posti logo

Du får din post även under semestern om du eftersänder den till sommaradressen eller genom att använda Netposti

2016-05-18

Cirka 85 000 hushåll eftersänder under semestern sin post till sommaradressen eller avbryter utdelningen för att posten ska förvaras tryggt under avbrottet. Man gör klokt i att beställa ändringar i utdelningen i god tid, och senast cirka en vecka före semestern. Ändringar i postutdelningen kan göras enkelt i Postis nättjänst eller i Postis mobilapp i smarttelefonen.

- Posti bidrar till att göra semestern bekymmerslös. När posten eftersänds till sommaradressen eller om man avbryter utdelningen, fylls inte postlådan och väcker därmed inte uppmärksamhet hos utomstående. I år kan man beställa från Postis webbutik även en gräsklippningstjänst under semestern, så hålls gården prydlig och huset ser bebott ut, berättar Ulla Kankkunen, produktchef vid Posti.

Förutom eftersändning följer posten med på semestern också i Netposti. I denna Netposti kan man bland annat ta emot fakturor och lönespecifikationer som annars skulle skickas i pappersformat. Användaren kan välja önskade avsändare bland cirka 20 000 olika avsändare i Netposti.

Den som tillbringar sin semester i stugan behöver inte heller missa sommarrean i webbutikerna: paket som levereras av Posti kan styras avgiftsfritt i styrtjänsten för paket till det lägligaste uthämtningsstället.

I glesbygden delas posten ut i en postlåda som är placerad i en grupp av postlådor för fast bosatta invånare i området. Man kan emellertid beställa posten närmare stugan genom att avtala om postlådans placering med Posti. Tjänsten Närpostlåda till stugan kan också beställas på nätet. Via nättjänsten gör den lokala utdelningen en bedömning av den plats för postlåda som kunden föreslår, och kunden får en bekräftelse via e-post. Tydliga namn- och adressuppgifter på postlådorna underlättar postutdelningen.

Eftersändning av dagstidning eller avbrott av utdelning ska alltid avtalas med dagstidningens egen kundtjänst.

Mer information för kunderna:

Nättjänsten är det förmånligaste sättet att göra ändringar i postutdelningen. Förutom i nättjänsten gör du eftersändning av post och avbrott i utdelningen per telefon på finska på numret 0295 535 535 (lna/msa) och på svenska 0295 535 536 mån-fre kl. 8-16.