Skip to main content
Usein kysyttyä
Huomio

Kasvaneista pakettimääristä johtuen asiakaspalvelussamme on ruuhkaa. Luethan vastaukset yleisimmin kysyttyihin kysymyksiin täältä.

Usein kysyttyä

Lähetyksiä, etenkin paketteja liikkuu tällä hetkellä ilahduttavan runsaasti. Toimitamme kaikki paketit kotimaassa perille, mutta joidenkin toimintojen suhteen olemme koronan vuoksi tehneet muutoksia. Runsaudesta johtuen on mm. mahdollista että osa kotipaketeista toimitetaan luvattua seuraavana päivänä tai noudettavat paketit menevät lähimpään noutopisteeseen, jossa on tilaa. Tutustuthan alla oleviin kysymyksiin ja vastauksiin, ennen kuin soitat asiakaspalveluumme, jossa on juuri nyt kovasti ruuhkaa.

Erikseen kuluttaja-asiakkaille ja yritysasiakkaille suunnatut vastaukset löydät alempaa.

Kysymyksiä ja vastauksia

Postin nimissä on liikkeellä nyt runsaasti erilaisia huijausviestejä, jotka on selkeällä suomenkielellä kirjoitettu ja niissä on käytetty Postin logoa. Tyypillisessä huijauksessa kerrotaan että Paketti on matkalla, mutta sitä ei ole toimitettu koska maksimipaino on ylitetty. Viestissä asiakasta kehotetaan maksamaan maksamaton postitusmaksu.

Nämä ovat siis huijauksia, eikä viestin sisältämiä linkkejä tule klikata. Lisätietoja erilaisista huijausviesteistä löydät täältä.

Kaikki sinulle tulevat paketit löytyvät aina OmaPosti aplikaatiosta, josta voit helposti ja luotettavasti tarkistaa pakettien kulun. OmaPosti on maksuton sovellus, jonka voi ladata aplikaatiokaupoista.

Lähetysten säilytysaika noutopisteissä palautetaan 7 päivään. (Pidensimme säilytysaikaa väliaikaisesti 23.3. jälkeen toimitetuissa lähetyksissä.)

Palvelutapahtumista kerätyn tiedon ja asiakkailta saadun palauteteen perusteella posteista ja automaateista noudettavien pakettien säilytysaika palautetaan normaaliksi eli seitsemän (7) päivän mittaiseksi ja Posteista noudettavien kirjeiden ja ulkomaan pakettien osalta säilytysaika palautetaan neljäntoista (14) päivän mittaiseksi 25.4. alkaen. HUOMIO! Säilytysajan pituus näkyy postinsaajalle lähetetyssä saapumisilmoituksessa. Saapumisilmoituksessa on aina oikea tieto. Jos siis saat saapumisilmoituksen ennen 25.4 ja siinä on maininta normaalia pidemmästä säilytysajasta, niin säilytämme lähetystä normaalia pidempään.

Jos koronaviruksen aiheuttamasta poikkeustilanteesta johtuen noutaminen ei onnistuisi normaaleiksi palautetuissa noutoajoissa (7 pv tai 14 pv), pyydämme ottamaan yhteyttä asiakaspalveluumme, jotta tilanteeseen löydetään ratkaisu. Olemme lisänneet henkilöstöä asiakaspalveluumme koronatilanteen vuoksi.

Mikäli olet estynyt noutamasta lähetystä voit pyytää toisen henkilön noutamaan lähetyksen puolestasi seuraavasti:

  • Jos lähetys on Postin pakettiautomaatissa, toinen henkilö voi noutaa lähetyksen saamasi lokerokoodin avulla

  • Jos lähetys on Postin omassa tai kumppanin myymälässä, voi toinen henkilö noutaa lähetyksen puolestasi saapumisilmoituksessa toimitetulla lähetystunnuksella, sekä omalla, kuvallisella henkilöllisyystodistuksellaan tai ajokortilla.

  • Jos kyseessä on paketti, jossa on kirjaaminen-lisäpalvelu, kirjattu kirje, saantitodistus tai postivakuutettu lähetys, se voidaan noutaa toisen henkilön puolesta vain valtakirjalla sekä henkilöllisyystodistuksella. Valtakirjapohjan löydät täältä.

Kotimaan kirjelähetysten tai rahdin kulkuun koronavirustilanteella ei ole tällä hetkellä vaikutusta eli nämä kulkevat toistaiseksi normaalisti. Viranomaiset eivät ole asettaneet lähetysten toimittamiselle erillisiä rajoitteita.

Vantaan logistiikkakeskuksessa tällä hetkellä käsiteltävien pakettien ennakoitua suurempi määrä saattaa aiheuttaa vuorokauden mittaisia jakeluviiveitä pieneen osaan paketeista. Ennakoitua suuremman pakettimäärän vuoksi osa paketeista joudutaan muun muassa pääkaupunkiseudulla ohjaamaan muualle kuin lähimpään noutopisteeseen. Tieto näkyy tekstiviestinä saapumisilmoituksessa. Poikkeuksellisella ohjauksella haluamme varmistaa pakettien mahdollisimman nopean kulun ja pikaisen noudettavuuden.

Eri maiden tehdessä päätöksiä rajojen sulkemisesta sekä lentoyhtiöiden lentojen vähentämisestä aiheutuu ulkomaan paketteihin ja muihin postilähetyksiin viiveitä. Toistaiseksi kuitenkin maanteitse kulkeva rahti- ja pakettiliikenne kulkee maiden rajojen yli normaalisti. Kun ulkomailta tulevat lähetykset saapuvat Suomeen, ne saadaan käsiteltyä ja jaettua täällä päässä normaalisti.

Kiinasta tilatut lähetykset kulkevat osittain poikkeusreittejä pitkin ja erityisesti niiden kulussa on viivettä. Taustalla ovat Kiinan viranomaisten asettamat rajoitukset sekä lentoyhtiöiden päätökset lentojen keskeyttämisestä manner-Kiinaan tai muualle tartunta-alueille.

Lentoreittien peruuntumiset voivat rajoittaa Suomesta ulkomaille postitettujen lähetysten kulkua. Jakeluajoissa ja -päivissä on rajoituksia maakohtaisesti. On myös hyvä huomioida, että lähetysten seurannassa voi esiintyä puutteita eikä toimitusaikalupausta voida taata. Yritystoimituksissa tulee varmistaa vastaanottajien aukiolo ja että lähetykset pystytään vastaanottamaan. Tarkemmat maakohtaiset tiedot voit tarkistaa nettisivuiltamme, josta löydät ajantasaisen tiedon koskien ulkomaan lähetyksiä.

Poikkeustilanteen vuoksi kotiin toimitettavien pakettien, aterioiden ja elintarvikelähetysten määrä on kasvanut kohisten ja olemmekin lisänneet kuljetuskapasiteettia merkittävästi. Ateria- ja elintarvikekuljetukset kuljetetaan kuitenkin ensisijaisesti, joten joissakin pakettikuljetuksissa voi olla pientä viivettä etenkin suurten kaupunkien alueilla. Kaikki lähetykset toimitetaan joka tapauksessa. Sinuun otetaan yhteyttä ja sovitaan uusi toimitusaika. Olemme tarkentaneet koronan myötä toimintamalliamme kotitoimitusten osalta seuraavasti:

  • Normaalista tavasta poiketen, lähetystä ei luovuteta vastaanottajalle käteen vaan Postin kuljettaja soittaa ovikelloa ja asettaa lähetyksen oven eteen. Kuljettaja odottaa muutaman metrin päässä, kunnes asiakas vastaanottaa lähetyksen.

  • Kuljettaja ei myöskään pyydä vastaanottajalta allekirjoitusta, vaan toimitus kirjataan kuljettajan toimesta Postin järjestelmään.

  • Mikäli kotiin tehtävässä toimituksessa on postiennakkomaksu, ohjataan lähetys Postin palvelupisteeseen noudettavaksi.

  • Perinteinen kirjeposti ja sanomalehdet toimitetaan normaalisti.

Ylläpidämme jatkuvasti ajan tasalla olevaa varautumissuunnitelmaa osoitteessa posti.fi/korona. Tiedote löytyy myös ruotsiksi osoitteesta posti.fi/coronaviruset ja englanniksi posti.fi/corona.

Postin omien myymälöiden aukioloajat löydät täältä.

Joillakin Postin palveluita tarjoavilla kumppaneilla saattaa olla poikkeuksia aukioloajoissaan, joten suosittelemme tarkistamaan tiedot kyseisen kumppanin verkkosivuilla.

Jotkut automaatit sijaitsevat tiloissa, jotka ovat kokonaan suljettuja. Tällaisia ovat esimerkiksi eri yliopistojen tiloissa sijaitsevat automaatit. Tältä sivulta näet ajantasaisen tiedon suljetuista toimipisteistä. Luonnollisesti emme ohjaa enempää paketteja näihin toimipisteisiin sulun aikana.

Vastauksia kuluttaja-asiakkaille 

Poikkeustilanteen vuoksi kotiin toimitettavien pakettien, aterioiden ja elintarvikelähetysten määrä on kasvanut kohisten ja olemmekin lisänneet kuljetuskapasiteettia merkittävästi. Ateria- ja elintarvikekuljetukset kuljetetaan kuitenkin ensisijaisesti, joten joissakin pakettikuljetuksissa voi olla pientä viivettä etenkin suurten kaupunkien alueilla. Kaikki lähetykset toimitetaan joka tapauksessa. Jakelu tehdään viimeistään seuraavana arkipäivänä, ma-pe klo 9-16 välillä.

Ennakoitua selvästi suuremman pakettimäärän sekä pidennettyjen säilytysaikojen vuoksi osa paketeista joudutaan ohjaamaan muualle kuin lähimpään noutopisteeseen. Tieto näkyy tekstiviestinä saapumisilmoituksessa. Toivomme että vastaanottajat noutaisivat lähetyksensä juuri ilmoitetusta paikasta, joten emme valitettavasti voi siirtää lähetystä toiseen noutopisteeseen. Näin varmistamme parhaiten pakettien mahdollisimman nopean kulun ja pikaisen noudettavuuden kaikille.

Kaikki työ tehdään ohjeistusten mukaan niin, että työntekijämme eivät levitä virusta tai saa itse tartuntaa. THL:n mukaan pintojen osuus viruksen leviämisessä ei nykytiedon mukaan ole merkittävä. Pintojen kautta tarttumisen riski on olennainen lähinnä sairaalassa, missä on paljon sairaita ja oireilevia potilaita. Sekä automaatista että palvelupisteestä noudettaessa on hyvä pitää muihin ihmisiin turvallinen etäisyys ja huolehtia yleisesti hyvästä käsihygieniasta. Riskiryhmiin kuuluvien henkilöiden emme suosittele asioivan automaateilla, kuten muillakaan julkisilla paikoilla.

Tällä hetkellä noudatamme normaaleja käytäntöjä. Mikäli lähetys on Postin pakettiautomaatissa, voit pyytää toista henkilöä noutamaan lähetyksen puolestasi antamalla hänelle saapumisilmoituksessa saamasi lokerokoodin.

Mikäli lähetys on Postin omassa tai kumppanin myymälässä, voi toinen henkilö noutaa lähetyksen puolestasi saapumisilmoituksessa toimitetulla lähetystunnuksella, sekä omalla, kuvallisella henkilöllisyystodistuksellaan tai ajokortilla.

Kirjattu kirje, saantitodistus ja postivakuutettu lähetys voidaan noutaa toisen henkilön puolesta vain valtakirjalla sekä henkilöllisyystodistuksella. Valtakirjapohjan löydät täältä.

Postin henkilökunta kuittaa lähetyksen asiakkaan puolesta. Noutajan henkilöllisyys todetaan. Henkilökunta tekee kuittauksen muotoon “Posti + myyjän oma etunimi ja sukunimi”. Samalla tavalla henkilökunta kuittaa myös saantitodistuksen.

Ei tarvitse. Voit kertoa myyjälle saapumisilmoituksessa olevan hyllypaikan, jolla myyjä löytää lähetyksen laitteelta. Henkilöllisyystodistusta tai ajokorttia voit pitää omassa kädessäsi niin, että myyjä saa siitä luettua viivakoodin. Se tarvitaan kuitattavien lähetysten noutamiseen.

Pandemian aikana pyrimme toteuttamaan kaikki palvelut lupausten mukaisesti. Valitettavasti pandemia voi aiheuttaa Force Majeure –tilanteita, jonka vuoksi viivästymistä ei korvata.

Käsidesit ovat yleensä alkoholipohjaisia tuotteita. Alkoholi on palavaa nestettä, joka luokitellaan kuljetuksessa vaaralliseksi aineeksi. Tästä syystä käsidesiä ei saa lähettää tavanomaisessa paketissa.

Mikäli edustat yritystä, jolla on Postin kanssa sopimus, voit lähettää käsidesiä Postin Smartshipin kautta. Express-pakettina, Kotipakettina, Express-rahtina ja rahtina. Lisäpalveluksi valitse joko LQ (pieni määrä vaaralista ainetta, sisäpakkaus enintään 500 ml) tai VAK (iso määrä vaarallista ainetta) sen mukaan miten paljon olet lähettämässä yhdessä paketissa käsidesiä.

Käsidesin lähettäminen Postin prosessissa (pdf)

Jos et ole vielä sopimusasiakkaamme, voit olla sopimusasioissa yhteydessä asiakaspalveluumme.

Suurin osa toimipisteistämme on auki normaalisti ja löydät toimipisteet normaaleine aukioloaikoineen löytyvät tältä sivulta.

Mikäli toimipiste sijaitsee kumppanimme tiloissa, joka noudattaa poikkeavia aukioloaikoja, meillä ei välttämättä ole tästä ajantasaista tietoa ja suosittelemme tarkistamaan aukioloajat ko. kumppanin verkkosivuilta. Suljetut toimipisteet ovat koostettuna tällä sivulla.

Vastauksia yritysasiakkaille 

Kotipaketti on tällä hetkellä kysytty vaihtoehto ja kapasiteettimme riittää kaikkiin toimituksiin. Kykenemme myös nostamaan kotiinkuljetusten kapasiteettiaan tarvittaessa nopeastikin. Olemme jo ennalta varautuneet tähän varaten lisää kuljetuskalustoa ja henkilöstöä. THL:n mukaan pintojen osuus viruksen leviämisessä ei nykytiedon mukaan ole merkittävä, joten myös laajasti auki olevat automaattimme ovat yhtä lailla käytettävissä sellaisille henkilöille, joilla ei ole esteitä liikkumiselle. Tulemme varautumaan kasvaviin ruoan verkkokaupan jakelutarpeisiin ja pyrimme mahdollisuuksien mukaan tarjoamaan räätälöityjä kuljetus- ja keräilypalveluita vähittäiskaupan alan toimijoille.

Pyrimme kaikessa huolelliseen varautumiseen ja viruksen leviämisen ennaltaehkäisyyn. Tästä syystä emme toistaiseksi toimita vastaanottajille lähetyksiä, jotka normaalisti maksetaan luovutuksen yhteydessä ja siten edellyttäisi maksupäätteen käyttämistä. Sopimusasiakkaiden tilaukset, jotka veloitetaan laskulla, voidaan tallentaa (poislukien postiennakkolähetykset).

Kuljettajamme eivät kanna lähetyksiä sisälle asuntoon poikkeustilanteen aikana. Näin vähennämme molemminpuolista altistumisen riskiä. Sovimme asiakkaan kanssa toimituksen puhelimitse ennen jakelua ja kerromme, että tilaus jätetään asiakkaan asunnon oven eteen, mutta emme tuo sitä sisälle asuntoon. Aikaisemmin sovitut toimitukset pyritään toimittamaan sovitun mukaisesti, nykyiset turvallisuusohjeet huomioiden. Asennuspalveluiden tarjoaminen on lopetettu toistaiseksi. Jo sovitut asennukset teemme huomioiden nykyiset turvallisuusohjeet.

Yrityksen Nouto - ja jakelupalvelua ei voi siirtää määräaikaisesti toiseen osoitteeseen. Tällöin kannattaa keskeyttää palvelu kokonaan tai sopia, että joku on paikalla ottamassa postit vastaan. Voit myös muuttaa sopimusta siten, että postit tuodaan perille esimerkiksi yhtenä tiettynä päivässä viikossa.

Kyllä voit, määräaikaiset keskeytykset pyritään saamaan voimaan heti asiakkaan ilmoituksesta. Tuote-ehdoista poiketen keskeytyksen pituus voi olla myös yli 2kk. Voit tehdä palvelun keskeytyksen täällä.

Normaalista tavasta poiketen, lähetystä ei luovuteta vastaanottajalle käteen vaan Postin kuljettaja soittaa ovikelloa ja asettaa lähetyksen oven eteen. Kuljettaja odottaa muutaman metrin päässä, kunnes asiakas vastaanottaa lähetyksen. Kuljettaja ei myöskään pyydä vastaanottajalta allekirjoitusta, vaan toimitus kirjataan kuljettajan toimesta Postin järjestelmään. Mikäli kotiin tehtävässä toimituksessa on postiennakkomaksu, ohjataan lähetys Postin palvelupisteeseen noudettavaksi. Perinteinen kirjeposti ja sanomalehdet toimitetaan normaalisti.

Postin Kotipalvelut noudattaa ohjeistuksissaan viranomaisten, sosiaali- ja terveysministeriön ja THL:n suosituksia. Tärkein ohje kotihoidossa ja henkilökohtaisessa avussa on käsihygieniasta huolehtiminen. Kotihoidossa käytetään suojakäsineitä, kuten normaalitilanteissakin. Tapauskohtaisesti voidaan käyttää myös suojamaskia. Hoitajat ja avustajat jäävät kotiin, jos tuntevat olonsa sairaaksi.

Kuntien kanssa on käyty läpi tilannetta ja kartoitettu asiakkaat, joiden käynnit on turvattava kaikissa olosuhteissa. Postin kotipalvelussa työskentelee sairaanhoitajia, lähihoitajia ja hoiva-avustajia, joilla on ammattinsa puolesta korkea valmius toimia kriisitilanteessa. Asiakkaiden kuntoa tarkkaillaan ja toimitaan sairastumistapauksissa kunnan ohjeistuksen mukaisesti. Postin yleinen ohjeistus ohjaa varautumista myös Kotipalvelussa. Lisäksi huomioidaan sosiaali- ja terveysministeriön alaa koskeva erityisohjeistus.

Mikäli lähetystä ei voida luovuttaa, palautuu se lähetyksestä riippuen ensin joko Postin terminaaliin tai noutopisteen. Mikäli toimitusta ei onnistuta palvelukohtaisen määräajan puitteissa tekemään, palautuu lähetys lähettäjälle.

Voit noutaa paketin saapumisilmoituksen tai lähetystunnuksen avulla. Noutajan on aina todistettava henkilöllisyytensä. Yrityksen nimellä saapuvien arvopostilähetysten (Kirjattu kirje tai paketti, Saantitodistuskirje, Postivakuutettu lähetys) luovuttaminen edellyttää yrityksen antamaa valtakirjaa. Hakijalla pitää olla selvitys oikeudesta edustaa vastaanottajayritystä. Yrityksillä nimenkirjoitusoikeus todistetaan enintään 3 kk vanhalla kaupparekisteriotteella.

Yrityksen/yhteisön nimenkirjoitukseen oikeutettu voi valtuuttaa muun henkilön vastaanottamaan postin. Valtuutuksen voi antaa lähetyskohtaisesti kertavaltakirjalla tai määräaikaisena kaikkia lähetyksiä koskevana valtuutuksena. Tarkemmat tiedot valtakirjan käytöstä löydät täältä.

Ohjeet ja linkit yrityksen osoitteenmuutokseen löytyvät kätevästi verkossa.

Rahdin lähettäminen lisäpalveluilla, kuten jälkivaatimuksella tai postiennakolla, ei ole mahdollista nyt poikkeustilanteen aikana, koska emme pysty luovuttamaan lähetyksiä vastaanottajille turvallisesti ilman maksupäätteen käyttöä. Jos Postille tulee kuljetettavaksi rahtilähetys, missä on jälkivaatimus, se palautetaan takaisin lähettäjälle. Samoin tehdään myös Express Rahdin postiennakollisille lähetyksille.

Toistaiseksi rahtiliikenteemme on jatkunut entiseen tapaan. Tilanteet kuitenkin muuttuvat Suomessa koko ajan todella nopeaa vauhtia koronaepidemian levitessä. Lähetysmäärien laskun lisäksi varaudumme sairaspoissaolojen lisääntymiseen ja niiden vaikutuksiin. Asiakaskartoitustemme perusteella rahtikuljetukset voivat laskea viikkojen edetessä kymmeniä prosentteja.

Suomen hallituksen koko kuljetusalalle antama tehtävä on huoltovarmuuskriittisten kuljetusten sujumisen varmistaminen Suomessa. Rahtimäärien laskiessa joudumme suunnittelemaan reittejä ja aikatauluja uudelleen erityisesti pienivolyymisillä haja-asutusalueilla. Osa reiteistä voidaan toistaiseksi joutua lopettamaan kokonaan. Myös nouto- ja jakelureitteihin voi tulla muutoksia. Tarkempaa tietoa saat oman alueesi yhteyshenkilöltä.

Meille on ehdottoman tärkeää, että myös rahtiasiakkaamme noudattavat THL:n antamia yleisiä turvallisuusohjeita sekä muita Postin turvallisuusohjeita.

Muistutamme myös, etteivät kuljettajamme toistaiseksi ota vastaanottajan eikä lähettäjän kuittausta mobiililaitteisiin ja rahtikirjoihin. Kuittaus tehdään kuljettajan toimesta. Pyrimme välttämään myös muut asiakaskontaktit lähetysten luovutustilanteessa.

Pyydämme lähettäviä rahtiasiakkaitamme varmistamaan, että lähetys voidaan toimittaa perille normaalikäytännön mukaisesti. Mikäli lähetystä ei poikkeustilanteen vuoksi voida toimittaa perille, joudumme palauttamaan lähetyksen lähettäjälle. Pyrimme kuitenkin aina olemaan yhteydessä vastaanottajaan ja sopimaan toimituksen. Lähetysten varastoiminen terminaaleihimme ei ole mahdollista vaurioriskien ja tilojen täyttymisen vuoksi.

Johdamme rahtitoimintaa jatkuvalla sykkeellä ja reagoimme nopeasti muuttuviin tilanteisiin. Rahtipalveluiden päivittäiseen toimintaan liittyvistä asioista saa tietoa suoraan asiakaspalvelustamme. Ylläpidämme jatkuvasti ajan tasalla olevaa tiedotetta ja varautumissuunnitelmaa Postin verkkosivuilla. Löydät aina uusimmat uutiset osoitteesta posti.fi/korona Alussa ovat uusimmat päivitykset, lopussa muut tärkeät aiheeseen liittyvät linkit ja vastauksia kysymyksiin.