Onsdagen den 8 september ger Posti ut fyra nya frimärksutgåvor, med sammanlagt 21 olika frimärken. Frimärkenas viktiga bildmotiv är gröna gärningar i vardagen.
De frimärken som introduceras nu presenterar sex tydliga tips om hur vi kan ta hänsyn till miljön i vår vardag. ”Finska naturens dag firas den 28 augusti och det är fint att få berätta om Postis nya frimärken med miljömotiv i anslutning till det. Miljötipsen på frimärkena handlar om vegetarisk mat, motion, hemmets uppvärmning, återvinning, vattenförbrukning och kollektivtrafik”, berättar Design Manager Tommi Kantola, som ansvarar för Postis frimärksproduktion.
Vi vill fästa uppmärksamhet på miljöfrågor också i frimärksillustrationerna. Anssi Kähärä, kreativt ansvarig på Werklig, ansvarar för de roliga frimärkena som påminner om Post-it- lappar. Kähärä har gjort passande texter till frimärkenas teman i samarbete med Sari Laine, expert i Sitras team för en hållbar vardag.
”Vi diskuterade med Sari om ett ’andra motiv’ och på varje märke tog vi med en grön gärning som är bra för världen och därtill ett personligt perspektiv som gör personen gott. Därför predikar frimärkena inte om till exempel att man ska sluta äta kött, utan uppmuntrar till att öka andelen grönsaker på tallriken, vilket hjälper miljön och samtidigt lättar var och ens eget välbefinnande och kost”, berättar Kähärä.
Hållbarhet och miljöfrågor är centrala även i Postis verksamhet. Postis utsläppsmål, dvs. noll utsläpp senast år 2030, ligger i linje med Parisavtalets 1,5-gradersmål. ”Det är viktigt att prata om miljön, men varje företag och individ måste naturligtvis också göra konkreta gärningar. Vi inledde vårt eget miljöprogram i slutet av 90-talet och vi var världens första koldioxidneutrala postföretag genom frivillig utsläppskompensering för 10 år sedan. Nu har vi förbundit oss vid utsläppsfria transporter senast i slutet av det innevarande årtiondet”, berättar Postis ansvarsdirektör Noomi Jägerhorn.
I frimärkshäftet Vardagens gröna gärningar ingår 6 olika inrikes fixvärdemärken.
Frimärken har alltid varit ett bra sätt att glädja och att lyfta fram viktiga teman. Posti har långa traditioner inom utgivningen av frimärken med miljömotiv. Ett exempel är ett frimärke som påminner om hur viktigt det är att skydda Östersjön av år 1974 och ett frimärke om stadstrafik utan föroreningar från år 1979.
Bildmaterial till medierna: https://digilibrary.emmi.fi/l/T5Nj-Snvgxc7
Ta en närmare titt på alla frimärken som finns ute till försäljning i Postis webbutik: www.posti.fi/ostoksille