posti logo

Finländska frimärken prisbelönades i tre internationella tävlingar

2020-01-17

Finländska frimärken har återigen vunnit beröm i höstens internationella tävlingar. Frimärket Klimatförändringen belönades med det ansedda designpriset Red Dot. Sångsvanen-frimärket tog brons i tävlingen för EUROPA-frimärken i både expertdomarnas omröstning och publikomröstningen. Dessutom valdes frimärket Moln i skärgården till världens bästa frimärke utgivet åren 2013-2017 i tävlingen Nexofil.

Frimärket Klimatförändringen åskådliggör klimatförändringens effekter

Frimärket Klimatförändringen, designat av Timo Berry, är det första finländska frimärket som fick det internationellt ansedda designpriset Red Dot Design Award. Frimärket belönades fredagen den 1 november i Berlin i kategorin Publishing and Print Media i tävlingsserien Brands & Communications Design.

Sammanlagt 8 697 arbeten från 54 olika länder lämnades in till de olika kategorierna i Red Dot-tävlingen. Vinnarna valdes aven internationell expertjury med 24 medlemmar. I Klimatförändringen-frimärkena uppskattade juryn temat och idén samt kvaliteten på designen och det tekniska genomförandet.

På de tre märkena på frimärksarket Klimatförändring, som gavs ut i september 2018, avbildas de effekter som förväntas i ett nordligt land som Finland i framtiden, om man låter klimatet bli varmare i samma takt som nu.

Frimärkenas specialitet är termotrycksbläck som byter färg när man rör vid det med fingret. Genom att trycka med fingret kan man se vad Finland står inför om man inte kan dämpa den ständiga klimatuppvärmningen.

Klimatförändringen-frimärkena belönades även i juni med en silverplatsi tävlingen European Design Awards för grafisk design.

- Att stävja klimatförändringen är en av vår tids största globala utmaningar. Vi vill lyfta fram detta viktiga samhälleliga tema också på frimärkena, berättar Design Manager Tommi Kantola på Posti.

Sångsvanen-frimärkets tydliga, grafiska stil skiljde sig ur mängden               

Frimärket Sångsvanen, som deltog i tävlingen för EUROPA-frimärken med nationalfågelstema, utgavs i maj. Erik Bruun, som designade frimärket, gav sig inte in för att göra en traditionell bild av sångsvanen. Ett enkelt, vertikalt frimärke, där Bruun avgränsade svanens huvud och hals, sändes in till tävlingen.

Erik Bruuns tydliga, grafiska illustrationsstil skilde sig ur mängden och behagade både EUROPA-tävlingens sexmannajury och den stora allmänheten som röstade via nätet, då båda valde Finlands märke till det tredje bästa. I EUROPA-tävlingen deltog postförvaltningar från sammanlagt 56 olika länder med frimärken som föreställde nationalfåglar.

Sammanlagt 25 000 röster gavs i webbomröstningen om EUROPA-frimärken. Segrare i webbomröstningen var Armenien, med ett frimärke föreställande ladusvalan och på andra plats kom Turkiet, där frimärksmotivet var Krüpers nötväcka.

EUROPA-tävlingens expertjury med sex medlemmar ansåg att det bästa frimärket kom från Slovenien, där motivet var en skäggmes, och på andra plats kom Liechtensteins frimärke med en kungsörn.

- Finland har under årens lopp fått goda placeringar i EUROPA-tävlingen för frimärken. Till exempel kom frimärket Ödemarksbron på andra plats i domaromröstningen år 2018 och Snöslott knep förstaplatsen år 2017, säger Kantola.

Frimärket Moln i skärgården fortsätter sitt segertåg

Nexofil valde frimärket Moln i skärgården till det bästa frimärket som getts ut i världen under femårsperioden 2013-2017.Priset är en fortsättning på fjolårssuccén för frimärket Moln i skärgårdeni samma Nexofil-tävling, där frimärket vann huvudpriset i den allmänna serien och kom på en andraplats i kategorin för formskurna frimärken.

Israel rankades som nummer två i världens bästa frimärke för åren 2013-2017, med Storbritannien som tredje plats.

Frimärket Moln i skärgården, designat av Stiina Hovi, gavs ut i februari 2017 som en del av serien Lugnt och stilla, som skildrar den finländska insjönaturen under olika årstider. Finländarna röstade fram Moln i skärgården som årets vackraste frimärke 2017. Posti kom med en ny utgåva av det populära frimärket i mars i år.

I Postis webbutik kan du bekanta dig med alla frimärken som finns till salu: www.posti.fi/ostoksille.