Näytä kaikki tiedotteet

Postin nimissä liikkeellä huijausviestejä – älä reagoi, älä klikkaa yllättäviä linkkejä, katso myös Poliisin ohjeet (päivitetty 9.11.)

8.10.2020: Postin nimissä on liikkeellä huijausviestejä, joiden tarkoitus on kalastella käyttäjän iCloud-tunnuksia tai asentaa laitteeseen haitallinen Android-sovellus. Kyseessä on huijaus, jolla ei ole mitään tekemistä aidon OmaPosti-sovelluksen kanssa, eikä viestin linkkiä tule klikata!

Lataa OmaPosti-sovellus vain sovelluskaupasta, joko Google Playstä tai App Storesta. Sovelluksen julkaisija on Posti Group Oyj. Jos et voi ladata sovellusta mobiililaitteellesi, voit käyttää OmaPostia selaimella osoitteessa https://oma.posti.fi. Kauppojen latauslinkkeihin pääsee OmaPostin esittelysivulta https://www.posti.fi/fi/henkiloille/omaposti tai sitten voit etsiä sovelluksen itse sovelluskaupasta hakusanalla omaposti.

Kyberturvallisuuskeskus: Saitko tekstiviestin Postin nimissä? Varothan, viesti voi olla huijaus

Postin nimissä liikkeellä huijausviestejä

Erilaisia huijausviestejä on liikkeellä yhä enemmän, myös Postin nimissä. Uusimmat huijausviestit näyttävät monelta osin hyvin erehdyttävästi aidoilta. Viesteissä voi olla myös Postin logo. Posti tekee tiivistä yhteistyötä Poliisin kanssa huijausviestien vastaisessa työssä.

Yleisimmin huijaukset ovat tekstiviesti- että sähköpostihuijauksia. Huijausviestien sisällöt vaihtelevat, usein niissä kerrotaan saapuneesta lähetyksestä, voitetusta palkinnosta tai maksamattomasta kuljetusmaksusta.

Tekstiviestihuijaus voi tulla puhelimeen samaan viestiketjuun ja ikään kuin samalta lähettäjältä kuin aidot saapumisilmoitusviestit.

Postin nimissä on viime aikoina lähetetty paljon huijausviestejä, joissa ilmoitetaan, että vastaanottajalle on saapunut paketti ja osa kuljetusmaksuista on vielä maksamatta. Esimerkiksi Postin saapumisilmoitukselta näyttävä huijaustekstiviesti on ohjannut käyttäjän www.smartpostkoodi.net tai www.smartpostseuranta.com-verkkosivulle. Tietojen kalastelua varten tehty väliaikainen sivusto on pyytänyt tunnistautumaan verkkopankkitunnuksilla.

Arvontoihin ja kisoihin liittyvät huijaukset

Osa huijausviesteistä liittyy kilpailuihin, joiden väitetään olevan Postin järjestämiä, mutta todellisuudessa niiden avulla kalastellaan ihmisten henkilö- tai pankkitietoja.

Postilla on Postin virallisella Instagram-tilillä käynnissä kilpailu, joka päättyy 11.11. Kilpailun palkinto on lahjakortti Happy Angler -kalastuskauppaan. Posti on yhteydessä voittajiin suoraan Instagramin kautta.

Postilla oli 25. - 30.10. käynnissä kilpailu Instagramissa, jonka palkintona oli uudelleenkäytettävä postituslaatikko, kankaisia kasvomaskeja ja suklaata. Posti on ollut yhteydessä voittajiin suoraan Instagramin kautta.

Poliisin ohjeiden mukaan:
  • Älä avaa linkkiä ja älä anna tietojasi.

• Jos olet antanut korttisi tai verkkopankkisi tiedot, ota välittömästi yhteyttä pankkiisi ja tee sen jälkeen ilmoitus poliisille.

Katso aiheesta lisää Poliisin verkkosivuilta:

Huijauksia tehtaillaan yleensä tunnettujen yritysten nimissä

Lisätietoa verkkohuijauksista ja apua huijausviestin tunnistamiseen löydät myös alla mainituilta verkkosivuilta.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto:
Traficom:

Tärkeitä yleisohjeita Postiin liittyviin huijausviesteihin liittyen

• Huijausviestejä ei kannata avata. Henkilö-, pankki- tai käyttäjätietoja tietoja ei kannata ikinä luovuttaa, jos ei ole täysin varma viestin lähettäjästä. Poista viesti avaamatta.

• Jos epäilet Postilta saadun viestin aitoutta lähetykseen liittyen, voit varmistua siitä katsomalla lähetystunnuksella tiedot lähetyksen seurannasta.

• Kun törmäät epäilyttävään viestiin, älä ryhdy mihinkään viestissä pyydettyihin tai edellytettyihin toimenpiteisiin äläkä vastaa sähköpostiin.

• Postin aidossa saapumisilmoituksessa kerrotaan noutopaikka osoitetietoineen, ilmoitukset eivät kehota antamaan lisätietoja. Postiennakkolähetysten osalta Postin lähettämissä viesteissä on linkki, jonka kautta pääsee maksamaan postiennakon. Postiennakko on maksettava ennen kuin lähetyksen vastaanottaja saa lähetyksen lokerokoodin.

• Voit itse seurata tilaamiesi pakettien kulkua OmaPosti-sovelluksessa ja verkkosivuillamme posti.fi.

• Lataa OmaPosti-appi vain sovelluskaupasta, joko Google Playstä tai App Storesta. Appin julkaisija on Posti Group Oyj. Jos laitteellesi ei ole saatavilla kumpaakaan sovelluskauppaa, voit käyttää OmaPostia selaimella osoitteessa https://oma.posti.fi. Kauppojen latauslinkkeihin pääsee OmaPostin esittelysivulta https://www.posti.fi/fi/henkiloille/omaposti tai sitten voit etsiä appin itse sovelluskaupasta hakusanalla omaposti.

• Poliisi pyytää tekstiviestin saaneita ja tietonsa huijaussivustolle luovuttaneita ottamaan heti yhteyttä omaan pankkiin ja tekemään sitten ilmoituksen poliisille.