Saat luovutuspäätöksen ja kuitin OmaPostiin, kun Tullin päätös on tullut ja maksu on onnistunut. Muista arkistoida itse kaikki tuontiin liittyvät asiakirjat.

1.7.2021 alkaen: Saat kuitin OmaPostiin onnistuneen maksun jälkeen. Tullin luovutuspäätös toimitetaan OmaPostiin Tullin vapautettua lähetyksen.

Poikkeukset

Jos olet käyttänyt digitaalista tullaus -palvelua ulkomailta tulevalle lähetykselle, mutta se saapuukin suoraan kotiisi, tullaa lähetys jälkikäteen itse Tullin antamien ohjeiden mukaan. Jos päätät palauttaa lähetyksen, on sinulla oikeus hakea palautusta maksamistasi tulli- ja veroluonteisista maksuista Tullilta. Postin digitaalisen tullauksen palvelumaksu ei sisällä palautushakemuksen laatimista, vaan se on omalla vastuullasi. Voit erillisellä ilmoituksella pyytää meitä laatimaan palautushakemuksen, josta veloitamme palveluhinnaston mukaisen palvelumaksun.

Peruutusoikeus

Sinulla on oikeus peruuttaa tämä sopimus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua sopimuksen tekemisestä. Huomaathan, että toimeksianto saatetaan suorittaa alle 14 päivässä. Peruuttamisoikeutta ei ole, kun lähetys on saapunut Suomeen ja toimeksianto on aloitettu.

Jos haluat peruuttaa annetun toimeksiannon, toimita tieto sähköpostilla: huolinta@posti.com. Laita viestin otsikoksi "Peruutus". Lisää sähköpostiin lähetystunnus, jota peruutus koskee sekä tullaajan nimi.