FPA har publicerat ett pressmeddelande och en annons i Kouvolan Sanomat som berättar om ett försvunnet paket som lämnats till Posti för transport. Paketet innehåller ansökningar och handlingar som kunder lämnat in vid servicestället i Kouvola den 26 november 2021. Enligt FPA:s uppgifter har cirka 20 kunder lämnat in en ansökan eller annan handling vid servicestället vid denna tidpunkt. I samarbete med FPA har man spårat paketet till slutet av januari, men tyvärr har det ännu inte hittats.
“Förlusten av ett paket är alltid ett allvarligt misstag, och vi beklagar den olägenhet och skada som orsakats FPA:s kunder och FPA. Spårandet efter paketet kommer att fortsätta med alla möjliga medel. Det har skett ett mänskligt fel i vår sortering och paketet har dirigerats fel. Vi fortsätter att grundligt utreda vad som hänt och vi gör vårt bästa för att hitta paketet”, säger Arttu Hollmérus, som ansvarar för Postis paket- och e-handelsverksamhet.
År 2020 transporterade Posti 64 miljoner paket. Av dessa försvann mindre än 0,05 promille (0,00489%). Men varje fall är ett för mycket.