posti logo

Posti förnyar sin service – postutdelningstiden förlängs mot kvällen

2016-04-18

Posti förnyar utdelningsrutterna och förlänger postutdelningstiden mot kvällen. Detta gör det möjligt att i framtiden på ett ännu flexiblare sätt leverera såväl postförsändelser, paket som andra tjänster och produkter hem till dörren även kvällstid. Ändringar som inleds 25.4 är synliga för en del av postmottagarna som en postutdelningstid som avviker från den vanliga.

Posti delar ut olika produkter på alla veckodagar: tidningar sju dagar i veckan, paket sex dagar i veckan och övriga försändelser fem vardagar i veckan. Utdelningen sker från morgon till kväll och på ett så förnuftigt sätt som möjligt genom att kombinera transporterna.

Nya tjänster hem till dörren - även på kvällen

Bakom förändringen ligger den kraftiga minskningen av utdelningsvolymerna för brev och tidningar och den samtidigt ökande efterfrågan på olika tjänster som levereras hem till dörren.

- Människornas tidsanvändning har ändrats. Till exempel tillbringas tid med familjen ofta allt senare på kvällen och många vill ha sina tjänster först då. Posti kan även leverera alldeles nya tjänster hem till dörren. Med våra postutdelare transporteras redan nu mycket mer än bara brev och tidningar, berättar Juhani Vuola, direktör med ansvar för utdelning vid Posti.

Omfattande öppettider är allt viktigare för pakettjänster, näthandeln, hem- och säkerhetstjänster, livsmedelslogistiken och andra tjänster inom närlogistiken.

Förnyelsen dämpar ökningen av utdelningskostnader

Den digitala tiden syns som en nedgång av utdelningsvolymerna av brev och tidningar. Till exempel utdelas i nuläget lika mycket tidningar som på 1950-talet.

- Ju färre brev och tidningar som delas ut, desto högre blir hanteringskostnaden för en enstaka försändelse. Det är uppenbart att vi måste utveckla tillsammans med våra kunder nya arbetsmetoder, eftersom prishöjningar inte är en hållbar lösning, betonar Juhani Vuola.

I och med förnyelsen kan takten för dagens posthantering bestämmas enligt den aktuella postvolymen och utdelningsbehovet. Så kan man reservera en så tillräcklig mängd som möjligt för olika situationer och allokera tjänsterna enligt växlingar i efterfrågan, såsom även i många andra servicebranscher.