posti logo

Posti fortsätter att förnya sig och satsa på tillväxt

2016-06-15

”För Posti är det viktigt att trygga sin konkurrenskraft och lönsamhet. Vi vill vara det ledande serviceföretaget inom logistik och postbranschen och vi är redan på god väg att uppnå vårt mål”, beskriver verkställande direktör Heikki Malinen Postis uppdaterade strategi. ”Vi förstärker vår kärnaffärsverksamhet samtidigt som vi djärvt söker tillväxt inom nya områden.”

Strategin som Posti lanserade 2015 har uppdaterats. Huvudlinjerna förblir samma, Postis strategi är att vara kundens främsta val vid post- och logistiktjänster i Finland, Baltikum och Ryssland. Nu är det viktigaste att vi fokuserar på att genomföra de mål som sätts i strategin.

Den nya postlagen och de ändringar som planeras av statens ägarstyrning påskyndar Postis behov av att förnya sig. Digitaliseringen ändrar Postis affärsmodeller och skapar nya affärsmöjligheter. Den internationella näthandeln växer och för med sig större paket- och brevströmmar till Finland. Samtidigt skärps konkurrensen inom post- och logistiktjänsterna. För att Posti även i fortsättningen ska vara ett lönsamt och konkurrenskraftigt företag, ska verksamhetssätten även i fortsättningen förnyas.

I maj stakade regeringen ut riktlinjer för statens ägarstyrningspolitik. I fråga om Posti föreslår landets regering till riksdagen att Postis gräns av innehav ändras från hundra procent till 50,1 procent, och ett alternativ är notering. Tills vidare har det emellertid inte fattats några beslut om eventuell försäljning av Postis ägarskap.

– Ur Postis synvinkel skulle än en ändring stödja förnyelsen av Posti i postbranschens brytningstid samt förstärka bolagets tillväxtmöjligheter. Utvidgandet av ägarskapet skulle följa den allmäneuropeiska privatiseringstrenden som börjat på 2000-talet. Den finländska och hela europeiska postmarknaden är helt fri, och Posti verkar på en marknad med fullständigt fri konkurrens, konstaterar Malinen.

Postis styrelse har specificerat bolagets strategiska mål för åren 2016–2018. Dessa syftar på en förnyelse av Posti samt lönsam tillväxt inom nya tjänster.

Ett betydelsefullt tillväxtområde i Finland är hemtjänster, genom vilka Posti kommer allt närmare sina kunders vardag.

– Vi kommer till varje finländares hem fem gånger i veckan, och vi har ett nätverk som omfattar hela Finland och som vi kan utnyttja för att erbjuda nya tjänster. En positiv kunderfarenhet och smidigare vardag ligger oss Postimedarbetare nära hjärtat, säger Sanna Ahonen, strategichef vid Posti.

Tack vare ändringen av utdelningsperioder utdelas post smidigt varje vardag, allt från morgonens dagstidningar till näthandelsinköp på kvällen. Förutom hemtjänster söker vi inom posttjänster tillväxt inom marknadsföringstjänster som grundar sig på unik data.

Inom paket- och logistiktjänster är målet att erbjuda kostnadseffektiva lösningar för näthandeln och logistiken i Finland och Baltikum samt effektiva lösningar för utkontraktering. Posti är redan branschens ledande aktör i leveranskedjelösningar som fokuserar på helhetslogistiktjänster.

Posti vill delta i att möjliggöra internationaliseringen av den finländska näthandeln. Posti har ett samarbetsavtal för näthandeln med DHL och Bring. Avtalet omfattar 16 länder och 43 000 serviceställen. Inom transporttjänsterna växer Posti kraftigt till exempel inom livsmedelslogistikens tjänster. I Baltikum fortsätter vi med de starka lagertjänsterna samt den växande paketaffärsverksamheten inom näthandeln.

Näthandeln växer även i Ryssland och Itella vill delta i denna tillväxt. Itellas mål är att vara marknadsledande inom avtalslogistik samt öka marknadsandelen inom transporttjänster. Målet är dessutom att expandera till nya tjänster, såsom till exempel livsmedelstransporter, samt att även utveckla lösningar för näthandeln och erbjuda ett omfattande terminalnät.

OpusCapita söker internationell tillväxt såväl i Europa som USA.

– OpusCapitas mål är att vara en global ledare i lösningar för köpare-leverantör-ekosystem så att verksamheten grundar sig på en stark nordisk ställning inom automationen av dokument och ekonomiförvaltning, berättar Ahonen.

Ändrade kundbehov förutsätter även kontinuerlig utveckling av personalens kompetens. Detta betyder att alla Postimedarbetare måste lära sig nya saker och verksamhetsmodeller.

– En kompetent personal är förutsättningen för förnyelsen. För att vi ska kunna svara mot de ändrade kundbehoven satsar vi enligt vår strategi på att utveckla vår personal, konstaterar Malinen.