Posti förnyar sitt nätverk av serviceställen efter tillväxten av näthandeln och förändrade kundbehov. Posti planerar att utöka det sammanlagda antalet servicepunkter till över 2700 år 2020. Kunderna önskar att Postis serviceställen har långa öppettider och är placerade i anknytning till andra servicerutter. – I bakgrunden finns en stark förändring i människors tidsanvändning, rörlighet och vanor att uträtta ärenden. Kunderna vill uträtta sina postärenden samtidigt som de handlar mat. Finländare värderar smidighet, säger chefen för nätverket Lasse Huttunen.Paketautomaternas popularitet och antal har vuxit kraftigt. Enligt Postis undersökningar har upp till 59 procent av finländarna använt Postis paketautomater, och antalet växer stadigt. Smartpost-automater installeras nu också i våningshus. Uppföljning av försändelser med mobil samt uträttande av andra postärenden oberoende av tid och plats är tjänster som kunderna uppskattar och använder.– Vi förväntar oss att näthandeln ökar ytterligare. Under tio år har Postis antal servicepunkter mer än fördubblats, mest tack vare paketautomaternas popularitet. När antalet ytterligare växer och våra digitala tjänster alltid är tillgängliga för kunderna, kommer Postis tjänster ännu närmare, berättar Lasse Huttunen.Planerna är att avstå från en del av de egna kontoren under 2019 – 2020 och öppna nya serviceställen De planerade förändringarna är tänkta att ske under åren 2019 – 2020. Posti planerar att avstå från en del av sina egna kontor. Ersättande service kan i fortsättningen tex. erbjudas av samarbetspartners, vissa kontor slås möjligtvis samman och en del kan ersättas med självbetjäningsställen. På varje ort avvägs situationen som en helhet. Likväl Postis egna kontor som övriga serviceställen beaktas i planeringen för att fortsättningsvis bevara servicenivån på alla orter. Planerna beträffar 21 postkontor i Helsingfors, Vanda, Esbo, Lahtis, Åbo, Björneborg, Tammerfors, Kouvola, S:t Michel, Villmanstrand, Lemi, Vasa, Kuopio och Rovaniemi. Den planerade förändringen rör inte postkontoren i Helsingfors Posthus, Jyväskylä centrum eller vid Polcirkeln i Rovaniemi. Samarbetsförhandlingarna inleds
Samarbetsförhandlingarna för de planerade förändringarna inleds i slutet av april. Enligt en preliminär uppskattning uppgår behovet att minska personalstyrkan till högst 124 fast anställda. Ändringen planeras ske stegvis under åren till och med slutet av 2020. Posti behöver sänka kostnaderna med minst 150–200 miljoner euro under de tre kommande åren. Besparingen är nödvändig på grund av den kraftiga minskningen av post och tidningar som delas ut. Förutom de förändrade kundbehoven påverkar även postkontorens underhållskostnader situationen - centralt läge eller långa tjänstetider kan inte upprätthållas lönsamt. 97 procent av Postis serviceställen upprätthålls av samarbetspartners. Samarbetsförhandlingarna berör inte serviceställen som upprätthålls av Postis samarbetspartners.