Retur från utlandet

Vi hjälper dig att erbjuda dina kunder utomlands mångsidiga returmöjligheter. Returer finns tillgängliga för tjänsterna Parcel Connect-paket och Posti Paket Baltikum. På ett Priority-paket kan du lägga till internationell kundretur, IRS, som fungerar i 17 länder.

Så här tar du tjänsten i bruk

Ingå ett avtal om Internationell kundretur.

Customer Return

PickUp- och Home Parcel-paket kan kompletteras med Customer Return-kundretur. Returer går från Sverige och Danmark till Finland. Retur: Paketet kan returneras via ett serviceställe. I Danmark kan returen också lämnas i samma paketautomat från vilken försändelsen ursprungligen hämtades. Kundreturkortet: Du kan skriva ut kundreturkortet från OmaPosti Pro eller från SmartShip-systemet.

Retur av ett stort paket

Om Home Parcel-paketet väger över 20 kg och/eller är större än 150 x 60 x 60 cm kan det inte returneras till ett serviceställe utan en uthämtning måste ordnas för returen. För uthämtningen måste tilläggstjänsten Stor försändelse läggas till i Customer Return-kundreturen, vilket möjliggör uthämtning från konsumenten. Sverige: Retur av ett stort paket måste avtalas separat och returadresskortet får inte skrivas ut i förväg och skickas med paketet till konsumenten. När returkortet skrivs ut skapas automatiskt en upphämtningsbeställning, varefter hämtningstiden avtalas med konsumenten. Danmark: Konsumenten beställer en uthämtning för returen via Bring DK:s kundservice. Returkortet kan bifogas till paketet som skickas till konsumenten.

Customer Return Pallet

En Home Pallet-försändelse kan returneras från Sverige till Finland med Customer Return Pallet-kundretur. Retur: Uthämtning måste avtalas för returen. Försändelsen hämtas inte inifrån, utan måste tas ut (curbside). Kundreturkortet: Returen måste avtalas separat och returadresskortet får inte skrivas ut i förväg och skickas med pallen till konsumenten. När returkortet skrivs ut skapas automatiskt en upphämtningsbeställning, varefter hämtningstiden avtalas med konsumenten. Du kan skriva ut kundreturkortet från OmaPosti Pro eller från SmartShip-systemet.

Parcel Connect Return

Med ett separat avtal kan du komplettera tjänsten Parcel Connect-paket med retur, både obeställbart och kundretur. Du kan skriva ut ett kundreturkort i Posti SmartShip eller OmaPosti Pro och skicka det till kunden tillsammans med försändelsen. Du kan också skicka det till adressaten i efterhand.

Adressaten kan returnera försändelsen via valfritt uthämtningsställe.

Posti Paket Baltikum Retur

Även till Posti Paket Baltikum kan du skaffa returtjänst med ett separat avtal. Skriv ut ett kundreturkort i Posti SmartShip eller OmaPosti Pro och skicka det till kunden tillsammans med försändelsen. Du kan också skicka returkortet till adressaten i efterhand.

Paketet lämnas på ett serviceställe eller i en paketautomat. En upphämtning kan också beställas från den lokala kundtjänsten om paketet ursprungligen levererades till en hemadress.

Internationell kundretur (ERS)

Du kan komplettera dina Priority-paketet med internationell kundretur (ERS). För tillfället är returer tillgängliga från 17 länder: Belgien, Frankrike, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Nederländerna, Polen, Portugal, Slovakien, Slovenien, Spanien, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.

Beställ ett adresskort som berättigar till internationell retur på webbplatsen Postis servicekanaler under Internationell retur. Skicka adresskortet för kundretur till din kund antingen utskrivet tillsammans med paketet eller elektroniskt för att skrivas ut av kunden. Din kund kan returnera försändelsen kostnadsfritt via ett serviceställe för det lokala postverket.

På blanketten ber vi endast om de uppgifter som vi behöver för att kunna behandla ärendet.
Läs mer om hur Posti behandlar personuppgifter.