Kundreturer

Så här tar du tjänsten i bruk

Teckna ett avtal om Kundretur med oss.

Ibland är det så att din kund vill returnera en produkt som hen köpt av dig. En smidig retur hör faktisk till näthandelns viktigaste konkurrensfördelar. En enkel retur med tydliga anvisningar gör det lättare för konsumenten att fatta ett köpbeslut och förbättrar samtidigt köpkonverteringen.

Fördelar med Kundretur

  • Genom att erbjuda avgiftsfri retur uppmuntrar du kunden att handla hos dig.
  • Det är lätt att returnera Postis paket: din kund har tillgång till hela vårt omfattande nätverk för returnering, med automater och postkontor.
  • Du kan följa med de returnerade paketens färd i realtid i Postis elektroniska verktyg Dashboard och i OmaPosti Pro.

För vem lämpar sig tjänsten?

Kundreturen lämpar sig särskilt för näthandlare som riktar sig till konsumenter. Med hjälp av tjänsten kan du erbjuda en smidig kundupplevelse genom hela servicekedjan.

Prissättning

Priserna för Kundreturer är kundspecifika.

Så här fungerar det

När du tar i bruk Kundretur kan du erbjuda dina kunder ett enkelt och kostnadsfritt sätt att returnera produkter som köpts på nätet. Returneringsanvisningarna finns på nätet via posti.fi/returnerapaket. Vi har också sammanställt färdiga exempeltexter för dig som du kan använda för att informera om avgiftsfri retur i din webbutik (under punkten Returer i näthandeln). Returer kan skickas med ett returadresskort eller en Skicka enkelt -kod. Försändelsen som returneras kan lämnas i en automat eller på vilken post som helst. Försändelser med en tjocklek under 3 cm kan även lämnas i en brevlåda. Du kan följa med de returnerade paketens färd i realtid i Postis elektroniska verktyg Dashboard och i OmaPosti Pro.

Dimensioner för paket som returneras

Storleksändringar i pakettjänster från 15.1.2022. Läs mer i meddelandet.

  • Minimimått 15 cm x 15 cm x 1 cm, 0,1 kg.

  • Maximimått 120 cm x 80 cm x 60 cm, 35 kg. Vi debiterar en extra avgift om den returnerade försändelsens maximimått överskrids.

Returnering utan Kundreturavtal

Om du inte har ingått ett avtal om Kundretur med oss, betalar kunden själv paketreturen. Vi debiterar dig för returkostnaderna om försändelsen inte hämtas ut under förvaringstiden, om portot för returen inte är betalt och du inte har något Kundreturavtal.

Lämna en offertbegäran så hjälper vi ditt företag att hitta de effektivaste logistiklösningarna

Eftersom vi tar hand om logistiken kan du fokusera på ditt företags kärnverksamhet, vare sig det handlar om att driva partihandel eller om att öka försäljningen på nätet.