Skip to main content
Huomio

Kasvaneista pakettimääristä johtuen asiakaspalvelussamme on ruuhkaa. Luethan vastaukset yleisimmin kysyttyihin kysymyksiin täältä.

Lähetysten säilytysajat posteissa

Lähetysten säilytysaika noutopisteissä palautetaan 7 päivään. (Pidensimme säilytysaikaa väliaikaisesti 23.3. jälkeen toimitetuissa lähetyksissä.)

Palvelutapahtumista kerätyn tiedon ja asiakkailta saadun palauteteen perusteella posteista ja automaateista noudettavien pakettien säilytysaika palautetaan normaaliksi eli seitsemän (7) päivän mittaiseksi ja Posteista noudettavien kirjeiden ja ulkomaan pakettien osalta säilytysaika palautetaan neljäntoista (14) päivän mittaiseksi 25.4. alkaen. HUOMIO! Säilytysajan pituus näkyy postinsaajalle lähetetyssä saapumisilmoituksessa. Saapumisilmoituksessa on aina oikea tieto. Jos siis saat saapumisilmoituksen ennen 25.4 ja siinä on maininta normaalia pidemmästä säilytysajasta, niin säilytämme lähetystä normaalia pidempään.

Jos koronaviruksen aiheuttamasta poikkeustilanteesta johtuen noutaminen ei onnistuisi normaaleiksi palautetuissa noutoajoissa (7 pv tai 14 pv), pyydämme ottamaan yhteyttä asiakaspalveluumme, jotta tilanteeseen löydetään ratkaisu. Olemme lisänneet henkilöstöä asiakaspalveluumme koronatilanteen vuoksi.

Mikäli olet estynyt noutamasta lähetystä voit pyytää toisen henkilön noutamaan lähetyksen puolestasi seuraavasti:

  • Jos lähetys on Postin pakettiautomaatissa, toinen henkilö voi noutaa lähetyksen saamasi lokerokoodin avulla

  • Jos lähetys on Postin omassa tai kumppanin myymälässä, voi toinen henkilö noutaa lähetyksen puolestasi saapumisilmoituksessa toimitetulla lähetystunnuksella, sekä omalla, kuvallisella henkilöllisyystodistuksellaan tai ajokortilla.

  • Jos kyseessä on paketti, jossa on kirjaaminen-lisäpalvelu, kirjattu kirje, saantitodistus tai postivakuutettu lähetys, se voidaan noutaa toisen henkilön puolesta vain valtakirjalla sekä henkilöllisyystodistuksella. Valtakirjapohjan löydät täältä.

Lähetysten säilytysajat

2 päivää: Lähilokerossa oleva lähetys

7 päivää: Paketit Postin palvelupisteestä ja automaateissa Perille toimitettavat paketit ja kuljetusyksiköt, jotka on yritetty jakaa vastaanottajalle

14 päivää: Kaikki kirjelähetykset Paketit, joihin lähettäjä on ostanut pidemmän säilytysajan Postin myymälästä tai myyntipisteestä noudettavat ulkomailta saapuneet ja ulkomailta palautuneet paketit.

Huom: Säilytysaika voi olla edellä mainittuja pidempi, jos vastaanottaja on ostanut lisää säilytysaikaa Lähetysten seuranta ja ohjaus -palvelusta.

Jos lähetystä ei noudeta

Jos vastaanottaja ei nouda lähetystä säilytysajan sisällä tai kieltäytyy vastaanottamasta sitä, se palautetaan lähettäjälle hänen kotiosoitettaan lähinnä olevaan Postin palvelupisteeseen. Posti toimittaa palautuvasta lähetyksestä saapumisilmoituksen käytössään olevien yhteystietojen perusteella. Siksi on tärkeätä, että annat lähettäessäsi myös omat yhteystietosi Postille ja merkitset ne myös lähetyksen päälle. Noutaessasi palautuvaa lähetystä sinulta veloitetaan saman suuruinen maksu kuin pakettia lähetettäessä, alkaen 5,90 €.

Jos lähettäjä kieltäytyy lunastamasta lähetystä Postista, se ohjataan perille saamattomien pakettien käsittelyyn. Posti säilyttää paketteja 3 kk, jonka aikana lähettäjä voi lunastaa lähetyksen maksamalla siitä lunastus- ja käsittelykulut alk. 10 €. Säilytysajan jälkeen edelleen noutamattomat lähetykset hävitetään Postin toimesta. Perille saamattomia paketteja voi tiedustella Postin asiakaspalvelusta.

Lähilokero-palvelussa on sekä poikkeava säilytysaika että palautusten käsittely. Lähilokero on tarkoitettu nopeaan tavaran vaihtoon ja siksi sen säilytysaika on 2 päivää. Jos vastaanottaja ei tuona aikana nouda Lähilokeroon jätettyä tavaraa, Posti lähettää asiasta ilmoituksen alkuperäiselle lähettäjälle. Tällä on kaksi arkipäivää aikaa noutaa palautuva Lähilokero-lähetys. Jos lähettäjäkään ei nouda Lähilokeroon jättämäänsä tavaraa kahden arkipäivän kuluessa, Posti toimittaa tavaran edelleen Suomen Löytötavarapalveluun. Lähettäjä voi lunastaa sen sieltä.