Det är transport- och kommunikationsverket Traficoms uppgift att övervaka att postlagen (415/2011) samt bestämmelser och föreskrifter som utfärdats med stöd av den efterföljs. Posti har rapporterat till Traficom om 2023 års händelser. Rapporten gäller försändelser som omfattas av postlagen.
Samhällsomfattande tjänster står för ca 3 procent av alla Postis tryckta försändelser. För brevens del hör de brev som har betalats med frimärke till de samhällsomfattande tjänsterna. Till de paket som omfattas av de samhällsomfattande tjänsterna hör kontantbetalda paket som sänds utomlands. Utöver samhällsomfattande brev gäller rapporteringen även andra adresserade utskick, till exempel brev från företag.
Dagstidningar eller tidskrifter, oadresserade annonser och merparten av alla paket omfattas inte av postlagen och är således inte inkluderade i denna rapportering.
Enligt bestämmelserna för kontroll av posttjänsternas kvalitet ska varje postföretag årligen publicera uppgifter om de postlagsenliga tjänsternas kvalitet.
Uppfyllande av utdelningsskyldigheten
I svårtillgängliga områden skedde en avvikelse från den föreskrivna insamlings- och utdelningsfrekvensen för cirka 100 hushåll (år 2022 ca 185). Antalet varierar under olika årstider bl.a. enligt tidtabellerna för skärgårdens förbindelsebåtar. Från och med den 1.10.2023 är det högsta tillåtna antalet 500.
Baserat på personliga specialbehov hade 27 627 hushåll (26 793 år 2022) rätt till specialutdelning. Rätten gäller personer över 75 år och personer med nedsatt rörlighet eller funktionsförmåga.
Transporthastigheter för brev i samhällsomfattande tjänster
Kravet på transporthastighet som grundar sig på postlagen gäller brev som betalats med frimärke eller motsvarande kontant portobeteckning och som i regel sänds av konsumenter.
Enligt postlagens kvalitetsstandarder ska minst 50 procent av alla inrikes brev vara framme på den fjärde vardagen efter postningsdagen (P+4) och 97 procent senast på den femte vardagen efter postningsdagen (P+5).
År 2023 var 94 procent av de inrikes breven framme på den fjärde dagen och 97,6 procent på den femte dagen. I siffrorna beaktas de politiska stridsåtgärderna i februari och december som har påverkat brevens transporthastighet som ett force majeure-hinder.
Postgången för brev från avsändare till adressat som betalas kontant är förknippad med fler hanteringsmoment än de stora brevpartier som sänds av företag. Brev som sänds ett i taget läggs i allmänhet i brevlådor varifrån de hämtas till sorteringscentraler. Där går de frankerade breven igenom en egen utrednings- och sorteringsfas.
Försändelseförfrågningar och deras utredning
Uppgifterna om förlorade och skadade försändelser baseras på uppgifter som registrerats i kundadministrationssystemet. Förfrågningar registreras som ett slutresultat, det vill säga förlorade, funna eller olösta. Klassificeringen av förfrågningar har ändrats år 2023 så att kontakter, som tidigare har klassificerats som rådgivning, har registrerats som förfrågningar. Därför är siffrorna avseende antalet förfrågningar inte jämförbara med år 2022.
De olösta fallen innefattar felregistreringar eller meddelanden där man inte har kunnat bekräfta att en försändelse har kommit in i Postis nät. De innefattar också fall där försändelsen fortfarande kan vara på väg samt försändelser för vilka Posti har uppgifter om överlämning, men mottagaren bestrider att de har fått försändelsen.
Totalt behandlades 18 343 stycken (7 152 stycken år 2022) förfrågningar som gällde vanliga brev, dvs. 0,0051 procent av den totala mängden försändelser. På grund av den ovan nämnda förändringen av förfrågningsklassificeringen är siffrorna för 2023 och 2022 inte jämförbara. Postgången för vanliga brev kan inte bekräftas på ett tillförlitligt sätt i efterhand eftersom försändelserna inte omfattas av försändelseuppföljningen. Av alla försändelser konstaterades 436 vara försvunna. 6 382 försändelser hittades och 11 525 förblev olösta.
Största delen av förfrågningarna om vanliga brev gällde utrikes försändelser. Antalet förfrågningar påverkas också av EU-lagstiftningen om inkommande försändelser som ska förtullas. Från och med den 15.3.2021 har elektroniska förhandsuppgifter krävts från postkontoret i ursprungslandet för varje försändelse som anländer till landet. Från och med den 1.7.2021 måste man förtulla och betala mervärdesskatt på alla webbköp och tidningar som kommer från ett land utanför EU. Detta ökar också antalet förfrågningar om brev.
Sammanlagt behandlades 2 854 förfrågningar som gällde rekommenderade brev (3 373 år 2022), dvs. 0,328 procent av den totala mängden försändelser. Antalet återfunna försändelser var enligt statistiken 2 321, och 162 försändelser konstaterades vara försvunna. Det fanns 371 olösta fall.
Skadade brev utgjorde 0,0168 procent av den totala volymen. I denna mängd ingår även försändelser som var skadade redan innan de kom till Postis sorteringsprocess. Mottagaren informerades om skadan med ett följebrev.
Förfrågningar om paket
I uppgifterna om paket ingår endast försändelser som hör till postlagens tillämpningsområde, dvs. kontantbetalda paket som skickas utomlands.
Under året behandlades 932 förfrågningar om postpaket (0,51 % av den totala mängden försändelser). Totalt 108 paket bekräftades vara försvunna. Antalet återfunna försändelser var 773 och antalet olösta fall 51.
Språkliga rättigheter och svar på respons
Uppföljningen av hur de språkliga rättigheterna förverkligas görs genom att följa med kundresponsen och kundtjänstens kvalitet. Ingen förändring har skett i servicen jämfört med året innan.
Posti betjänar sina kunder på finska, svenska och engelska i flera olika kanaler. Kunderna får råd eller kan ge respons med hjälp av Postis webbplats och elektroniska blanketter, telefonkundtjänsten, chatt och sociala medier samt personlig service på postkontoren. Respons kan även ges i form av ett fritt formulerat brev.
Postis huvudsakliga informationskanal är webbplatsen www.posti.fi, där nästan alla meddelanden har publicerats på finska såväl som svenska. Regionala meddelanden, till exempel om gruppering av brevlådor eller ändringar i nätverket av verksamhetsställen, görs på finska och svenska i tvåspråkiga kommuner.
Antalet responstillfällen gällande posttjänster som registrerats i systemet var 21 580 (34 876 år 2022). Siffran innehåller alla kontakter via telefon, e-post eller chatt. Postis mål är att behandla och svara på all kundrespons inom 10 arbetsdagar. Responsen behandlades på i genomsnitt fem dagar.
Postis nätverk av serviceställen
Vid slutet av år 2023 hade Posti cirka 3 200 serviceställen i hela landet, varav cirka 2 200 var automater och cirka 1 000 serviceställen med personlig betjäning.
Det viktigaste med tanke på användaren av posttjänsterna är att nätverket av serviceställen utgör en fungerande helhet. Utöver serviceställen med full service bestod Postis nätverk av olika serviceställen med begränsad service (återförsäljare av frimärken, brevlådor, uthämtningsställen, paketautomater) och, i vissa glesbygder, av hemleverans- och hämtbrickatjänster. Dessutom finns en styrningstjänst för paket.
I slutet av år 2023 fanns 3 749 brevlådor för utgående brevpost i olika delar av Finland.
Varje vardag passerar miljontals försändelser via Posti. Postmängderna varierar mycket under olika veckodagar, under olika tider av månaden och under olika årstider. Avsändarkundernas behov bestämmer takten för postarbetet. Runt om i Finland ansvarar cirka 12 000 yrkeskunniga personer inom postbranschen för transport, sortering och utdelning av försändelser.
Felfördelade försändelser från andra distributionsföretag
I Finland finns 14 distributionsföretag utöver Posti som delar ut brevpost.
Enligt postlagen måste varje postföretag ordna en tjänst för returnering av försändelser som delats ut felaktigt.
Postlagen förutsätter även att ett postföretag ska förse dess försändelser med de märkningar som behövs för att identifiera och särskilja dem från motsvarande försändelser från andra postföretag. Breven är därför alltid försedda med en beteckning som visar vilket företag som ansvarar för utdelningen. Postis beteckningar är Posti ECONOMY, PRIORITY och POSTI GREEN.
Mottagaren ska returnera de felutdelade försändelserna direkt till det distributionsföretag som ansvarade för utdelningen och inte till Posti. Det går snabbare att korrigera fel om försändelsen genast returneras till rätt ansvarsinstans.
Traficom upprätthåller ett register över olika distributionsföretag och deras beteckningar.